PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN GROUP INVESTIGATION (GI) BERBANTUAN QUIZIZZ UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR MATEMATIKA PESERTA DIDIK KELAS VIIA SMPN 4 MADIUN

Authors

  • Firda Oktafian FKIP Universitas PGRI Madiun
  • Vera Dewi Susanti FKIP Universitas PGRI Madiun
  • Ayun Rahayu Lestariningsih SMP Negeri 4 Madiun

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v9i2.16076

Abstract

This study aims to analyze the Application of Group Investigation (GI) Learning Model Assisted by Quizizz to Improve Mathematics Learning Outcomes The subjects are students of class VIIA SMP Negeri 4 Madiun. The type of research used is classroom action research. The background of this study is because based on observations that have been made, teachers tend to use the convensional model so that it is less effective in learning because of the lack of interaction with students which has an impact on learning outcomes that are not optimal. So the researcher aims to apply the Group Investigation learning model with the help of quizizz. The implementation of this research with a spiral model starting from planning, implementation, observation and reflection. The results showed that the completeness and learning outcomes reached 80.64% exceeding the set completeness and with a good category. Cycle I shows the percentage of completeness of student learning outcomes of 70.96% with an average of 78 with a sufficient category. Cycle II experienced an increase in the percentage of completeness of learning outcomes of 80.64% with an average of 85 with a good category. Therefore, PTK on the application of the Group Investigation learning model with the help of quizizz to improve the learning outcomes of students in class VII SMP Negeri 4 Madiun is declared successful. Keywords: Group Investigation, Quizizz, Learning Outcomes

Downloads

Download data is not yet available.

References

Al-Tabany, T. I. B. (2017). Mendesain Model Pembelajaran Inovatif, Progresif, Dan Konteksual - Trianto Ibnu Badar Al-Tabany - Google Books. In Kencana.

Azizah, A. (2021). Pentingnya Penelitian Tindakan Kelas Bagi Guru dalam Pembelajaran. Auladuna : Jurnal Prodi Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 3(1). https://doi.org/10.36835/au.v3i1.475

Devi, K. S. T., Wibawa, I. M. C., & Sudiandika, I. K. A. (2021). Penerapan Model Pembelajaran Group Investigation untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas V. Mimbar Ilmu, 26(2), 233. https://doi.org/10.23887/mi.v26i2.36079

Fahrudin, A. G., Zuliana, E., & Bintoro, H. S. (2018). Peningkatan Pemahaman Konsep Matematika melalui Realistic Mathematic Education Berbantu Alat Peraga Bongpas. ANARGYA: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 1(1), 14–20. https://doi.org/10.24176/anargya.v1i1.2280

Halimah, N., Nofitri, F., & Fitria, Y. (2023). Pengaruh Penilaian Formatif Berbasis Quizizz terhadap Hasil Belajar Siswa. Jurnal Basicedu, 7(1). https://doi.org/10.31004/basicedu.v7i1.4571

Hidayatul Masynuah, I., & Dewi Susanti, V. (2022). Efektivitas Model Eliciting Activities (MEAs) berbantuan media e-book interaktif untuk meningkatkan pemahaman siswa. Seminar Nasional Sosial Sains, 1(1), 901–905. http://prosiding.unipma.ac.id/index.php/SENASSDRA

Marzuki. (2023). Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Group Investigation (Gi) Terhadap Hasil Belajar Siswa materi ekosistem di Kelas XA Sekolah Menengah Atas Negeri 1 Sintang. Ejournal.Unp.Ac.Id, 7(3).

Mawarni, P. Y., Khasanah, U., Setyansah, R. K., & Sholikhah, O. H. (2023). Penerapan Model Pembelajaran Team Game Tournament Berbantuan Quizizz Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 08(01), 6322–6335.

Pambudi, M. R., & Masruroh, M. (2022). Penerapan Model Pembelajaran Group Investigation (GI) untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas XI IPS 3 SMAN 1 Kademangan. Patria Eduacational Journal (PEJ), 2(3), 28–32. https://doi.org/10.28926/pej.v2i3.529

Putri, S. A., Sepriyanti, N., & Eliza, R. (2022). Pengembangan Lkpd Matematika Berbasis Group Investigation Untuk Meningkatkan Kemampuan Komunikasi Matematis Peserta Didik. Math Educa Journal, 6(1).

Sarmalis, S. (2021). Pemberian Reward and Punishment untuk Meningkatkan Disiplin Guru dalam Kehadiran Mengajar di kelas pada SMP Negeri 1 Kuala Indragiri Kab. Indragiri Hilir Tahun Pelajaran 2019/2020. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(3).

Satwika, I. D. G. O. (2022). Penerapan Model Pembelajaran Group Investigation untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa SMP Negeri 6 Abang Kab. Karangasem Bali. Jurnal Pemikiran Dan Pengembangan Pembelajaran, 4(1).

Susanti, V. D., & Damayanti, A. (2022). Pengembangan Video Pembelajaran Animasi Berbasis Animaker Materi Garis Dan Sudut Untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa Smpn 1 Geger Di Masa Pandemi Covid-19. Prima Magistra: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 3(3), 331–341. https://doi.org/10.37478/jpm.v3i3.2024

Susanti, V. D., Sukestiyarno, Y. L., Kharisudin, I., & Agoestanto, A. (2024). Cultural Fusion in Mathematical Literacy : Enhancing Skills through Pisa-Equivalent Questions with Traditional Elements. Kurdish Studies, 12(2), 2880–2892.

Susilo, H., Chotimah, H., & Sari, Y. D. (2022). Penelitian Tindakan Kelas Sebagai Sarana Pengembangan Keprofesionalan Guru dan Calon Guru. In Penelitian Tindakan Kelas.

Takaeb, M. J., & Mone, F. (2018). Pengaruh Model Pembelajaran Cooperative Tipe Group Investigation Berbantuan Media Gambar Terhadap Prestasi Belajar Siswa-Siswi Kelas VIII SMP Negeri 3 Soe. Jurnal Sains Dan Edukasi Sains, 1(2). https://doi.org/10.24246/juses.v1i2p33-38

Yasa, G. S., Arsa, P. S., & Adiarta, A. (2019). Penerapan Model Group Investigation Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Keterampilan Kelistrikan Smpn 6 Singaraja. Jurnal Pendidikan Teknik Elektro Undiksha, 8(1), 31–39. https://doi.org/10.23887/jjpte.v8i1.20206

Yulianti, A., Hartono, & Basri. (2023). Penerapan Model Discovery Learning untuk Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar Biologi Siswa SMA Negeri 5 Selayar Tahun Ajaran 2023/2024. Jurnal Pemikiran Dan Pengembangan Pembelajaran, 5(3), 706–711.

Downloads

Published

2024-07-02