DAMPAK POSITIF PENGGUNAAN MEDIA SOSIAL (TIKTOK) SEBAGAI SARANA PEMBELAJARAN TAJWID DAN TAHSIN ALQURAN

Authors

  • Febry Amirullah Benny Program Studi Magister Teknologi Pendidikan, Universitas Muhammadiyah Jakarta, Indonesia
  • Rizqi Nailul Baroroh Program Studi Teknologi Pendidikan, Universitas Muhammadiyah Jakarta
  • Rabiatul Adawiyah Program Studi Teknologi Pendidikan, Universitas Muhammadiyah Jakarta

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v9i3.16721

Keywords:

Tiktok, Learning Media, Tajwid, Tahsin

Abstract

Al Qur’an as a guide to life for Muslims requires in-depth understanding and proper practice. In the digital era, social media such as Tiktok has become a popular platform that can be used as a means of learning recitation and tahsin. This research aims to analyze the impact of using social media Tiktok on learning recitation and tahsin of the Qur’an. The research method used is descriptive qualitative with data collection techniques in the form of library research. The results of research using library research show that the use of social media Tiktok has a positive influence on learning recitation and tahsin of the Qur’an. In various literature, it is stated that students as TikTok users benefit and are helped in understanding Tajwid and Tahsin material. Students find it easier to memorize and practice, and are motivated to learn further. The results of this study show that TikTok can be used as an alternative media in learning recitation and tahsin of the Qur'an.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aljehani, H. A. (2019). Impact of Social Media on Social Value Systems among University Students in Saudi Arabia. International Journal of Education and Practice, 7(3), 216-229. https://eric.ed.gov/?id=EJ1239322

Aripradono, H. W. (2020). Penerapan komunikasi digital storytelling pada media sosial instagram. Teknika, 9(2), 121-128.https://doi.org/10.34148/teknika.v9i2.298

Barriyah, I. Q. (2023). Representasi Perempuan Masa Kini Tubuh, Konsumerisme, dan Metafora. Perempuan, Seni & Dirinya 2, 111.

Dinia, H. R., Jannah, M., Mustofa, S., & Helalsah, I. (2024). Arabic Learning Strategies Through Tiktok Entertainment Content to Attract Interest in Learning Arabic. Jurnal Al-Maqayis, 11(1), 88-120. https://doi.org/10.18592/jams.v11i1.12366

Fajrin, R. M. (2020). Penerapan metode langsung dalam meningkatkan keterampilan berbicara Bahasa Arab. Penerapan metode langsung dalam meningkatkan keterampilan berbicara Bahasa Arab.

Hasrar, H., Dalle, A., & Usman, M. (2018). Hubungan penguasaan kosakata dengan keterampilan menulis karangan deskriptif bahasa jerman siswa. Eralingua: Jurnal Pendidikan Bahasa Asing dan Sastra, 2(2), 32-40.

Hidayati, R., & Andajani, S. J. (2015). Media audiovisual pembelajaran huruf terhadap kemampuan menyimak anak kelompok A. PAUD Teratai, 4(3), 1-5. https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/paud-teratai/article/view/12520

Kartikasari, F. M., & Zakaria, D. M. (2024). Peningkatan Kemampuan Menghafal Al-Qur’an Pada Anak Usia Dini Dengan Menggunakan Metode Tabarak Khusus Balita Dan Anak Di Rumah Al-Qur’an Mahmuda Surabaya. Jurnal Ilmu Pendidikan Progresif, 8(4). https://edu.ojs.co.id/index.php/jipp/article/view/333

Sepia Ananda, A. (2022). Dampak media sosial tiktok terhadap pembentukan perilaku keagamaan anak-anak TPQ An-Najah Di Desa Pelambik (Doctoral dissertation, UIN Mataram).

Rejeki, R., Adnan, M. F., & Siregar, P. S. (2020). Pemanfaatan media pembelajaran pada pembelajaran tematik terpadu di sekolah dasar. Jurnal basicedu, 4(2), 337-343. https://doi.org/10.31004/basicedu.v4i2.351

Rohmayanti, F., Yulistio, D., & Utomo, P. (2019). Pelaksanaan pembelajaran kelompok kecil dan perorangan pada mata pelajaran Bahasa Indonesia siswa Kelas X di SMA Negeri 8 Kota Bengkulu. Jurnal Ilmiah KORPUS, 3(1), 21-32. https://doi.org/10.33369/jik.v3i1.7343

Tafonao, T. (2018). Peranan media pembelajaran dalam meningkatkan minat belajar mahasiswa. Jurnal komunikasi pendidikan, 2(2), 103-114. https://doi.org/10.32585/jkp.v2i2.113

Taubah, M., & Hadi, M. N. (2020). Aplikasi Tik Tok sebagai media pembelajaran maharah kalam. Jurnal Mu'allim, 2(1), 57-65. https://jurnal.yudharta.ac.id/v2/index.php/muallim/article/view/2201

Downloads

Published

2024-09-30