PENGGUNAAN METODE PEMBELAJARAN BERDIFERENSIASI UNTUK MENINGKATKAN PEMBELAJARAN MENULIS RESENSI SISWA KELAS XI SMA NEGERI 1 PANGKEP

Authors

  • Yulianti Universitas Muslim Indonesia
  • Sitti Rabiah Universitas Muslim Indonesia
  • Nurfathana Mazhud Universitas Muslim Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v9i2.16812

Keywords:

Writing, Review, Differentiated Learning

Abstract

This research aims to describe the process of implementing differentiated learning strategies in learning to write reviews, and to describe the results of writing reviews. This research is a type of Classroom Action Research which was carried out in 2 cycles. The data collection techniques used are observation, test and documentation techniques. The data obtained in this research used descriptive and quantitative data analysis techniques. In the pre-cycle the average student score was 62 and 2 students reached the KKM or 6%. In cycle 1 the average student score was 74 and 19 students achieved the KKM score or 54%. The average score in cycle 2 increased by 81 and 33 students reached the KKM or 94%. Based on the results of the research and discussion above, it can be concluded that the use of differentiated learning methods can improve review writing skills in class X1 students at SMA Negeri 1 Pangkep. From research data conducted during the pre-cycle stage to cycle 2, it shows an increase.  

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adawiyah, A.N., Marudut, J., Johari, I. (2022). “Peningkatan Pemahaman Resensi Menggunakan Model Pembelajaran Course Review Horay Pada Siswa Kelas Xi Sma Negeri 1 Lawe Alas Tahun Pembelajaran 2021/2022” Tuwah Pande: Jurnal Ilmu Pendidikan dan Pengajaran, 1(1), 134–146

Akhyar, F. (2019). Pembelajaran Keterampilan Berbahasa Dalam Kurikulum 2013. Prosiding Seminar Nasional STKIP PGRI Bandar Lampung, 1(1), 77–90.

Akidah, I. 2018. “Peningkatan Pembelajaran Menulis Karangan Persuasi Dengan Menerapkan Model Pembelajaran Berbasis Contoh.” Tamaddun: Jurnal Bahasa, Sastra dan Budaya, 17(1), 22-27

Akidah, I. A., & Mansyur, U. (2019). “Pengaruh Motivasi Belajar Terhadap Keterampilan Menulis Berita Mahasiswa”. Khazanah Pendidikan, 13(1).

Ayu, D. P., & Amelia, R. (2020). "Pembelajaran bahasa Indonesia berbasis e-learning di era digital". Prosiding Samasta, 1(2), 56–61.

Etania, V. (2023). "Program Literasi dalam Pembelajaran Menulis Resensi Siswa Kelas XI SMKN 37 Jakarta Tahun Pelajaran 2022/2023". Repository.UIN JAKARTA.

Fauzia, R., & Hadikusuma Ramadan, Z. (2023). Implementasi Pembelajaran Berdiferensiasi Dalam Kurikulum Merdeka. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 9(3), 1608–1617.

Mansyur, U. 2018. " Korelasi Minat Baca Dengan Kemampuan Menulis Karya Tulis Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Bahasa Indonesia UMI." Multilingual, 17(1), 11-22

Nirma Al Adawiyah, James Marudut, & Irfan Johari. (2022). Peningkatan Pemahaman Resensi Menggunakan Model Pembelajaran Course Review Horay Pada Siswa Kelas Xi Sma Negeri 1 Lawe Alas Tahun Pembelajaran 2021/2022. Tuwah Pande: Jurnal Ilmu Pendidikan Dan Pengajaran, 1(1), 134–146.

Rabiah, S. 2020. Bahasa Indonesia: Untuk Perguruan Tinggi. Makassar: De La Macca

___________, (2023), Sosiolinguistik, Makassar : Garis Khatulistiwa

___________, (2022). Analisis Wacana. Makassar : Garis Khatulistiwa

Sarnoto, A. Z. (2024). Pembelajaran Berdiferensiasi dalam Kurikulum Merdeka. Journal on Education, 1(3), 15928–15939.

Vhalery, R., Setyastanto, A. M., & Leksono, A. W. (2022). Kurikulum Merdeka Belajar Kampus Merdeka: Sebuah Kajian Literatur. Research and Development Journal of Education, 8(1), 185.

Wahyuningsari, D,. Mujiwati, Y,. Hilmiyah, L,. Kusumawardani, F,. Sari, P, I,. (2022). “Pembelajaran Berdiferensiasi Dalam Rangka Mewujudkan Merdeka Belajar”. Jurnal Jendela Pendidikan. 2(4), 529-535

Wiyadi, M. (2022). "Meningkatkan Keterampilan Menulis Resensi Buku Siswa Kelas Ix a Smp Negeri 3 Weru Sukoharjo Semester I Tahun Pelajaran 2018/2019 Dengan Menerapkan Metode Concept Mapping". Widiya Wastara: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, Vol. 2 No., 27–36.

Downloads

Published

2024-06-30