PENGEMBANGAN MEDIA POP UP BOOK MATERI MENGENAL BANGUN RUANG KELAS IV SD Negeri SUMBERASRI 02 KABUPATEN BLITAR
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v9i3.17197Keywords:
Pop Up Book, Math, Building SpacesAbstract
The purpose of this study is to determine the validity and attractiveness of Pop Up Book media in learning the introduction of building space in class IV. ADDIE model and R&D approach were used in this research. Interviews, observations, and questionnaires were used to collect data from fourth grade students of SDN Sumberasri 02. Linguists, media experts, and material experts evaluated the validity of the media. The material expert's assessment received a score of 97.5%, the linguist received a score of 91%, and the media expert's evaluation received a score of 87.5% with the same category of “Very Valid”. Regarding the attractiveness of the media, students responded with a score of 97% with the category “Very Interesting”.Downloads
References
Aiman, M., Suhardini, A. D., & Aziz, H. (2021). Pembentukan Karakter Percaya Diri melalui Pendidikan Santri Siap Guna (SSG) di Pondok Pesantren Daarut Tauhiid Bandung. Prosiding Pendidikan Agama Islam, 7(1), 87–90.
Alfi, C., Fatih, M., & Islamiyah, K. I. (2022). Pengembangan Media Power Point Interaktif Berbasis Animasi pada Pembelajaran IPA. Jurnal Pendidikan : Riset dan Konseptual, 6(2), 351. https://journal.unublitar.ac.id/pendidikan/index.php/Riset_Konseptual/article/view/487
Astutik, W., Fatih, M., & Alfi, C. (2022). Pengembangan 3D Book Berbasis PQ4R Materi Siklus Air Untuk Meningkatkan Kemampuan Metakognisi dan Self Efficacy Siswa Kelas V SDN Sutojayan 3 Kabupaten Blitar. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 7(2), 1228–1238.
Barsihanor, Hafiz, A., KMR, G. N., & Budi, I. S. (2020). Pembuatan Media Pembelajaran Pop Up Book Bagi Guru Madrasah Ibtidaiyah. JMM (Jurnal Masyarakat Mandiri), 4(4), 590. http://journal.ummat.ac.id/index.php/jmm
Fatih, M. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Saintifik berbasis Multimedia melalui Model Discovery Learning (Studi pada Tema Selamatkan Mahkluk Hidup Kelas 6 SDN Kepanjenkidul 2 Kota Blitar). JURNAL PENDIDIKAN: Riset & Konseptual, 2(2), 137–149. http://journal.unublitar.ac.id/pendidikan/index.php/Riset_Konseptual/article/view/42/44
Fatih, M., Khomaria, A., Aswitama, L. D., Al Latif, N., & Hidayat, M. M. (2023). Flip Book Digital Berbasis Aughmented Reality Materi Balok dan Kubus Siswa Kelas V SDN Sumberjo 01 Kabupaten Blitar. Jurnal Pendidikan : Riset dan Konseptual, 7(3), 524. https://doi.org/10.28926/riset_konseptual.v7i3.770
Fitria, N. (2020). PENGEMBANGAN POP UP BOOK PADA MATERI BANGUN DATAR KELAS IV SEKOLAH DASAR ISLAM TERPADU IBNU QOYYIM PEKANBARU. UNIVERSITAS ISLAM NEGERI SULTAN SYARIF KASIM RIAU.
Khofifah, N. N., Alfi, C., & Fatih, M. (2023). Pengembangan Scrapbook Berbasis PJBL Materi Kekayaan Budaya Indonesia untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Kelas IV SD. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(02), 4309–4323.
Nabila, S., Adha, I., & Febriandi, R. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Pop Up Book Berbasis Kearifan Lokal pada Pembelajaran Tematik di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(5), 3928–3939. https://jbasic.org/index.php/basicedu/article/view/1475
Nina, Q. A., Fatih, M., & Alfi, C. (2023). Pengembangan Media Flashcard Berbasis Augmented Reality Materi Gaya untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Kelas IV. JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 6(11), 8558–8564. https://doi.org/10.54371/jiip.v6i11.2597
Ningsih, P. R. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Pop Up Book Pada Pembelajaran Tematik Kelas IV SD/MI. UIN Raden Intan Lampung.
Oktafiani, F., Fatih, M., & Alfi, C. (2023). Pengembangan Media Pop Up Book (PUB) Dalam Upaya Mengoptimalkan Kemahiran Berbahasa di SD. Cakrawala Indonesia, 5151(2), 202–218. https://jurnal.umsrappang.ac.id/cakrawala/article/view/1038%0Ahttps://jurnal.umsrappang.ac.id/cakrawala/article/download/1038/868
Sugiyono, P. D. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D (M. Dr. Ir. Sutopo. S. Pd. ALFABETA, cv.
Wahyuni, Y. (2017). Identifikasi gaya belajar (visual, auditorial, kinestetik) mahasiswa pendidikan matematika universitas bung hatta. Jurnal Penelitian Dan Pembelajaran Matematika, 10(2).
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.