MENINGKATKAN HASIL BELAJAR BAHASA INDONESIA KELAS IV MELALUI MEDIA KARTU BERPASANGAN MATERI KOSA KATA BARU DI SD NEGERI 5 PALEMBANG

Authors

  • Rahma Kurnia Universitas Sriwijaya
  • Rahmi Susanti Universitas Sriwijaya

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v9i4.17028

Keywords:

learning outcomes, indonesian, paired cards

Abstract

The aim of this research is to improve Indonesian language learning outcomes using paired cards as a medium for class IV students at SD Negeri 5 Palembang, totaling 22 students consisting of 14 boys and 8 girls. This type of research uses classroom action research by collecting data through tests, observation and documentation. This data analysis technique uses data analysis with an interactive model where data collection is carried out using 2 cycles, namely cycle I and cycle II. The results of this research indicate that the use of paired card media in learning new vocabulary material can help improve the learning outcomes of class IV students at SD Negeri 5 Palembang. The increase in learning outcomes can be seen from the learning outcomes that have gone through the Pre-cycle, cycle I and cycle II stages.  Using paired card media in learning shows an increase in student learning outcomes as shown by an increase in the Pre-cycle, only 7 students completed it, 10 students completed the first cycle, and in the Second Cycle there was an increase with 18 students achieving completion. Thus, it can also be seen from the percentage of completeness of students, namely in the pre-cycle stage the percentage of completeness was 31.81%, in Cycle I 45.45% and the percentage of completeness increased to 81.81%, in cycle II, so it can be concluded that the paired card learning media can improve results. student learning.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Maisaroh. (2022). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Bahasa Indonesia dengan Pendekatan Pembelajaran Autentik pada Siswa Kelas IV SD Negeri Grogol II Cilegon Banten Tahun Pelajaran 2021 / 2022. 8656, 358–366.

Mukminin, E., Mushafanah, Q., & Ngarisih. (2023). Penerapan Media Visual untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Pembelajaran Bahasa Indonesia Kelas 1 di SD Negeri Pati Lor 03. In Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Profesi Guru, 189–198.

Oktafikrani, D. (2020). Meningkatkan Hasil Belajar Bahasa Indonesia Dengan Metode Bermain Peran Siswa Kelas Iii Sdn Sekarpuro Kecamatan Pakis Kabupaten Malang. Buana Pendidikan: Jurnal Fakultas Keguruan Dan Ilmu Pendidikan, 16(30), 133–142. https://doi.org/10.36456/bp.vol16.no30.a2710

Sembiring, R. (2021). Upaya Meningkatakan Hasil Belajar Bahasa Indonesia Materi Teks Prosedur Pada Siswa Kelas XI P MIPA-1 SMA Negeri 2 Kabanjahe Melalui Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri Dengan Menggunakan Media Video Di Semester I Tahun Pelajaran 2020 / 2021 Pendidikan adalah segala pengaruh yang diupayakan sekolah terhadap peserta didik yang diserahkan kepadanya agar nantinya peserta didik itu mempunyai kemampuan yang sempurna dan kesadaran penuh terhadap lebih berkualitas . Di dalam pendidikan , terdapat proses dimana setiap siswa membangun bangsa sesuai dengan keahlian yang mereka miliki . Berdasarkan hasil observasi di kelas XI P MIPA - 1 SMA Negeri 2 Kabanjahe Kabupaten Karo Provinsi Sumatera Utara , siswa sering kali memilih untuk bersikap acuh ketika mengikuti pelajaran Bahasa Indonesia materi teks prosedur . Hal ini tentu menjadi masalah bagi guru . Oleh karena itu , guru siswa mampu mengikuti kegiatan belajar dengan baik . Indonesia sebagai pendukung kegiatan pembelajaran . MIPA - 1 SMA Negeri 2 Kabanjahe , telah melakukan kegiatan pembelajaran pembelajaran . Selain itu , model pembelajaran yang digunakanpun beragam . 2(2), 176–189.

Lessy Y. L., & Soleman,S.R. (2022). MENINGKATKAN HASIL BELAJAR BAHASA INDONESIA DENGAN MENGGUNAKAN MEDIA VISUAL SISWA KELAS II-A SD NEGERI UNGGULAN 1 PULAU MOROTAI KECAMATAN MOROTAI SELATAN Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar Universitas Pasifik Morotai Jurnal Pasifik Pendidikan – FKIP UNIPAS Morotai | 53. 01, 53–58.

Downloads

Published

2024-11-20