PEMBERDAYAAN PENGURUS TPQ DALAM MENINGKATKAN SISTEM PENDIDIKAN AL QURAN UNTUK MEWUJUTKAN GENERASI QUR’ANI DI TPQ AN NABAWI DADOK TUNGGUL HITAM KOTA PADANG

Authors

  • Ilham Muharman Al'amin Universitas Islam Negeri Imam Bonjol Padang

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v9i3.17245

Keywords:

Keywords: Empowerment, TPQ, Quran education, Generation Quran

Abstract

This research discusses the empowerment efforts of An Nabawi Al-Quran Education Park (TPQ) administrators in improving the Al-Quran education system to realize the Qur'anic generation. The main focus is the capacity building of TPQ administrators, including professional training, improving managerial skills, and applying technology in the learning and administrative processes. The study used the transformation method, involving observation, interviews, focus group discussions (FGDs), and documentation. The main findings show that the board of TPQ An Nabawi is still not productive and effective in managing the institution, as evidenced by the lack of clear programs and minimal community participation. Board empowerment involves improving the quality of teachers through regular training and certification, professional development through seminars and workshops, and better education management. Digitalization of administration and development of an e-learning platform were also identified as important steps. The results of this study show that comprehensive empowerment of TPQ administrators can improve the quality and effectiveness of the Quran education system, create a conducive learning environment, and realize a Qur'anic generation with faith, piety, and noble character.

Downloads

Download data is not yet available.

References

DAFTAR PUSTAKA

Afandi, A., & Fitriyah, R. D. (n.d.). PENDEKATAN-PENDEKATAN DALAM.

Bekti Kusuma, Y., & Soraya, S. Z. (2023). Pemberdayaan Taman Pendidikan Al-Qur’an Sebagai Pusat Pendidikan Karakter Religius. Al-Ijtimā: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 3(2), 297–305. https://doi.org/10.53515/aijpkm.v3i2.62

Bolotio, R., Manado, I., Manado, I., & Manado, I. (2018). Prolematika Pengelolaan Pendidikan Islam Non-Formal Pada Komunitas Muslim Rivai Bolotio Pendahuluan Pengelolaan pendidikan Islam non-formal memiliki fungsi umum yang. Jurnal Ilmiah Iqra, 15(4), 32–47.

Creswell, J. W. (2014). Penelitian Kualitatif dan Desai Riset (Saifuddin Zuhri Qudsyy (ed.); 3rd ed.). Pustaka Pelajar.

Dakhi, Y. (2016). Implementasi POAC Terhadap Kegiatan Organisasi dalam Mencapai Tujuan Tertentu. Jurnal Warta, 53(9), 1679–1699.

Farisia, H., Zainiyati, H., Mudlofir, A., & Lailiyah, S. (2021). Pendampingan Pengembangan Budaya Baca di MI Yaphiston Surabaya. Publikasi Pendidikan, 11(2), 93. https://doi.org/10.26858/publikan.v11i2.19172

Fatricia, S. (2023). Pengembangan Sumber Daya Manusia di Taman Pendidikan Al-Qur ’ an ( TPQ ) melalui Peningkatan Kualitas Pendidikan dan Kompetensi Pendagogik oleh Kementerian Agama. Jurnal Magister Administrasi Publik, Fakultas Ilmu Sosial Dan Ilmu Politik, 1(1), 1–14.

Hariyadi, S., Athoillah, S., & Farhan, M. (2022). Pemberdayaan Taman Pendidikan Al-Qur�an untuk Mencetak Kader Ulama seperti Lulusan Madrasah Ibtidaiyah dan Pesantren. Indonesian Journal of Community Services, 4(2), 199. https://doi.org/10.30659/ijocs.4.2.199-211

Hermansyah, A. (2020). Upaya Peningkatan Kualitas Sumber Daya Manusia Dalam Pendidikan Islam. Journal of Hupo_Linea, 1(April), 8–18. https://doi.org/10.47065/jtear.v4i1.876

Hidayah, D. D., & Dewi, N. R. (2022). Implementasi Kebijakan Peraturan Menteri Perindustrian Republik Indonesia Nomor 72 Tahun 2015 Tentang Pemberdayaan Pengembangan Industri Kreatif Di Kabupaten Tasikmalaya. Dinamika : Jurnal Ilmiah Ilmu Administrasi Negara, 9(2), 214. https://doi.org/10.25157/dak.v9i2.7865

Kurnia Pratiwi, R., & Amrela, U. (2022). Pemberdayaan Taman Pendidikan Al-Quran (TPQ) Melalui Pembelajaran SKIA (Syarat Kecakapan Ibadah Amaliyah) Dengan Metode BCM (Bermain, Cerita Dan Menyanyi) Di Dusun Kopang Kebun, Desa Kemuning Lor, Kecamatan Arjasa, Kabupaten Jember. Al-Ijtimā: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 3(1), 22–31. https://doi.org/10.53515/aijpkm.v3i1.54

Mustaghfiroh, M., Ariyanti, N. S., Adha, M. A., & Sultoni, S. (2020). Upaya Peningkatan Komitmen Kerja Guru Bidang Studi (Studi Kasus di SMK Riyadlul Quran Kabupaten Malang). Jurnal Dinamika Manajemen Pendidikan, 5(1), 22. https://doi.org/10.26740/jdmp.v5n1.p22-28

Nurjayanti, D., Pudyaningtyas, A. R., & Dewi, N. K. (2020). Penerapan Program Taman Pendidikan Alquran (Tpa) Untuk Anak Usia Dini. Kumara Cendekia, 8(2), 183. https://doi.org/10.20961/kc.v8i2.34631

Rahmadi, A., Dyah, R., Arianto, A., & Muliadi, M. (2023). Pemberdayaan Ibu dalam Pencegahan Stunting Melalui Edukasi dan Konseling di Desa Karta Raya Kabupaten Tulang Bawang Barat. Jurnal Abdi Masyarakat Indonesia, 3(6), 1641–1648. https://doi.org/10.54082/jamsi.965

Saputri, O. N., Nissah, K., & Arini, P. F. (2022). Pemberdayaan Taman Pendidikan Al-Qur’an (TPQ) Melalui Penguatan SDM di Desa Paron, Kecamatan Bagor, Kabupaten Nganjuk. Jumat Keagamaan: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 3(2), 75–81. https://doi.org/10.32764/abdimas_agama.v3i2.2877

Susan Erin. (2019). MANAJEMEN SUMBER DAYA MANUSIA Eri Susan 1. Jurnal Manajemen Pendidikan, 9(2), 952–962.

Sutar, K. A. B., & Churrahman, T. (2022). Management of Human Resources Development of Taman Pendidikan Al Qur’an (TPQ) Assyamsuddluha in a Village. Academia Open, 6, 1–12. https://doi.org/10.21070/acopen.6.2022.2557

Wahyu Dwi Warsitasari. (2020). Analisis Kebijakan dan Pengembangan TPQ dalam Pendidikan Nasional. Jurnal Al-Ifkar, 14(2), 134–153.

Downloads

Published

2024-09-20