STRATEGI GURU DALAM MENINGKATKAN MOTIVASI BELAJAR SISWA DI SEKOLAH DASAR DALAM DAN LUAR NEGERI

Authors

  • Elmalia Futri Universitas Pendidikan Indonesia Kampus Purwakarta
  • Wina Mustikaati Universitas Pendidikan Indonesia Kampus Purwakarta
  • Hisny Fajrussalam Universitas Pendidikan Indonesia Kampus Purwakarta

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v9i3.16748

Keywords:

teacher skills, qualitative, student learning motivation, teacher strategy

Abstract

Motivation is an important factor in elementary school students’ learning outcomes and academic achievement. This qualitative study examined the strategies used by teachers at Sekolah Indonesia Johor Bahru and SDN 5 Sindangkasih Purwakarta. The research aims to explore and compare these strategies, seeking insight into effective practices that can develop a conducive learning environment. The research methods used include interviews, observation, documentation study and triangulation. Data analysis shows that teachers' strategies to increase students' motivation to learn are highly planned and depend on individual teachers' skills. These strategies include interactive teaching methods and creating a supportive classroom atmosphere. The findings show that proper implementation of teachers' strategies can increase students' passion, curiosity, confidence, concentration and ability to be independent in doing tasks. The comparison between Sekolah Indonesia Johor and SDN 5 Sindangkasih Purwakarta is in the different resources and backgrounds of the students. However, there are also many similarities in the commitment to design meaningful and effective learning to increase students' motivation to learn. This research illustrates that effective teacher strategies can increase students' learning motivation.   Keywords: teacher skills, qualitative, student learning motivation, teacher strategy

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aditya, A. M., Setyadi, A. R., & Leonardho, R. (2020). Analisis Strategi Guru dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. Manazhim, 2(1). https://doi.org/10.36088/manazhim.v2i1.668

Chatib, M. (2011). Gurunya Manusia : Menjadikan Semua Anak Istimewa dan Semua Anak Juara. Kaifa.

Fahmi, F. (2023). Keterampilan Bertanya Dan Menjawab Pertanyaaan Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Di Mis Al-Bashirah Kecamatan Tanjung Morawa. Nizhamiyah, 13(2), 103. https://doi.org/10.30821/niz.v13i2.793

Fathurrohman, M. (2015). Paradigma Pembelajaran Kurikulum 2013 : Strategi Alternatif Pembelajaran di Era Global (Kalimedia, Ed.).

Feni, F., Mohammad, W., Sri, J., Leli, H., Sri, W., Erland, M., Jonata, Imam, M., Nur, H., Anita, M., Kusmayra, A., Resty, N., Nuryami, & Lukman, W. (2022). Metodologi Penelitian Kualitatif. In Metodologi Penelitian Kualitatif. Dalam PT. GLOBAL EKSEKUTIF TEKNOLOGI (Nomor Maret). https://scholar.google.com/citations?user=O-B3eJYAAAAJ&hl=en

Hasibuan J J, & Moedjiono. (2012). Proses Belajar Mengajar (Surjaman Tjun, Ed.; 15 ed.). Remaja Rosdakarya.

Ika Nurdiana Azizah, & Estiastuti, A. (2017). Keterampilan Guru dalam Pengelolaan Kelas Rendah pada Pembelajaran Tematik. joyful learning jurnal, 2(6). https://doi.org/10.30599/finger.v1i2.129

Laksono, & Ridam. (2011). Buku Pedoman Micro Teaching. Kepala UPT Mikroteaching STKIP PGRI Ngawi.

Nana Syaodih Sukmadinata. (2011). Metode penelitian pendidikan (Vol. 7). Remaja Rosdakarya.

Nasution, A. F., Amelia, A., & Parlindungan, S. (2024). Strategi Peningkatan Motivasi Belajar Siswa di Sekolah Dasar. 2(2), 9.

Nasution, W. (2018). Pengaruh Strategi Pembelajaran dan Motivasi Belajar terhadap Hasil Belajar Pendidikan Agama Islam (PAI). Dalam A. Daulay & Sumaiyah (Ed.), perdana publishing.

Raharja, S., Wibhawa, M. R., & Lukas, S. (2018). Mengukur Rasa Ingin Tahu Siswa [Measuring Students’ Curiosity]. Polyglot: Jurnal Ilmiah, 14(2), 151. https://doi.org/10.19166/pji.v14i2.832

Rizki, R. M., Pranata, O. D., Angela, L., Kerinci, I., & Kerinci, I. (2024). Analisis Konsentrasi Siswa Dalam Pembelajaran Biologi : Studi Deskriptif dan Komparatif Proses pembelajaran melibatkan interaksi antara guru , siswa , dan lingkungan perhatian dengan tekun sehingga dapat pemusatan menjadi rendah ( Aviana & Hidayah , 2015 . 13(1).

Rusman. (2018). Model-Model Pembelajaran (2 ed., Vol. 7). PT RajaGrafindo Persada.

Sani, R. A. (2019). Strategi Belajar Mengajar. PT Rajagrafindo Persada.

Sugiyono. (2013). Metode Kuantitatif, Kualitatif dan R&D (19 ed.). Alfabeta.

Sukmawati, R., & Aliyyah, R. R. (2023). Strategi Guru dalam Mengatasi Perundungan di Sekolah Dasar. Dalam Karimah Tauhid (Vol. 2, Nomor 6).

Trianto. (2013). Mendesain model pembelajaran inovatif-progresif : Konsep, landasan, dan implementasinya pada kurikulum tingkat satuan pendidikan ( KTSP ). Kencana.

Wijayanti, R., Waitaby, M., & Utomo, I. B. (2024). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Animasi untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa pada Materi Pola Bilangan. Jurnal Ilmiah Matematika Realistik (JI-MR), 5(1), 135–143.

Yusuf, M. (2018). Pengantar Ilmu Pendidikan. Lembaga Penerbit Kampus IAIN Palopo, 126.

Downloads

Published

2024-09-01