IMPLEMENTASI PENDEKATAN CRT (CULTURALLY RESPONSIVE TEACHING) PADA MATA PELAJARAN BAHASA INDONESIA KELAS II SD NEGERI SUMOBITO 1 JOMBANG
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v9i3.17299Keywords:
culturally responsive teaching, indonesian language, student engagementAbstract
The aim of this research is to study how the Culturally Responsive Teaching (CRT) approach is applied to Indonesian language subjects in class II at SD Negeri Sumobito 1 Jombang. This research was conducted qualitatively, and data was collected through observation, interviews, and interviews with teachers and students. During Practical Field Experience (PPL) 2, this research was conducted. The material taught is the legend of Kebo Kicak, which originates from Jombang Regency. Research shows that CRT can increase student engagement and desire. By incorporating local culture into learning, students not only learn about the structure and components of stories, but also recognize and appreciate their cultural heritage. Students learn critical and social thinking through Wordwall quiz games and interactive group discussions. In addition, the implementation of CRT creates an inclusive learning environment.Downloads
References
Dananto, R. A., Yasinta, S. A., Fauzani, S. R., Salsabila, V., & Saddono, K. (2023). Kuliner Gudeg sebagai Bahan Ajar Bahasa Indonesia bagi Penutur Asing dalam Mendukung Internasionalisasi Bahasa Indonesia. Sintaksis: Publikasi Para ahli Bahasa dan Sastra Inggris, 1(6), 01-15.
Daulay, M., Nababan, S. A., Saragih, R. G. A., & Hutasuhut, M. S. (2023). Implementasi Pendidikan Multikultural dalam Pembelajaran Sejarah dengan Materi Islam pada Peserta Didik SMA Negeri 11 Medan. Islamic Education, 3(1), 15-19.
Jannah, S. R., Munandar, K., Wadiono, G., & Aisah, D. N. (2024). Peningkatan Kemampuan Berpikir Kritis dan Hasil Belajar Biologi dengan Model PjBL dan Pendekatan CRT. Jurnal Biologi, 1(4), 1-11.
Khalisah, H., Firmansyah, R., Munandar, K., & Kuntoyono, K. (2024). Penerapan PjBL (Project Based Learning) dengan Pendekatan CRT (Culturally Responsive Teaching) untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Materi Bioteknologi Kelas X-7 SMA Negeri 5 Jember. Jurnal Biologi, 1(4), 1-9.
Latifah, N. R. R., & Iryani, I. (2024). Validitas E-modul Kimia Hijau Berbasis Problem Based Learning dengan Pendekatan Culturally Responsive Teaching pada Fase E (Kelas X). Jurnal Pendidikan Tambusai, 8(2), 18541-18551.
Lestari, A., Anwar, M., & Wibowo, A. (2024). Peningkatan Keterampilan Literasi Sains Melalui Penerapan Model Pembelajaran Experiential Learning Berbasis Culturally Responsive Teaching Pada Kelas VIII di UPT SPF SMP Negeri 5 Makassar. JURNAL PEMIKIRAN DAN PENGEMBANGAN PEMBELAJARAN, 6(2), 734-742.
Muis, A., & Baso, S. T. A. (2024). Peningkatan Hasil Belajar Melalui Model Discovery Learning dengan Pendekatan CRT di SMP Negeri 19 Makassar. JURNAL PEMIKIRAN DAN PENGEMBANGAN PEMBELAJARAN, 6(2), 92-100.
Nurjaya, I. G., & Yasa, I. N. (2022). Pembelajaran Bahasa Indonesia secara Daring pada Masa Pandemi Covid-19. Diglosia: Jurnal Kajian Bahasa, Sastra, Dan Pengajarannya, 5(2), 301-316.
Patras, Y. E., Juliani, A., Nurhasanah, N., Maksum, A., & Hidayat, R. (2023). A Review of Culture-Based Learning at Primary Level In Indonesia. AL-ISHLAH: Jurnal Pendidikan, 15(3), 3923-3936.
Rahman, I. D. H. (2024). Penerapan Culturally Responsive Teaching (CRT) Pada Materi Bioteknologi Pembuatan Tape Singkong (Manihot utilissima) untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Peserta didik Kelas X. JURNAL PEMIKIRAN DAN PENGEMBANGAN PEMBELAJARAN, 6(2), 55-59.
RIMANG, S. S., USMAN, H., & MANSUR, M. (2023). IMPLEMENTASI PENDEKATAN TEACHING AT THE RIGHT LEVEL AND CULTURALLY RESPONSIVE TEACHING PADA PEMBELAJARAN BAHASA INDONESIA KELAS IX ANDI PAGE SMPN 1 SEGERI PANGKEP. LANGUAGE: Jurnal Inovasi Pendidikan Bahasa dan Sastra, 3(4), 158-166.
Safitri, M., Rina, R., & Hetilaniar, H. (2024). PENINGKATAN MOTIVASI BELAJAR SISWA KELAS VIII SMP NEGERI 7 PALEMBANG MENGGUNAKAN MODEL PROJECT BASED LEARNING DENGAN PENDEKATAN CRT (CULTURALLY RESPONSIVE TEACHING). JOURNAL SAINS STUDENT RESEARCH, 2(3), 201-209.
Salma, I. M., & Yuli, R. R. (2023). Membangun Paradigma tentang Makna Guru pada Pembelajaran Culturally Responsive Teaching dalam Implementasi Kurikulum Merdeka di Era Abad 21. Jurnal Teknologi Pendidikan, 1(1), 11-11.
Tapung, M. (2024). Workshop on Preparation of Teaching Tools for Local Content of Manggarai Culture with a Culturally Responsive Teaching Model for Elementary School Teachers throughout Manggarai Regency. Jurnal Indonesia Sosial Teknologi, 5(4), 1328-1345.
Ware, K., & Bambut, K. E. (2024). Kajian Literatur: Mengembangkan Keterampilan Abad-21 Peserta Didik Dalam Pembelajaran Kimia. Jurnal Biogenerasi, 9(1), 982-99
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.