PENGEMBANGAN MEDIA BIG BOOK BERGAMBAR BERMUATAN KEARIFAN LOKAL KEDIRI PADA MATERI MENGENAL KOSAKATA KELAS 1 SD
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v9i04.16311Keywords:
big book, Kediri local wisdom, teaching mediaAbstract
This research is motivated by the results of observations, that 50% of students have grades below the KKM. This is because understanding in receiving the material is still lacking resulting in low vocabulary mastery. This is due to the lack of use of teaching media during the learning process. This research aims to develop big book teaching media with pictures containing local Kediri craftsmanship in class I vocabulary material. The research method used is development (R&D) with the ADDIE development model which consists of five stages, namely analysis, design, development, implementation, evaluation. The product trial subjects were carried out on 23 class I students. The instruments used were the students' learning results. From the results of the trials carried out, it was found that the effectiveness of the big book teaching media containing Kediri local wisdom in vocabulary material was obtained with an average score of 90 in the very effective category. From the results of this research, it can be concluded that the development of illustrated big book media containing Kediri local wisdom is suitable for use in learning.Downloads
References
Ali Muhammad. 2010. Guru dalam Proses Belajar Mengajar, Bandung: Sinar Baru Algensindo.
Azhar Aryad. 2008. Media Pembelajaran, Jakarta: Raja Grafindo Persada.
Depdikbud. 1998. Tata Bahasa Baku Bahasa Indonesia, Jakarta: Balai Pustaka.
Depdiknas, 2001. Kamus Besar Bahasa Indonesia, Jakarta: Balai Pustaka.
Djamarah, Syaiful Bahri & Zain, Azwan. 2010. Strategi Belajar Mengajar, Jakarta:Rineka Cipta.
Fatriani, A. (2018). Pengembangan Media Big Book Terhadap Keterampilan Membaca Permulaan Dengan Metode Suku Kata. Joyful Learning Journal, 7(1), 1–9.
Firdana, D. N., & Trimurtini, T. (2018). Pengembangan Media Big Book Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Pecahan Senilai Siswa Sd. Jurnal Litbang Provinsi Jawa Tengah.
Hamzah, Amir. 2019. Metode Penelitian Dan Pengembangan, Malang: Literasi Nusantara.
Julia, E. (2021). Penerapan Media Buku Cerita Bergambar (Big Book) Dalam Meningkatkan Perkembangan Bahasa Anak Usia 5-6 Tahun TK Handayani. Industry and Higher Education.
Lusiana, N. (2022). Diajukan sebagai salah satu syarat untuk memperoleh gelar Sarjana. Pengembangan Media Big Book Berbasis Kearifan Lokal Untuk Meningkatkan Ketrampilan Membaca Nyaring Bahasa Indosenesia Kelas II SDN Candirejo 01 Batang, 1, 1–146.
Nurlaela, S., & Mu’awwanah, U. (2019). Penggunaan Media Big Book Pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Lancar Siswa Kelas Ii Mi Manbaul Hikmat. Ibtida’i : Jurnal Kependidikan Dasar.
Rahayu, S. (2019). Penerapan Media Big Book Untuk Meningkatkan Ketrampilan Membaca Dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia. Αγαη, 8(5), 55.
Rayanto, Yudi Hari. 2020. Penelitian Pengembangan ADDIE & RD22. Indonesia: Lembaga Academic & Research Institute.
Rizal, Satria Utama dkk. 2016. Media Pembelajaran: Panduan Membuat Presentasi Menarik untuk Pendidik dan Peserta Didik. Bekasi: Cv. Nuraini.
Sadiman, A.S., dkk. 2002. Media Pendidikan, Pengertian, Pengembangan, dan Pemanfaatannya, Jakarta: Rajawali Pers.
Sanjaya, Wina. 2008. Perencanaan dan Desai Sitem Pembelajaran, Jakarta: Kencana Prenada Media Group.
Saroni. 2016. Berbicara Terampil Berbahasa Melalui Berbicara. Yogyakarta: K-media
SIREGAR, R. F. (2018). Penerapan Media Buku Cerita Bergambar (Big Book) Dalam Perkembangan Bahasa Anak Usia Dini Kelompok B Di Ra Nurul Iman Kecamatan Pantai Cermin Kabupaten Serdang Bedagai. 1–26.
Sugiono. 2014. Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif Kualitatifdan R&D, Bandung: Alfabeta.
Sugiono. 2016. Metode Penelitian Pendidikan.Bandung: Alfabeta.
Sugiono. (2017). Metode Penelitian
Kuantitatif, kualitatif dan R&D. Bandung: PT Alfabet.
Suryani, Nunuk. 2018. Media Pembelajaran Inovatif dan Pengembangannya. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Yulia Handayani, Iis Nurasiah, I. K. (2020). Penggunaan Media Big Book Dalam Meningkatkan Ketrampilan Membaca Nyaring di Kelas 2 Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.