PERSAHABATAN DAN KEARIFAN DALAM KUMPULAN CERPEN ANAK AKU, DIA, DAN MEREKA KARYA PUTU AYUB DALAM PROFIL PELAJAR PANCASILA

Authors

  • Etik Titorini Universitas Veteran Bangun Nusantara
  • Mukti Widayati Universitas Veteran Bangun Nusantara
  • Benedictus Sudiyana Universitas Veteran Bangun Nusantara

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v9i4.17050

Keywords:

friendship, wisdom, profil pelajar pancasila

Abstract

One of the literary works that describes forms of human behavior into the value of friendship and contains the potential for local wisdom in each region can be realized in the form of short stories. This research aims to identify and describe the behavior between characters which illustrates the value of friendship which is implemented from local wisdom in the short story collection Anak Aku, Dia and They by Putu Ayub. This research is a qualitative type with a library research approach. Data is collected through documentation techniques, reading techniques and defects. The research results show that the implementation of the values ​​of friendship and local wisdom in the content of short stories includes the special nature of a moment, sharing feelings of joy and sorrow, trust in a secret, honesty over instincts in one's conscience, and the urgency of helping each other in all matters. The depiction of the value of friendship from the existence of local wisdom in each region has been realized in the content of the short story through the actions carried out between the characters in a narrative manner.  

Downloads

Download data is not yet available.

References

Anggarista, R. (2021). Lokalitas Jawa dalam Novel Hati Sinden Karya Dwi Rahyuningsih. PENAOQ: Jurnal Sastra, Budaya dan Pariwisata, 2(1), 1-14.

Asnani, A. (2020). Persahabatan dalam Novel Burlian Karya Tere Liye. Wahana Inovasi: Jurnal Penelitian dan Pengabdian Masyarakat UISU, 9(1), 106-111.

Attas, S. G., Yarmi, G., & Darwin, D. (2021). Minat Baca Cerpen Terhadap Pemahaman Struktur Cerpen Yang Baik Dan Benar Pembaca Rubrik Cerpen Portal Basabasi. Co. Jurnal Ilmiah Semantika, 2(02).

Baron, R. A & Byrne, D. (2003). Psikologi Sosial Jilid 1. Penerjemah: Ratna Djuwita,Melania Meitty Parman, Dyah Yasmina, Lita P. Lunanta. Jakarta: Erlangga.

Farhaeni, M. S. E. (2023). Etika Lingkungan, Manusia dan Kebudayaan. Deepublish.

Fauzi, M. I. R., Rini, E. Z., & Qomariyah, S. (2023). Penerapan Nilai-Nilai Profil Pelajar Pancasila melalui Pembelajaran Kontekstual di Sekolah Dasar. Proceeding Umsurabaya.

Irawati, D., Iqbal, A. M., Hasanah, A., & Arifin, B. S. (2022). Profil pelajar Pancasila sebagai upaya mewujudkan karakter bangsa. Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 6(1), 1224-1238.

Kahfi, A. (2022). Implementasi Profil Pelajar Pancasila dan Implikasinya terhadap Karakter Siswa di Sekolah. Dirasah: Jurnal Pemikiran dan Pendidikan Dasar Islam, 5 (2), 138-151.

Majid, A. (2015). Pendekatan Ilmiah Dalam Implementasi Kurikulum 2013. Bandung: PT.Remaja Rosdakarya.

Nugrahani, F. (2012). Reaktualisasi tembang dolanan Jawa dalam rangka pembentukan karakter bangsa (kajian semiotik). Kajian linguistik dan Sastra, 24(1), 58-68.

Pradopo, R. D. (2021). Teori kritik dan penerapannya dalam sastra Indonesia modern. UGM PRESS.

Risdiansyah, D. (2011). Tema Persahabatan Dalam Film (Analisis Isi Terhadap Film "Kite Runner”). Malang. Universitas Muhammadiyah Malang.

Roach, A., Thomas, S. P., Abdoli, S., Wright, M., & Yates, A. L. (2021). Kids helping kids: The lived experience of adolescents who support friends with mental health needs. Journal of child and adolescent psychiatric nursing, 34(1), 32-40.

Sa’diyah, M. H., Khaerunnisa, K. (2023). Analisis Nilai Pendidikan Karakter dalam Cerita Anak Smart Melly Karya Putri Retno. Prosiding Samasta. Seminar Nasional Bahasa dan Sastra Indonesia, 4319-325.

Safitri, A., Wulandari, D., & Herlambang, Y. T. (2022). Proyek penguatan profil pelajar pancasila: Sebuah orientasi baru pendidikan dalam meningkatkan karakter siswa indonesia. Jurnal Basicedu, 6(4), 7076-7086.

Subli, S., & Kamaliah, K. (2022). Peran Pendidikan Agama Islam dalam Pembentukan Kehidupan Sosial di Masyarakat. Al-Aulia: Jurnal Pendidikan dan Ilmu-Ilmu Keislaman, 8(1), 32-41.

Sudiyana, B., Marmoah, S., Nurhasanah, F., & Wicaksana, M. F. (2023). Kearifan Lokal Dalam Teks Berita Lelayu di Lingkungan Etnik Jawa. Jurnal Ilmiah Dikdaya, 13(2), 439-444.

Wahyani, A., Al Ma’ruf, A. I., Rahmawati, F. P., Prastiwi, Y., & Rahmawati, L. E. (2022). Content Analysis of Nationalism Character Education in Wonogiri Folklore as An Elementary School Literacy Media. Journal of Innovation in Educational and Cultural Research, 3(3), 499-507.

Downloads

Published

2024-11-20

Most read articles by the same author(s)