PERAN KEPALA SEKOLAH SEBAGAI EDUPRENEUR UNTUK TRANSFORMASI SEKOLAH YANG UNGGUL DI MTS NEGERI 1 CILACAP

Authors

  • Tuti Alawiyah Azzahra UIN SAIZU Purwokerto
  • Muh. Hanif UIN SAIZU Purwokerto

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v9i2.16674

Keywords:

Role of Principal, Edupreneur, School Transformation, Excellent School, State MTs

Abstract

The principal's leadership is one of the effective forces in school management, school survival, especially in terms of development efforts, the progress of the entire school and is responsible for addressing changes in the world of education. The purpose of this study is to determine how the principal manages learning and continuous improvement in schools, and how the principal's leadership style and strategy affect the school's ability to adapt and transform in responding to changes in the educational environment. Qualitative research methods through interviews, observations, and documentation. The results of the study, the principal as an edupreneur uses a transformational and democratic leadership style by developing superior programs and providing special training to be able to compete to become a superior school.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Afifandasari, T., & Subiyantoro, S. (2022). Pengembangan Jiwa Edupreneurship Melalui Kepemimpinan Yang Demokratis Di Lembaga Pendidikan. Jurnal Eduscience, 9(1), 279–287. https://doi.org/10.36987/jes.v9i1.2638

Arif, S. (2024). Peran Kepala Sekolah sebagai Edupreneur dalam Transformasi Sekolah yang Unggul. Jurnal Review Pendidikan Dasar : Jurnal Kajian Pendidikan dan Hasil Penelitian, 10(1), 24–31. https://doi.org/10.26740/jrpd.v10n1.p24-31

Arta, A., Faizal, M. A., Asiyah, B. N., & Mashudi. (2023). The Role of Edupreneurship in Gen Z in Shaping Independent and Creative Young Generation. Maro: Jurnal Ekonomi Syariah dan Bisnis, 6(2), 231–241. https://doi.org/10.31949/maro.v6i2.5673

Asy, H., Azahra, S., Naufal, F., & Rizqi, A. (2023). Pengaruh Peran Kepemimpinan Kepala Sekolah. 7, 10260–10268.

Azharuddin. (2020). Peran Dan Fungsi Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Kompetensi Guru. Jihafas, 3(2), 158–168.

Basirun, B., & Turimah, T. (2022). Konsep Kepemimpinan Transformasional. Mindset: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 1, 34–41. https://doi.org/10.58561/mindset.v1i1.28

Destinasi, F. (2020). Manajemen Kepala Sekolah Perempuan Untuk Mewujudkan Sekolah Unggulan Di SMPN 4 Kediri. Indonesian Journal of Humanities and Social Sciences, 8(November), 221–232. https://ejournal.iai-tribakti.ac.id/index.php/IJHSS

Efendi, F., Sunaryo, H., & Harijanto, D. (2023). Efektivitas Kepemimpinan Transformasional Kepala Sekolah melalui Komitmen Kerja terhadap Kinerja Guru Merdeka Belajar. Jurnal Akuntabilitas Manajemen Pendidikan, 11(2), 19–32. https://doi.org/10.21831/jamp.v11i2.60605

Efrina, L., & Warisno, A. (2021). Meningkatkan Mutu Melalui Implementasi Manajemen Di Madrasah Tsanawiyah Hidayatul Mubtadiin. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 3(2).

Fadli, M. R. (2021). Memahami Desain Metode Penelitian Kualitatif. 21(1), 33–54. https://doi.org/10.21831/hum.v21i1.

Fadlullah. (2011). Pendidikan Entrepreneurship Berbasis Islam dan Kearifan Lokal. Diadit Media Press.

Fazri, M. R., Hartati, S. H., & Rohmawati, Z. (2024). Peran Kepala Madrasah Sebagai Entrepreneurship Dalam Meningkatkan Kuantitas Peserta Didik di Ma Hidayatul Mubtadiin Desa Sidoharja Kecamatan Jati Agung …. Journal on Education, 06(02), 14559–14567. https://jonedu.org/index.php/joe/article/view/5308%0Ahttps://jonedu.org/index.php/joe/article/download/5308/4222

Hapudin, M. S., & Praja, A. K. A. (2022). Kepemimpinan Pendidikan: Konsep dan Strategi Peningkatan Mutu Pendidikan. Cahaya Harapan.

Hasmiati. (2021). Pendidikan Berbasis Masyarakat. Jurnal Al-Qalam: Jurnal Kajian Islam & Pendidikan, 7(1). https://doi.org/https://doi.org/10.47435/al-qalam.v7i1.181

Japar, M., Hermanto, H., Djunaidi, D., & Sukardjo, M. (2023). Membangun Sekolah Sebagai Organisasi Belajar. Jurnal Basicedu, 7(1), 698–708. https://doi.org/10.31004/basicedu.v7i1.4238

Kurniawati, E., Arafat, Y., & Puspita, Y. (2020). Peran Kepemimpinan Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan melalui Manajemen Berbasis Sekolah. Journal of Education Research, 1(2), 134–137. https://doi.org/10.37985/joe.v1i2.12

Kusuma, I. W., & Yusuf, S. M. (2022). Strategi Bersaing Mewujudkan Madrasah Unggul (Studi di Mts Negeri 2 Ponorogo). Journal of Islamic Education & Management, 2(2).

Kuswarno, E., Danuwikarsa, I., Fatkhullah, F. K., & Hartawan, R. C. (2022). Kepemimpinan Kepala Sekolah Dalam Upaya Meningkatkan Kompetensi Kewirausahaan Siswa (Studi Kasus di SMKN 1 dan SMKN 4 Metro Lampung). Jurnal Ilmu Pendidikan Islam, 4(1), 39–52.

Muflihah, A., & Haqiqi, A. K. (2019). Peran Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Manajemen Mutu Pendidikan Di Madrasah Ibtidaiyah. Quality, 7(2), 48. https://doi.org/10.21043/quality.v7i2.6039

Mulyati, A. (2022). Peran Kepala Sekolah Dalam Pendidikan. jurnal el-Idarah Manajemen Pendidikan Islam, 8(2), 1–16. https://journal.parahikma.ac.id/el-idarah

Narti, Z., S, V., & Firman. (2023). Peran Kepala Sekolah dalam Penyelenggaraan Bimbingan dan Konseling di Sekolah. Journal Counseling Care, 7(1), 52–59. https://doi.org/10.22202/jcc.2023.v7i1.6713

Palembangan, C. N., & Sihotang, H. (2023). Kepemimpinan Transformasional Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Kinerja Guru ( Studi Di Sma Negeri 2 Pematangsiantar). Jurnal Pendidikan Tambusai, 6(3), 344. https://doi.org/10.37728/jpr.v6i3.454

Poerwanti, E. (2021). Pemetaan Nilai Keunggulan Sekolah Dasar di Kota Malang. Jurnal Pemikiran dan Pengembangan Sekolah Dasar, 9(1), 84–93. https://ejournal.umm.ac.id/index.php/jp2sd/article/view/18392

Rahayu, Rahayuningsih, Hermawan, & Prihantini. (2022). Implementasi Kurikulum Merdeka Belajar di Sekolah Penggerak. Jurnal Basicedu, 6(4), 6313–6319.

Rahmattullah, R., & Sariakin, S. (2023). Integrasi Edupreneur Dalam Pelajaran Prakarya Sebagai Muatan Lokal Di Sdn 1 Indrapuri. Jurnal Tunas Bangsa, 10(2), 60–70. https://doi.org/10.46244/tunasbangsa.v10i1.2270

Sabatini, S. N., Novianri, P. P., & Amijaya, S. Y. (2020). Strategi Adaptasi Penerapan Program Mbkm Yang Kolaboratif Dan Partisipatif. Scholaria: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 12(1), 182–192.

Setiawan, M. R., Sudrajat, A., & Tedjawiani, I. (2022). Manajemen Berbasis Sekolah (MBS) dalam Meningkatkan Mutu Sekolah (Studi Deskriptif tentang Peran Kepala Sekolah dalam MBS Pada SMPN 3 dan SMPN 4 Malangbong). JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 5(5), 1335–1346. https://doi.org/10.54371/jiip.v5i5.553

Sholikhin, M., & Munastiwi. (2022). Managemen Strategy: School Financial Management Strategies During the Covid-2019 Pandemic,. QALAMUNA: Jurnal Pendidikan, sosial Dana Agama, 14(1), 171–182. https://doi.org/10.37680/qalamuna.v14i1.1430%0D

Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&B (M. Dr.Ir.Sutopo.Spd (ed.)). Alfabeta.

Suryani, Mujib, & Sardjijio. (2021). Kualitas Kepemimpinan Kepala Sekolah dan Kinerja Guru dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa di SD Swasta Kota Batam. Kelola: Jurnal Manajemen Pendidikan, 8(2), 239–249.

Suryawati, D., Helpiatuti, S. B., & Firdaus, A. (2023). Model Pendekatan Adaptif sebagai Upaya Membangkitkan Resiliensi UMKM. 12(1), 60–72.

Syamsiyah, S. (2021). Kepemimpinan Kepala Sekolah Dalam Menumbuhkan Jiwa Kewirausahaan di Era Disrupsi Teknologi. Seminar Nasional, 1(1), 147–154.

Wati, A. R. Z., & Trihantoyo, S. (2020). Strategi Pengelolaan Kelas Unggulan Dalam Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa. Jurnal Dinamika Manajemen Pendidikan (JDMP), 5(1). https://doi.org/DOI: https://doi.org/10.26740/jdmp.v5n1.p46-57

Yumnah, S., Iswanto, J., Pebriana, P. H., Fadhillah, F., & Fuad, M. I. (2023). Strategi Kepala Sekolah Dalam Mengelola Sumber Daya Guru Untuk Meningkatkan Mutu Pendidikan. Munaddhomah: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 4(1), 92–104. https://doi.org/10.31538/munaddhomah.v4i1.350

Downloads

Published

2024-06-30