PENGARUH MEDIA AUDIO DAN AUDIO VISUAL TERHADAP KEMAMPUAN MENYIMAK SISWA KELAS IV SEKOLAH DASAR
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v9i03.16048Keywords:
Listen, fairy tale, audio media, audio visual mediaAbstract
Listening skill is the most fundamental skill that students must possess. The low listening skills of fourth-grade students at SD Kanisius Cungkup Salatiga and SD Negeri Kutowinangun 08 Salatiga in the subject of fairy tales, coupled with inadequate use of media, constitute the background of this research. The aim of this study was to determine the difference in the effects of audio and audio-visual media on elementary school students' listening skills. This research employed a quasi-experimental design using a nonequivalent control group design. The results indicated that the use of audio and audio-visual media has an influence on the listening skills of fourth-grade students at SD. This is evident from the average scores of the experimental and control groups. With a obtained (2-tailed) p-value of 0.029 < 0.05, H0 was rejected and Ha was accepted. Thus, it can be concluded that audio and audio-visual media have an impact on the listening skills of fourth-grade students elementary school.Downloads
References
Abidin. (2015). “Pembelajaran Bahasa Berbasis Pendidikan Karakter”. Bandung: Refika Aditama
Santosa, P. dkk. 2010. Materi dan Pembelajaran Bahasa Indonesia SD. Jakarta: Universitas Terbuka.
Astami, Ini Wayan Rian. Dkk. (2019). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Audio Visual Terhadap Kemampuan Menyimak Kelompok B Tk Gugus Ii Buleleng. JurnalPendidikan Anak Usia Dini Undiksha. Vol 7 No. 2, 203-214.
Depdiknas .2006. Permendiknas No 22 Tahun 2006 Tentang Standar Isi. Jakarta : Depdiknas.
Zulela. 2012. Pembelajaran Bahasa Indonesia Apresiasi Sastra di Sekolah Dasar. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.
Daryanto. 2010. Media Pembelajaran. PT Gramedia Persada Joyce.
Andi Prastowo. 2011. Metode Penelitian Kualitatif Dalam Prespektif Rncangan Penelitian. Jogjakarta: Ar. R22 Media.
Arif S. Sadiman, dkk. 2009. Media Pendidikan, Pengertian, Pengembangan dan Pemanfaatannya. Jakarta : PT Raja Grafindo Persada.
Sudjana Nana dan Rivai. 2005. Media Pembelajaran: Sinar Baru Algesindo
Amad Rivai, Nana Sudjana, 2009. Media Pengajaran. Bandung: Sinar Baru Algensindo.
Smaldino, Sharon. E., Lowther, Deboran. L., Russel, James.D. (2011). Teknologi Pembelajaran dan Media untuk Belajar. (Alih Bahasa: Arif Rahman). Jakarta: KENCANA.
Daryanto. 2010. Media Pembelajaran. PT Gramedia
Persada Joyce. Arsyad, Azhar. 2016. Media Pembelajaran. Jakarta: Raja Grafindo Persada.
AECT. (1997). The Definition of Educational Technology. Washington: Education of Journal.
Nunuk Suryani, dkk (2012). Strategi Belajar Mengajar. Yogyakarta : Ombak.
Sanjaya, Wina (2014). Media Komunikasi Pembelajaran, Jakarta : Kencana Prenada Media Group.
Khoerunnisa, A., & Lestari, M. R. D. W. (2024). Pengaruh Penggunaan Media Audio Visual Terhadap Kemampuan Menyimak Mata Pelajaran Bahasa Indonesia. Jurnal Lensa Pendas, 9(1). 36-47.
Yuliana. 2018. Pengaruh Media Audio Visual Terhadap Keterampilan Menyimak Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Kelas V Di SDN 1 Harapan Jaya Bandar Lampung. Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung : Lampung.
Rohmalinda, I. dkk. ( 2023 ). Peningkatan Kemampuan Menyimak Cerita Fiksi Melalui Media Audio Visual Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas III SD Negeri 213 Palembang. Journal on Education, 5(3). 10423- 10433.
Ahmad, S. H. (2018). Peningkatan Keterampilan Menyimak Cerita Anak melalui Media Animasi Audio Visual Siswa Kelas VI SD. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 3(1). 1 – 12.
Pratiwi, R. (2022). Penggunaan Media Audio Visual Berbasis Animaker Terhadap Hasil Belajar Menyimak Pada Pembelajaran Bahasa Indonesia di Sekolah Dasar. Jurnal Cakrawala Pendas, 8(4). 1247 – 1255.
Susilowati. R. dkk ( 2018 ). Penerapan Model Problem Based Learning Berbantu Media Audio Visual Untuk Meningkatkan Berpikir Kritis KelaS 4 SD. Jurnal Ilmiah Pendidikan dan Pembelajaran, 2(1). 2615-6091.
Suratmi. N. dkk. ( 2017 ). Pengaruh Penggunaan Media Audio Terhadap Keterampilan Menyimak Peserta Didik Di Kelas V Sekolah Dasar Muhammadiyah 2 Pontianak. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK), 6(12). 1 – 10.
Febriani. K. dkk. ( 2023 ). Penggunaan Media Audio Untuk Meningkatkan Kemampuan Menyimak Siswa Melalui Cerita Rakyat Di Kelas IV Sd Negeri 62 Banda Aceh. Elementary Education Research, 8(2). 101-110.
Mahardika. P.M. ( 2023 ). Pengaruh Penggunaan Media Audiobook Cerita Rakyat Terhadap Keterampilan Menyimak Siswa Kelas IV Upt Sd Negeri 196 Gresik. Jurnal Penelitian Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 11(10). 2095 – 2104.
Ifrocha, T., Istiyati, S., & Yulisetiani, S. (2024). Pengaruh media audiobook cerita keberagaman sosial budaya di Indonesia terhadap keterampilan menyimak peserta didik kelas V SD se-Kecamatan Banjarsari. Didaktika Dwija Indria, 12(1). 8 – 13.
Djamarah, Syaiful Bahri, dkk. (2013). Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Rineka Cipta.
Nana Sudjana & Ahmad Rivai. 2002. Media Pengajaran. Bandung: Sinar Baru Algensindo.
Maulana, Akmal Hadi, 2014, Penerapan Media Audio Visual Untuk Meningkatkan Motivasi Dan Hasil Belajar Siswa Dalam Pembelajaran Tematik Kelas IV Zilkifli SD Muhammadiyah Metro Pusat Kota Metro, Skripsi, Ilmu Pendidikan. Fakultas Keguruan Dan Ilmu Pendidikan Universitas Lampung, Bandar Lampung.
Sudjana. (2003). Teknik Analisis Regresi dan Korelasi. Bandung : Tarsito.
Asnawir, dan Basyiruddin Usman. 2002. Media Pembelajaran. Jakarta: Ciputat. Pers.
Darwanto. (2007). Televisi sebagai Media Pendidikan. Pustaka Belajar.
Azhar, Arsyad. (2010). Media Pembelajaran. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.
Mohamadkhani, K., & Farokhi, E. N., & Farokhi, H. N. (2013). The Effect of Using Audio Files on Improving Listening Comprehension. International Journal of Learning & Development, 3(1), 132—137. DOI: https://doi.org/10.5296/ijld.v3i1.3187.
Ghaedsharafi, M., & Bagheri, M. S. (2012). Effects of Audiovisual, Audio, and Visual Presentations on EFL Learners’ Writing Skill. International Journal of English Linguistics, 2(2), 113—121. DOI: http://dx.doi.org/10.5539/ijel.v2n2p113.
Margono., 2010. Metodologi Penelitian Pendidikan. Jakarta: Rineka Cipta.
Sugiyono, ( 2012 ). Memahami Penelitian Kualitatif”. Bandung : ALFABETA.
Riduwan, & Sunarto. (2011). Pengantar Statistika: Untuk Penelitian Pendidikan, Sosial, Ekonomi, Komunikasi dan Bisnis. Bandung: Alfabeta.
Budiyono. 2009. Statistika untuk Penelitian Edisi ke-2. Surakarta: Sebelas Maret University Press.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.