PEMANFAATAN MEDIA KURAWA (KARTU AKSARA JAWA) UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN LITERASI KEAKSARAAN SISWA KELAS III SEKOLAH DASAR

Authors

  • Yusuf Muhammad Universitas Muria Kudus
  • Ristiyani Universitas Muria Kudus
  • Arsyad Universitas Muria Kudus

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v9i3.17049

Keywords:

Literacy, Javanese Script, Javanese Script Cards

Abstract

This research aims to improve the literacy skills of class III students at SDN Jetak using the Project Based Learning (PjBL) learning model assisted by Kurawa media (Javanese Literacy Card). This research uses the Classroom Action Research (PTK) research method which is carried out through 2 cycles with each cycle containing 2 meetings. This research was carried out on class III students at SDN Jetak, Wedarijaksa District, Pati Regency with research subjects totaling 22 students. This research was carried out in 2 cycles with each cycle consisting of 2 meetings. Data collection techniques in this research include interviews, observation, tests, and documentation. This research uses a type of expert judgment validation in which there is validation from material experts and media experts to test the correctness of the instruments used in the research. The instruments used in this research were test sheets and observation sheets. This research uses quantitative and qualitative data analysis techniques. The research results showed that there was an increase in teachers' teaching skills in cycle I, meeting 1, getting a score of 69 with a "good" predicate, an increase of 40.57% in cycle II, meeting 2, with a score of 97 and falling into the "very good" category. The literacy skills of class III students at SDN Jetak experienced an increase in scores from the pre-cycle period with an average classical score of 50.04, increasing by 20.13% to 60.11 in the first cycle of implementing classroom action research and increasing again by 53.85%. with a score of 76.98 and is in the "good" category”.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alfiah, Sulanjari, B., & Setyawati, N. (2020). Implementasi HOTS dalam Pembelajaran Tembang Macapat di SMK Kota Semarang. Jurnal Ilmiah Sastra dan Bahasa Daerah, serta Pengajarannya, 2, 35-42.

Anam, S., Ardianti, S. D., & Fardani, M. A. (2023). Peningkatan Hasil Belajar Melalui Model Pembelajaran Numbered Head Together Berbantuan Media Game Teka Teki Silang Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. WASIS: Jurnal Ilmiah Pendidikan, 4, 1-5.

Anastasya, V. E., Ristiyani, & Fajrie, N. (2021). Permainan Ludo Sebagai Upaya Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa Sekolah Dasar. WASIS: Jurnal Ilmiah Pendidikan, 2, 9-14.

Anshori, S. (2018). Pemanfaatan Teknologi Informasi Dan Komunikasi Sebagai Media Pembelajaran. Civic-Culture: Jurnal Ilmu Pendidikan PKn dan Sosial Budaya, 1, 88-100.

Ardianti, S. D., & Ristiyani. (2017). Pemahaman Pendidikan Seks Usia Dini Melalui Modul Anggota Tubuh Manusia. Jurnal Pendidikan Sains (JPS), 5, 65-70.

Fardani, M. A. (2023). The Effectiveness of POKJA (Javanese Script Posters) to Introduce Java Script. Asian Journal of Applied Education (AJAE), 2, 529-536.

Fardani, M. A., Rohmah, F., & Fajrie, N. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Pokja (Poster Aksara Jawa) Untuk Pengenalan Aksara Jawa Pada Siswa Kelas III Sekolah Dasar. Afeksi: Jurnal Penelitian dan Evaluasi Pendidikan, 4, 423-432.

Firmansyah, A., Ristiyani, & Roysa, M. (2023). Bentuk Disfemisme Pada Komentar Akun Instagram Mata Najwa Melalui Kajian Teori Wijana & Rohmadi. Edukasiana: Jurnal Inovasi Pendidikan, 2, 15-25.

Maha, S. R. (2023). Pengaruh Penerapan Metode Pembelajaran Diskusi Dan Tanya Jawab Terhadap Minat Belajar Siswa Pada Kelas X MAN Dairi. Jurnal Penelitian Ilmu Pendidikan Indonesia, 2, 378-283.

Melinda, V., & Zainil, M. (2020). Penerapan Model Project Based Learning untuk Meningkatkan Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa Sekolah Dasar (Studi Literatur). Jurnal Pendidikan Tambusai, 4, 1526-1539.

Nihayah, A. Z., Fakhriyah, F., & Fardani, M. A. (2019). Model Pembelajaran CTL Berbantuan Media Pop-Up Book untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa SD. EduBasic Journal: Jurnal Pendidikan Dasar, 1, 90-99.

Nuha, S. U., Ismaya, E. A., & Fardani, M. A. (2021). Nilai Peduli Sosial Pada Film Animasi Nussa dan Rara. Jurnal Riset Pendidikan Dasar, 4, 17-23.

Nurhayati, Asrin, & Dewi, N. K. (2022). Analisis Kemampuan Numerasi Siswa Kelas Tinggi dalam Penyelesaian Soal Pada Materi Geometri di SDN 1 Teniga. Jurnal llmiah Profesi Pendidikan, 7, 723-731.

Pujaning, A. A., & Widiyarto, S. (2020). Peran Literasi Bahasa Dalam Meningkatkan Minat Baca dan Menulis pada Siswa SMP Kota Bekasi. jurnal.unimed.ac.id, 106.

Ristiyani. (2021). Peningkatan Hasil Belajar Siswa Pada Materi Penjumlahan Pecahan Melalui Pendekatan Matematika Realistik Dengan Media Fraction Circle. DIMENSI PENDIDIKAN, 17, 1-11.

Roysa, M., & Ristiyani. (2019). Penerapan Media Video Animasi dalam Pembelajaran Sebagai Upaya Peningkatan Kemampuan Menyimak Siswa Kelas VI. Jurnal Educatio, 5, 68-74.

Sari, I. R., Hilyana, F. S., & Fardani, M. A. (2023). Development of Micado (Local Wisdom-Based Module) to Improve The Ability of Conceptive Comprehension of V-Grade Students. Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar, 6, 125-132.

Tarisa, Hilyana, F. S., & Fardani, M. A. (2022). Implementasi Kampus Mengajar Untuk Menanamkan Literasi Baca Tulis Siswa Sekolah Dasar. Didaktik : Jurnal Ilmiah PGSD FKIP Universitas Mandiri, 8, 758-766.

Tyera, L., Megawati, M., & Rusli, M. (2022). Penerapan Keterampilan Proses Dasar Berbasis Lingkungan Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Educativo: Jurnal Pendidikan, 1, 112-123.

Uli, I. (2018). Peran Sastra Daerah Dalam Meningkatkan Budaya Literasi Indonesia. Pertemuan Ilmiah Bahasa dan Sastra Indonesia (pp. 875-882). Pekalongan: UNIKAL PRESS.

Downloads

Published

2024-09-22