PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN TALKING STICK TERHADAP HASIL BELAJAR IPA SISWA KELAS V SD NEGERI 230 PALEMBANG

Authors

  • Ratih Fitriyah Universitas PGRI Palembang
  • Destiniar Destiniar Universitas PGRI Palembang
  • Nurlela Nurlela Universitas PGRI Palembang

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v9i03.16391

Keywords:

Learning Model, Talking Stick, Science Learning Outcomes

Abstract

This research is motivated by the fact that the learning carried out is still conventional and too teacher-centred, so this causes students' science learning outcomes to be in the low category. The aim of this research was to determine the effect of the talking stick learning model on the science learning outcomes of class V students at SD Negeri 230 Palembang. This research is quantitative using a pre-experimental type experimental method with a one group pretest-posttest design.The research population consisted of 29 fifth grade students at SD Negeri 230 Palembang. The data analysis technique used in the prerequisite test is the normality test and hypothesis test (t-test) with the paired sample t test. Based on the results of data analysis using the t-test, a significance value of 0.000 < 0.05 was obtained, in this case it means that H0 is rejected and Ha is accepted, which means that there is a significant influence in the use of the talking stick learning model ont he science learning outcomes of class V students at SD Negeri 230 Palembang.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alfiani, S. N. (2021). Pengaruh Model Cooperative Learning Tipe Talking Stick Terhadap Prestasi Belajar Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pendidikan, 43-49.

Ariani, N., Masruro, Z., Saragih, S. Z., Hasibuan, R., Simamora, S. S., & Toni. (2022). Buku Ajar Belajar dan Pembelajaran. Bandung: Widina Bhakti Persada Bandung.

Arini, N. K., Murda, I. N., & Agustiana, I. G. (2020). Korelasi Antara Rasa Ingin Tahu dan Motivasi Belajar dengan Hasil Belajar IPA Siswa Kelas V. Jurnal Mimbar Ilmu, 20-31.

Bunyamin. (2021). Belajar dan Pembelajaran. Jakarta Selatan: UPT UHAMKA Press.

Erlinda, W. O., Safariyah, N. I., Cahyani, W. O., Virdaya, W. O., Karim, Iye, R., & Kamasiah. (2024). Meningkatkan Efektivitas Model Pembelajaran Talking Stick Terhadap Hasil Belajar Bahasa Indonesia di Sekolah Dasar. Jurnal Penelitian Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 466-473.

Faradita, M. N. (2019). Metode Talking Stick dalam Pembelajaran IPA. Surabaya: Mavendra Pers.

Hartono. (2019). Metodologi Penelitian. Pekanbaru: Zanafa Publishing.

Hidayat, R., & Abdillah. (2019). Ilmu Pendidikan "Konsep, Teori dan Aplikasinya". Medan: Lembaga Peduli Pengembangan Pendidikan Indonesia (LPPPI).

Inanna, Rahmatullah, & Hasan, M. (2021). Evaluasi Pembelajaran : Teori dan Praktek. Makassar: Tahta Media Group.

Kesumawati, N., Retta, A. M., & Sari, N. (2018). Pengantar Statistika Penelitian. Depok: PT Raja Grafindo Persada.

Kusumayani, N. K., Wibawa, I. M., & Yudiana, K. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Talking Stick Bermuatan Tri Hita Karana Terhadap Kompetensi Pengetahuan IPA Siswa IV SD. Jurnal Pendidikan Multikultural Indonesia, 55-65.

Molan, A. S., Ansel, M. F., & Mbabho, F. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Talking Stick Terhadap Keterampilan Berbicara di Kelas V Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Kependidikan, 176-183.

Pasaribu, B. S., Herawati, A., Utomo, K. W., & Aji, R. H. (2022). Metodologi Penelitian Untuk Ekonomi dan Bisnis. Jakarta: Media Edu Pustaka.

Prasasti, P. A., & Listiani, I. (2019). Pengembangan Pembelajaran Sains SD. Madiun: UNIMPA Press.

Prihatin, Y. (2019). Model Pembelajaran Inovatif "Teori dan Aplikasi Pembelajaran Bahasa dan Sastra Indonesia". Bandung: Manggu Makmur Tanjung Lestari.

Purnomo, A., Kanusta, M., Fitriyah, Guntur, M., Siregar, R. A., Ritonga, S., . . . Listantia, N. (2022). Pengantar Model Pembelajaran. Lombok Tengah: Yayasan Hamjah Diha.

Rahman, A. A., & Nasryah, C. E. (2019). Evaluasi Pembelajaran. Ponorogo: Uwais Inspirasi Indonesia.

Rahman, S. (2021). Pentingnya Motivasi Belajar dalam Meningkatkan Hasil Belajar. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Dasar (pp. 289-302). Gorontalo: Pascasarjana Universitas Negeri Gorontalo.

Ramadhani, S. P. (2019). Konsep Dasar IPA. Depok: Yayasan Yiesa Rich.

Ramadhani, S. P. (2019). Konsep Dasar IPA "Konsep dan Aplikasi Pengembangan Pembelajaran". Jawa Barat: Yiesa Media Karya.

Rodliyah. (2021). Pendidikan dan Ilmu Pendidikan. Jember: IAIN Jember Press.

Rosalina, L., Rahmiati, Oktarina, R., & Saputra, I. (2023). Buku Ajar Statistika. Padang: CV Muharika Rumah Ilmiah.

Rosmalah, Firdaus, & Satriani. (2023). Efektivitas Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Talking Stick Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas V SD. JPPSD : Jurnal Pendidikan & Pembelajaran Sekolah Dasar, 137-144.

Sappaile, B. I., Pristiwaluyo, T., & Deviana, I. (2021). Hasil Belajar dari Perspektif Dukungan Orangtua dan Minat Belajar Siswa. Makassar: Global-RCI.

Sari, I. A. (2023). Penerapan Metode Pembelajaran Talking Stick Untuk Meningkatkan Prestasi Belajar IPS. Jurnal JIS SIWIRABUDA, 31-38.

Sawaludin, Hasanah, S. U., Vestia, E., Achmad, A. B., Firdausiyah, L., Udin, T., . . . Nuraeni, T. (2022). Metode dan Model Pembelajaran. Lombok Tengah: Yayasan Hamjah Diha.

Sianturi, Y. E., Panjaitan, M. B., & Siahaan, M. M. (2023). Pengaruh Model Pembelajaran Cooperative Tipe Talking Stick Terhadap Hasil Belajar IPS Murid Kelas V UPTD SD Negeri 124386 Pematang Siantar. Jurnal Riset Ilmiah, 4489-4502.

Simeru, A., Natusion, T., Takdir, M., Siswati, S., Susanti, W., Karsiawan, W., . . . Nelmira, W. (2023). Model-model Pembelajaran. Jawa Tengah: Lakeisha.

Sipahutar, L., Pasaribu, E., & Silalahi, M. V. (2022). Pengaruh Model Pembelajaran Talking Stick Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Tema 1 Subtema 1 Ciri-ciri Makhluk Hidup di Kelas III SD Swasta di Pematang Siantar. Jurnal Pendidikan dan Konseling, 3409-3418.

Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Sugiyono. (2021). Statistika Untuk Penelitian. Bandung: Alfabeta.

Sugiyono. (2022). Metode Penelitian Kuantitatif. Bandung: Alfabeta.

Sutikno, M. S. (2019). Metode dan Model-model Pembelajaran. Lombok: Holistica.

Wahyudi, A. A., & Hadaming, H. (2020). Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Talking Stick Terhadap Peningkatan Hasil Belajar Matematika di Sekolah Dasar. Jurnal Riset Pendidikan Dasar, 8-16.

Widodo, S., Ladyani, F., Asrianto, L. O., Dalfian, Nurcahyati, S., Devriany, A., . . . Rogayah. (2023). Buku Ajar Metode Penelitian. Pangkalpinang: CV Science Techno Direct.

Yadnyawati, I. A. (2019). Evaluasi Pembelajaran. Bali: UNHI Press.

Downloads

Published

2024-09-07