KEMAMPUAN BERPIKIR KREATIF SISWA MELALUI MEDIA AUDIO VISUAL PADA CERITA PENDEK DI SDN 42 PRABUMULIH
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v9i3.16660Keywords:
Creative Thinking Ability, Audio Visual, Short StoryAbstract
This study aims to describe students' creative thinking skills through audio-visual media on short stories in IV SDN 42 Prabumulih in the even semester of the 2023/2024 school year. The method used is a quantitative experimental method with a quantitative descriptive approach in a pre-experimental one shot case study design. The sample of this research is class IV which consists of 27 students. Data collection techniques are tests and documentation. Data analysis techniques using descriptive analysis with scoring guidelines for creative thinking ability indicators. Based on the results of the student's creative thinking ability test through the test, it was obtained that a total of 45% (12 students) were in the very creative category, 48% (13 students) were in the creative category and 7% (2 students) in the moderately creative category with the average value of the student's creative thinking ability test was 80.44. This shows that students' creative thinking skills through audio-visual media on class IV short stories at SDN 42 Prabumulih are categorized as Creative.Downloads
References
Ali, M. (2020). Pembelajaran Bahasa Indonesia dan sastra (Basastra) di sekolah dasar. PERNIK Jurnal PAUD , 38-39.
Arlianty, W. N. (2021). Model Pembelajaran Project-Based Learning sebagai salah satu model pembelajaran efektif di era pandemi covid-19. Jurnal Hurriah : Jurnal Evaluasi Pendidikan dan Penelitian vol. 2 (4), 87-89.
Astuti, S. B. (2020). Instrumen Kemampuan Berpikir Kreatif Matematika untuk siswa kelas IV Sekolah Dasar. Musamus Journal of Primary Education vol. 3(1), 29-31.
Fio Delvina Aldama, B. H. (2023). Pengaruh media audio visual terhadap kemampuan menulis cerpen pada siswa kelas IV di SD Negeri 195 Palembang. Journal on Education, 14241-14246.
Gita Dian Pratiwi, d. (2021). Profil kemampuan berpikir kreatif matematis siswa ditinjau dari kemandirian belajar kategori tinggi. Imajiner Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika , 80-81.
Harefa, R. Y. (2022). Pengaruh problem based learning berbantuan audio visual terhadap kemampuan menulis cerpen . Repasitory , 30-31.
HN, A. (2022). Pelatihan Menulis Cerpen yang berkearifan lokal pada siswa SMAN 2 Prabumulih . Jurnal Pengabdian Masyarakat Formosa , 227-228.
I Gusti Ngurah Santika, I. n. (2021). Insersi pendidikan karakter melalui pembelajaran bahasa indonesia ditinjau dari perspektif teoretis. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 465-466.
Lukman, A. I. (2021). Menumbuhkan motivasi warga belajar melalui media audio visual di SKB. International Journal of community service learning vol. 5(3) , 192-193.
Muhammad Hasan, M. d. (2021). Media Pembelajaran . Bandung: Penerbit Tahta Media Group .
Munandar. (2022). Pengertian ilmu pendidikan dan unsur-unsur pendidikan. AI Urwatul Wutsqa, 3-8.
Munaya Ulil Ilmi, M. A. (2021). Efektivitas media audio visual dalam pembelajaran PAI Daring di MTS Negeri 9 Yogyakarta. IQRO: Journal Islamic Education, 92-94.
Niki Aulia, S. N. (2022). Pengaruh penggunaan media audio visual terhadap kemampuan menulis cerita ulang biografi pada siswa kelas X SMA Negeri 2 Lhokseumawe. KANDE jurnal ilmiah pendidikan bahasa dan sastra indonesia , 274-275.
Nugroho, I. R. (2019). Panduan Komplit Menulis Kreatif. Yogyakarta: PKB .
Nurlaela. (2021). Pengaruh model pembelajaran Quantum teaching terhadap kemampuan berpikir kreatif dan hasil belajar fisika peserta didik kelas XI MIA SMA Negeri 2 Labuapi. ORBITA jurnal kajian, inovasi dan aplikasi pendidikan fisika vol. 7, 200-205.
Rajagukguk, K. P. (2020). Analisis tingkat kemampuan berpikir kreatif terhadap pembelajaran bahasa indonesia di sekolah dasar. jurnal sitakis pendidikan guru sekolah dasar , 11-15.
Rohman, S. (2020). Pembelajaran Cerpen . jakarta timur: PT Bumi Aksara .
Sadulloh, U. (2021). Pedagogik (ilmu mendidik). bandung: alfabeta .
Setiyawan, H. (2020). Pemanfaatan media audio visual dan media gambar pada siswa kelas V . Jurnal Prakarsa Paedagogia vol. 3(2), 5-7.
Sidabuntar, Y. A. (2021). Pengaruh kemampuan berpikir kreatif terhadap kemampuan menulis karangan deskripsi siswa sekolah dasar . Jurnal Basicedu, vol. 5(6), 1147.
Simarmata. (2020). Gambaran penggunan metode imajinasi jiwa pada kegiatan menulis cerita pendek SMA Negeri 2 pangrurran . Jurnal Education, 19-20.
Sugiyono. (2021). Metode Penelitian Pendidikan . Bandung : Alfabeta.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.