PENGARUH PENGGUNAAN MEDIA AUDIO VISUAL TERHADAP PENINGKATAN MINAT DAN PRESTASI BELAJAR SISWA

Authors

  • Aminul Hikmi STKIP PGRI Bangkalan
  • Yunita Hariyani STKIP PGRI Bangkalan

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v9i2.15878

Keywords:

Media, Audiovisual, Interest, Achievement, Students

Abstract

The decline in student achievement standards is attributed to low interest in learning caused by the inadequate use of media. The aim of this research is to determine the effect of audiovisual media on improving students' interest and achievement in Grade III at UPTD SDN Noreh 1 Sampang. The research method employed quantitative approach through experimentation. The population and sample of the study consisted of 20 students. Data analysis was conducted through validity, reliability, and normality tests. Hypothesis testing was performed using Paired Sample T-test. The study indicates a significant improvement in students' interest and learning achievement after utilizing audiovisual media. The use of such media also has a significant positive impact on students' interest and learning achievement. In conclusion, audiovisual media is effective in enhancing students' interest and achievement (understanding).

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adam, A. (2023). Pengaruh Media Pembelajaran Audio Visual Terhadap Minat Belajar Siswa Sekolah Dasar. Journal of Contemporary Issue in Elementary Education (JCIEE), 1(1), 29–37.

Eggiet, & Erviana, V. Y. (2018). Penggunaan Media Audio Visual Dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia Di Kelas V SD Muhammadiyah Domban 2. Fundamental Pendidikan Dasar, 01(01), 1 – 6.

Endaryono, B. T., Setiawati, Y. H., Faqihudin, M., Djuhartono, T., & Alhamidi, L. A. (2019). The Use Of Audio-Visual Media To Improve Learning Ability In Achieving Graduates Competence. The 1st International Conference On Folklore, Language, Education And Exhibition (ICOFLEX) 2019.

Fitriani, I., Mahmud, R., & Anwar, S. R. (2024). Penggunaan Video Pembelajaran Dalam Meningkatkan Hasil Belajar SD Inpres Cilallang Kota Makassar. Pinisi Journal PGSD, 04(01), 239 – 246.

Magdalena, I., Melanis, & Dewi, Y. (2020). Meningkatkan Pemahaman Belajar Peserta Didik Dalam Desain Intruksional Berbasis Daring Di Sekolah Dasar Negeri Pengakalan 1. As-Sabiqun: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 02(02), 49 – 65.

Natalia, S. S., Sujatmiko, P., & Chrisnawati, H. E. (2017). Analisis Tingkat Pemahaman Siswa Berdasarkan Teori Apos Pada Materi Persamaan Kuadrat Ditinjau Dari Minat Belajar Siswa Kelas X SMA Negeri 2 Surakarta Tahun Ajaran 2015/2016. Jurnal Pendidikan Matematika dan Matematika, 01(05), 104 – 117.

Purwono, J., Yutmini, S., & Anitah, S. (2014). Penggunaan Media Audio-Visual Pada Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Alam Di Sekolah Menengah Pertama Negeri 1 Pacitan. Jurnal Teknologi Pendidikan Dan Pembelajaran, 02(02), 127 – 144.

Putri, Y. L., & Rifai, A. (2019). Pengaruh Sikap dan Minat Belajar terhadap Motivasi Belajar Peserta Didik Paket C. Journal of Nonformal Education and Community Empowerment, 03(02), 173 – 184.

Rahman, S. (2021). Pentingnya Motivasi Belajar Dalam Meningkatkan Hasil Belajar. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Dasar “Merdeka Belajar dalam Menyambut Era Masyarakat 5.0”, 289 – 302.

Salsabila, A., & Sukartono. (2023). Implementasi Media Audio Visual Pada Pembelajaran Cerita Rakyat Untuk Meningkatkan Keterampilan Berbahasa Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Inovasi Pendidikan dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 07(02), 310 – 319.

Sapriyah. (2019). Media Pembelajaran Dalam Proses Belajar Mengajar. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan FKIP, 02(01), 470 – 477.

Setiyawan, H. (2020). Pemanfaatan Media Audio Visual dan Media Gambar Pada Siswa Kelas V. Jurnal Prakarsa Paedagogia, 03(02), 198 – 203.

Sidabutar, Y. A., & Manihuruk, L. M. E. (2022). Keefektifan Media Audio-Visual dalam Meningkatkan Kemampuan Berbicara Siswa Sekolah Dasar. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(2) 1923 – 1928.

Sujono, H. (2022). Mengembangkan Penggunaan Media Pembelajaran Audio Visual Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. Ta’dib: Jurnal Penidikan Islam dan Isu-isu Sosial, 20(01), 25 – 42.

Sumianto, T., Susilo, S. V., & Febriani, B. (2020). Penggunaan Media Pembelajaran Berbasis Audio Visual Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Bahasa Indonesia Di Sekolah Dasar. Jurnal Cakrawala Pendas, 06(02), 108 – 115.

Susilo, S. V. (2020). Penggunaan Media Pembelajaran Berbasis Audio Visual Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Bahasa Indonesia Di Sekolah Dasar. Jurnal Cakrawala Pendas, 06(02), 108 – 115.

Windaviv, S. (2014). Pengaruh Penggunaan Media Audio Visual Untuk Meningkatkan Minat Belajar Anak Di Kelompok B TK Perwanida Rejoso Nganjuk. PAUD Teratai, 03(01), 1–6.

Wulandari, A. P., Salsabila, A. A., Cahyani, K., Nurazizah, T. S., & Ulfiah, Z. (2023). Pentingnya Media Pembelajaran dalam Proses Belajar Mengajar. Journal on Education, 05(02), 3928 – 3936.

Yonanda, D. A. (2017). Peningkatan Pemahaman Siswa Mata Pelajaran Pkn Tentang Sistem Pemerintahan Melalui Metode M2M (Mind Mapping) Kelas IV MI Mambaul Ulum Tegalgondo Karangploso Malang. Jurnal Cakrawala Pendas, 03(01), 53 – 63.

Yuanta, F. (2017). Pengembangan Media Audio Visual Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Untuk Sekolah Dasar. Ibries: Jurnal Kependidikan Dasar Islam Berbasis Sains, 02(02), 59 – 70.

Downloads

Published

2024-06-24