IMPLEMENTASI PENDIDIKAN INKLUSI BERBASIS PENGEMBANGAN DIRI KELAS 2 DI SD DWIJENDRA MATARAM

Authors

  • Nurhidayah Universitas Mataram
  • Siti Istiningsih Universitas Mataram
  • Setiani Novitasari Universitas Mataram

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v9i2.16886

Keywords:

Inclusive Education, Self-Development, Children with Special Needs.

Abstract

The purpose of this study was to determine to describe the preparation of teachers in implementing self-development-based Inclusive Education at SD Dwijendra Mataram. The type of research used is qualitative research, with descriptive methods. The research population was 1 principal, 1 special supervisor teacher, and 1 class teacher. Data collection uses interview sheets, observation sheets and documentation sheets. The results of data analysis Planning carried out at SD Dwijendra Mataram is that there is no special work program for special assistance teachers, there is only coaching, which is carried out 2 times a week, after school

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agustyawati, dan Solicha. 2009. Psikologi Pendidikan Anak Berkebutuhan Khusus. Budiyanto. 2005. Pengantar Pendidikan Inklusif Berbasis Budaya Lokal. Jakarta.

Angreni Siska. (2020). Identifikasi dan Implementasi Pendidikan Inklusi Bagi Anak Berkebutuhan Khusus di Sekolah Dasar Sumatera Barat. Jurnal Pendidikan Dasar Islam. 7(2): 145 – 153.

Dedy Kustawan & Yani Mei Mulyani. 2013. Mengenal Pendidikan Khusus dan Depdiknas.

Fauzi, dkk. 2020. Persepsi Guru Terhadap Siswa Berkesulitan Fungsional di SD Negeri Gunung Gatep Kabupaten Lombok Tengah. Jurnal Pendidkan. 1(2):72-79.

Hasanah Niswatun. 2020. Pengembangan Kreativitas dan Konsep Diri Anak Sekolah Dasar. Jurnal Riset Pendidikan Dasar. 2020. 3(2):162-169.

Hastuti Dwi. 2016. Strategi Pengembangan Diri Anak Usia Dini. 2016. Jurnal Pendidikan Seolah Dasar. 2(2): 38 – 50.

Ihwan, dkk. Pengembangan Diri Anak SD Berbasis Seni Pada Masa Pandemi di Kupang. 2021. Jurnal Pendidikan. 3(1):33-44.

Jakarta: Lembaga Penelitian UIN Jakarta. Jurnal Basicedu. 5(3): 1183 – 1190. Jurnal Kependidikan. 2(1): 1 – 8.

Kuswandi, A. (2017). Pengaruh program pengembangan literasi terhadap kemampuan membaca siswa SD di kabupaten Pati. Jurnal Pendidikan Dasar. 18(1):45-53.

Munajah,dkk. (2021). Implementasi Kebijakan Pendidikan Inklusi di Sekolah Dasar. Pendidikan Layanan Khusus Serta Inplementasinya. Jakarta : Luxima.

Rahman, dkk. Pengertian Pendidikan, Ilmu Pendidikan Dan Unsur-Unsur Pendidikan.

Rahmatih, dkk. 2020. Profil Siswa Berkebutuhan Khusus di SDN 20 Mataram. Jurnal Pendidikan. 1(2):128-133.

Rahmatika, dkk. Implementasi Kurikulum 2013 Di Sekolah Inklusi Sekolah Dasar International Islamic School (Intis) Yogyakarta. 2020. Jurnal Pendidikan Dasar. 12(1): 55 – 61.

Rahmatika, dkk. Implementasi Kurikulum 2013 Di Sekolah Inklusi Sekolah Dasar International Islamic School (Intis) Yogyakarta. 2020. Jurnal Pendidikan Dasar. 12(1):55-61.

Rosaria Winike Phasa. 2021. Implementasi Pendidikan Inklusi Di SD Al Firdaus Surakarta. Skipsi S1 Manajemen dan Kebijakan Publik UGM.

Saadati, Baiq Armika, dan Muhamad, Sadli. 2019. Implementasi Pendidikan Inklusi Berbasis Pengembangan Diri di Sekolah Alam Jogja Green School. Jurnal PGMI. 11(2): 117 – 132.

Sari, dkk. 2020. Pengembangan Kreativitas Dan Konsep Diri Anak SD. Jurnal Ilmiah “Pendidikan Dasar”. 7(1): 44 – 50.

Setianingsih. (2017). Implementasi Pendidikian Inklusi: Manajemen Tenaga Kependidikan. Jurnal Malih Pendas. 126-135.

Wardani,dkk. 2020. Pelaksanaan Program Pendidikan Inklusif Bagi Anak Berkebutuhan Khusus di SDN 20 Mataram. Jurnal Pendidikan. 1(2): 99 – 105.

Widodo, dkk. 2020. Proses Identifikasi Peserta Didik Berkebutuhan Khusus di MI Nw Tanak Beak Kabupaten Lombok Barat. Jurnal Pendidikan. 1(2):63-71.

Downloads

Published

2024-06-30