KINERJA GURU BERSERTIFIKAT PENDIDIK DALAM MENINGKATKAN MOTIVASI BELAJAR SISWA DI SEKOLAH DASAR

Authors

  • Ajeung Fitriasari STKIP Muhammadiyah Kuningan
  • Nunu Nurfirdaus STKIP Muhammadiyah Kuningan
  • Dudung Abdu Salam STKIP Muhammadiyah Kuningan

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v9i3.16446

Keywords:

kinerja guru, sertifikasi, motivasi belajar, sekolah dasar

Abstract

This study aims to analyze the performance of certified teachers in increasing student learning motivation at SD Negeri 4 Cigadung. This research uses a descriptive qualitative approach, data collected through observation, interviews, and documentation. Informants include grade II, IV, V teachers, PJOK teachers, principals, and grade II, IV, V students. The results show that in pedagogical competence teachers use various approaches to understand students' needs, adapt planning to the curriculum, apply diverse learning strategies, use various assessment techniques, and develop students' potential. Personality competence is reflected in teacher dedication as a role model. Social competence is demonstrated through effective communication with various parties, while professional competence can be seen in mastery of materials and participation in professional development. The integrated application of these four competencies positions the teacher as an effective motivator and facilitator, increasing students' motivation to learn. As a result, students become more enthusiastic, actively involved and understand the material more deeply. In conclusion, the performance of certified teachers has a positive impact on student learning motivation, teachers not only meet competency standards, but also inspire and build a solid foundation for future academic success.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aditya, A. M., Setyadi, A. R., & Leonardho, R. (2020). Analisis Strategi Guru dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. MANAZHIM, 2(1), 97–104.https://doi.org/10.36088/manazhim.v2i1.668

Depdiknas. (2008). Penilaian Kinerja Guru. Direktorat Tenaga Kependidikan Direktorat Jenderal Peningkatan Mutu Pendidik Dan Tenaga Kependidikan Departemen Pendidikan Nasional.

Devinra, Hadiana, O., Nasrulloh, S. F., Fahrudin, S., & Casnan. (2024). Pengaruh Media Pembelajaran Berbasis Digital Quizizz Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa di Sekolah Dasar. 10.

Edu, A. L., & Dali, O. N. (2021). Penggunaan Strategi Pembelajaran Aktif Tipe Trading Place Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar IPS Siswa Sekolah Dasar. 2(1).

Fitroh, S. Q. (2023). Inovasi Model Strategi Atau Metode Pembelajaran. Proceeding Umsurabaya.

Hasmiah, H. (2020). Dampak Sertifikasi Terhadap Peningkatan Kualitas Mengajar Guru di SD Negeri Kompleks IKIP Kota Makassar. JEKPEND: Jurnal Ekonomi Dan Pendidikan, 3(1), 37. https://doi.org/10.26858/jekpend.v3i1.12003

Hayat, B. (2022). SERTIFIKASI GURU: Studi Dampak Kebijakan Sertifikasi terhadap Komitmen, Kepuasan Kerja, Motivasi dan Kompetensi Guru. Bibliosmia Karya Indonesia.

Laia, I. (2023). Analisis Komunikasi Guru Dengan Siswa Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar di SMPNegeri 2 Susua. 2(1).

Madina, L. (2023). Peran Sertifikasi Guru Dalam Meningkatkan Kemampuan Tenaga Pendidik di Indonesia [Preprint]. Open Science Framework. https://doi.org/10.31219/osf.io/msnbw

Muspawi, M. (2021). Strategi Peningkatan Kinerja Guru. Jurnal Ilmiah Universitas Batanghari Jambi, 21(1), 101. https://doi.org/10.33087/jiubj.v21i1.1265

Nurfirdaus, N., & Sutisna, A. (2021). Lingkungan Sekolah dalam Membentuk Perilaku Sosial Siswa. NATURALISTIC : Jurnal Kajian Penelitian Pendidikan dan Pembelajaran, 5(2b), 895–902. https://doi.org/10.35568/naturalistic.v5i2b.1219

Puthree, A. N., Rahayu, D. W., Ibrahim, M., & Djazilan, M. S. (2021). Analisis Faktor Penyebab Rendahnya Motivasi Belajar Siswa Sekolah Dasar selama Pembelajaran Daring. Jurnal Basicedu, 5(5), 3101–3108. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i5.1279

Salmia, Wulandari, A. S., Amalia, R., & Rahmiarni. (2024). Pendidikan Karakter di Siswa Sekolah Dasar. 2(01).

Sariani, N., Megavitry, R., Syukur, T. A., Sianipar, D., Muhammadiah, M., Hamsiah, A., Arifin, & Safii, M. (2023). Pendidikan Sepanjang Hayat. PT Global Eksekutif Teknologi.

Setiawan, W. (2024). Psikologi Pendidikan Teori dan Praktik. wadegroup.id.

Suciyati, Tahir, M., & Khair, B. N. (2023). Analisis Gaya Mengajar Guru Kaitan Dengan Motivasi Belajar Siswa. 5.

Sugiyono. (2022). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, Dan R&D. Alfabeta.

Suheri, S., Suja’I, A. Y. I., & Sunaryo, H. (2021). Pengaruh sertifikasi guru dan implementasi program MGMP pada motivasi dan kinerja guru. Jurnal Akuntabilitas Manajemen Pendidikan, 9(2), 189–202. https://doi.org/10.21831/jamp.v9i2.41751

Yusritawati, I., Zakiyah, K., & Zaenal, R. M. (2023). Penerapan Pembelajaran Problem Based Learning (PBL) Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis dan Self Efficacy Siswa. Jumlahku: Jurnal Matematika Ilmiah STKIP Muhammadiyah Kuningan, 9(1), 144–155. https://doi.org/10.33222/jumlahku.v9i1.2800

Downloads

Published

2024-09-18