MODEL PEMBELAJARAN MAKE A MATCH UNTUK MENINGKATKAN KEAKTIFAN PESERTA DIDIK KELAS 4 MATA PELAJARAN IPAS DI SD MUHAMMADIYAH 2 KAUMAN SURAKARTA

Authors

  • Dina Selia Wardani PPG FKIP Universitas Muhammadiyah Surakarta
  • Suranto Pendidikan Akuntansi FKIP Universitas Muhammadiyah Surakarta

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v9i2.16318

Keywords:

Active learning, Make A Match, Natural And Social Sciences, Elementary School.

Abstract

The aim of this research is to increase student activity through the make a match learning model in Natural and Social Sciences (IPAS) subjects using paired cards containing questions and answers. From the results of initial observations carried out in class IV of SD Muhammadiyah 2 Kauman Surakarta with a total of 27 students, there were findings that students had not shown activeness in learning science and science. This research uses a type of classroom action research (PTK). The model used is from Kemmis & Mc Taggart which includes 4 procedures in each cycle, including; planning, action, observation, and reflection. The data analysis technique used is a qualitative technique. To determine the improvement of students, it can be concluded that learning science and science class IV by implementing the make a match learning model can increase student activity. The make a match learning model is able to increase student activity, shown by an increase in the percentage in each cycle.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Anggraini, D., Irawan, E., & Artikel, R. (2021). Analisis Kemampuan Berpikir Logis Siswa Kelas VII pada Tema Pencemaran Lingkungan. Jurnal Tadris IPA Indonesia, 1(2), 228–238. https://doi.org/https://doi.org/10.21154/jtii.v1i2.186

Apandini, C. R. (2023). Meningkatkan Motivasi Belajar Melalui Media Komik Digital. Primary Media Komunikasi Civitas Akademika Prodi Magister Pendas UMP, 2(2), 110–116.

Audie, N. (2019). Peran Media Pembelajaran Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan, 2(1), 586–595.

Dwi, I., Rahmayanti, S., & Koeswanti, H. D. (2017). Penerapan Model Make A Match Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Materi Siswa Kelas Iv Sd Negeri Diwak. In Jurnal Pendidikan Matematika, 5(3), 208–219.

Ermita, E. (2021). Make a-match: Sebuah Metode untuk Meningkatkan Keaktifan Siswa. Jurnal Studi Guru Dan Pembelajaran, 4(2), 429–436. https://doi.org/10.30605/jsgp.4.2.2021.1286

Farida Payon, F., Andrian, D., & Mardikarini, S. (2021). Faktor Yang Mempengaruhi Keaktifan Belajar Peserta Didik Kelas III Sd Factors Influencing Study Activeness Of Students Studying In Grade III. Jurnal Ilmiah KONTEKSTUAL, 2(02), 53–60. https://doi.org/10.46772/kontekstual.v2i02.397

Fatimah, L. D. (2017). Penerapan Model Pembelajaran Make A Match Dengan Media Kartu Bergambar Untuk Meningkatkan Motivasi Dan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Kajian teori dan Praktik Kependidikan, 2(1), 28–37. http://dx.doi.org/10.17977/um027v2i12017p028

Hasanah, Z., & Himami, A. S. (2021). Model Pembelajaran Kooperatif Dalam Menumbuhkan Keaktifan Belajar Siswa. Jurnal Studi Kemahasiswaan, 1(1), 1–13. https://doi.org/https://doi.org/10.54437/irsyaduna.v1i1.236

Leny, L. (2022). Implementasi Kurikulum Merdeka untuk Meningkatkan Motivasi Belajar pada Sekolah Menengah Kejuruan Pusat Keunggulan. Prosiding Seminar Nasional, 1(1), 38–49. https://doi.org/10.47435/sentikjar.v1i0.829

Lokat, H. T., Susilo, D. A., Ika, Y., & Pranyata, P. (2019). Make A Match Dengan Media Kartu Soal Dan Jawaban Untuk Meningkatkan Keaktifan Belajar Siswa. Semnas SENASTEK Unikama, 1, 612–619.

Lomu, L., Sri, D., & Widodo, A. (2018). Pengaruh Motivasi Belajar Dan Disiplin Belajar Terhadap Prestasi Belajar Matematika Siswa. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Matematika Etnomatnesia, 745–751.

Maryono, M. (2017). Peran Guru Dalam Menerapkan Pembelajaran Tematik Di Sekolah Dasar. Jurnal Gentala Pendidikan Dasar, 2(1), 72–89. https://doi.org/10.22437/gentala.v2i1.6819

Murni, N. F. (2021). Upaya Meningkatkan Keaktifan Siswa Dalam Proses Pembelajaran. Science, Engineering, Education, and Development Studies (SEEDS): Conference Series, 5(1). https://doi.org/10.20961/seeds.v5i1.56736

Novi, N. S., Sukamto, & Huda, C. (2023). Meningkatkan Minat Belajar Peserta Didik Dengan Model Pembelajaran Problem Based Learning Pada Materi Matematika Kelas IV SD. Jurnal Citra Pendidikan, 3(4), 1279–1287. https://doi.org/10.38048/jcp.v3i4.2233

Nurul Izzah, F., Arifah Khofshoh, Y., Sholihah, Z., Nurningtias, Y., Wakhidah, N., Studi Pendidikan IPA, P., Tarbiyah dan Keguruan, F., Sunan Ampel, U., & Negeri, S. (2022). Analisis Faktor-Faktor Pemicu Turunnya Keaktifan Siswa Dalam Proses Pembelajaran Mata Pelajaran Ipa Di Masa Pandemi. PENSA E-JURNAL: PENDIDIKAN SAINS, 10(1), 150–154. https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/pensa

Perwita Sari, S., & Aprilia, S. (2020). EJoES Educational Journal of Elementary School Penggunaan Metode Make A Match Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa SD. In Educational Journal of Elementary School, 1, 16–24. https://doi.org/https://doi.org/10.30596/ejoes.v1i1.4554

Pohan, S. A., & Dafit, F. (2021). Pelaksanaan Pembelajaran Kurikulum 2013 di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(3), 1191–1197. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i3.898

Prasetiyo, M. B., & Rosy, B. (2020). Model Pembelajaran Inkuiri Sebagai Strategi Mengembangkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa. Jurnal Pendidikan Administrasi Perkantoran, 9(1), 109–120. https://doi.org/https://doi.org/10.26740/jpap.v9n1.p109-120

Sesfaot, L., Bien, Y. I., & Abi, A. M. (2020). Penerapan Model Pembelajaran Make A Match Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Dan Prestasi Belajar Matematika Siswa. Jurnal Cendikia: Jurnal Pendidikan Matematika, 4(2), 454–460. https://doi.org/10.31004/cendekia.v4i2.236

Syaparuddin, Meldiani, & Elihami. (2020). Strategi Pembelajaran Aktif Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Pkn Peserta Didik. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 30–41.

Tarigan, D. (2014). Meningkatkan Aktivitas Belajar Siswa dengan Menggunakan Model Make A Match Pada Mata Pelajaran Matematika di Kelas V SDN 050687 Sawit Seberang. Jurnal Matematika Kreatif-Inovatif, 5(1), 56–62. https://doi.org/10.15294/kreano.v5i1.3278

Wijanarko, Y. (2017). Model Pembelajaran Make A Match Untuk Pembelajaran Ipa Yang Menyenangkan. Jurnal Pendidikan KE-SD-AN, 1(1), 52–59. https://doi.org/10.30738/tc.v1i1.1579

Downloads

Published

2024-07-03