IMPLEMENTASI PEMBELAJARAN BERBASIS PROJEK PADA MATA PELAJARAN BAHASA INDONESIA KELAS IV DI SEKOLAH DASAR NEGERI IV TIGARAKSA
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v9i3.17087Keywords:
elementery education, indonesian language learning, project-based learningAbstract
This research aims to find out what problems students encounter when carrying out project based learning in Indonesian language subjects in class 4 of SDN 4 Tigaraksa. This research uses qualitative descriptive. The subjects in this research were all 4th grade students at SDN 4 Tigaraksa. Data collection techniques use observation, interviews and documentation to find out what problems students encounter when carrying out project-based learning in Indonesian language subjects in class 4. The results of this research show that the majority of students can follow the learning well, even though there are some students are still having difficulties. Factors that support success include active student involvement, use of varied learning media, and intensive guidance from teachers. It can be concluded that project-based learning is proven to be able to improve students' skills in understanding and expressing poetry. Of the six students studied, three students were able to compose and recite poetry well, while the other three students still experienced difficulties.Downloads
References
Ana Widyastuti, M. (2022). Implementasi Project Based Learning. Jakarta: PT Elex Media Komputindo.
Anggraini, P. D. (2021). Analisis penggunaan model pembelajaran project based learning dalam peningkatan keaktifan siswa. Jurnal pendidikan adminitrasi perkantoran volume 9, no 2, 2021, 4.
Assidik, G. K. (2018). Implementasi Pembelajaran Berbasis Proyek ( Project Based Learning) Pada Mata Kuliah Media Pembelajaran Di Prodi Pendidikan Bahasa Indonesia Universitas Muhammadiyah Surakarta. Jurnal Bahasa, Sastra dan Pengajarannya Vol.2, No 2, September 2018,, 117.
Bloom, N., & Reenen, J. Van. (2013). 済無No Title No Title No Title. NBER Working Papers, 89. http://www.nber.org/papers/w16019
Dan, S., Di, D., & Xii, K. (2021). PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN PROJECT BASED LEARNING DALAM MEMPERBAIKI PROSES PEMBELAJARAN PROSES INDUSTRI KIMIA MATERI. 1–26.
Dian Rahmawati, Y. M. (2023). Penggunaan Metode Project Based Learning Untuk Peningkatan Hasil Belajar Mata Pelajaran Ekonomi Peserta didik x-4 SMA Negeri 17 Surabaya. Jurnal Tarbiah dan Ilmu Keguruan Borneo Volume 4, Nomor 2,juni 2023, 3-4.
Fadila Fuji Lestasi, D. T. (2022). Implementasi Pembelajaran Project Based Learning Untuk Meningkatkan Keaktifan Siswa SD. Jurnal Pendidikan dan Konseling, 247.
Fathurrohman. (2013). 済無No Title No Title. Journal of Chemical Information and Modeling, 53(9), 1689–1699.
Galbina, H. N. (2015). Penerapan Pembelajaran Project Based Learning Pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam Di Sekolah Darussalam Tangerang. Artikel Skripsi UIN SYARIF HIDAYATULLAH JAKARTA, 8-21.
Harisnur, F. (2022). Pendekatan,Strategi,Metode, Dan Teknik Dalam Pembelajaran Pai Di Sekolah Dasar. Genderang Asa: Journal Of Primary Education PGMI IAIN LHOKSEUMAWE Vol 3, No 1 2022, 4-8.
Ilyas, H. P. (2019). Tutorial Pembelajaran Berbasis Proyek. Yogyakarta: K-Media .
Kurniawan, M. S. (2020). Pembelajaran Bahasa Indonesia dalam Kurikulum 2013 Bahasa. Pembelajaran Bahasa Indonesia dalam Kurikulum 2013 Bahasa, 6–23.
Purbaningsih, D. (2019). Pengembangan Media Chart Tiga Dimensi Pembuatan Fragmen Belahan Dua Lajur Mata Pelajaran Dasar Teknologi Menjahit Untuk Siswa Kelas X SMK Di Ponegoro Depok. Jurnal Fesyen: Pendidikan dan Teknologi, 14–62.
Purwasih, D. H. (2018). Peningkatan Kemampuan Berbicara Pembelajaran Bahasa Indonesia, 6-10.
Rina dwi rezeki, n. d. (2015). Penerapan Metode Pembelajaran Project Based Learning (pjbl) Disertai Dengan Peta Konsep Untuk Meningkatkan Prestasi Dan Aktivitas Belajar Siswa Pada Materi Redoks Kelas x-3 SMA Negeri Kebakkramat Tahun 2013/2014. Jurnal Pendidikan Kimia (jpk), vol.4 No.1 Tahun 2015 Program Studi Pendidikan Kimia Universitas Sebelas Maret, 74.
Sari, A. Y., Astuti, R. D., & Pendahuluan, A. (2017). Implementasi Pembelajaran Project Based Learning Untuk Anak Usia Dini. MOTORIC: (Media of Teaching Oriented and Children), 1(1).
Santoso, P. (2017). Penggunaan model pembelajaran project based learning (pbl) sebagai upaya peningkatan hasil belajar ekonomi. Prosiding Seminar Pendidikan Ekonomi dan Bisnis UNS, 3(1), 1–7.
Zulkhi, M. D., & Wardani, R. (2018). Pemerolehan Bahasa Anak Di Sekolah Dasar. Universitas Jambi, 1–8. https://repository.unja.ac.id/6455/1/5. A1D118085 RISKA WARDANI.pdf.
Zulela M.S., M. (2013). Pembelajaran Bahasa Indonesia Apresiasi Sastra di Sekolah Dasar. Bandung: PT REMAJA ROSDAKARYA.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.