PENGARUH SARAPAN PAGI TERHADAP KONSENTRASI DAN HASIL BELAJAR PKN PESERTA DIDIK KELAS 5 GUGUS SRIKANDI KECAMATAN GUNUNGPATI KOTA SEMARANG

Authors

  • Aryan Hasna Haniah Universitas Negeri Semarang
  • Yuli Witanto Universitas Negeri Semarang

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v9i03.15870

Keywords:

breakfast, study concentration, learning results

Abstract

The aim of this research is to determine the effect of breakfast on the concentration and learning outcomes of class 5 students in the Srikandi cluster, Gunungpati sub-district, and Semarang city. The method used ia a quantitative approach based on facts. This research technique uses a questionnaire and documentation in the form of learning outcomes. The subjects of this research were 124 students in the Srikandi cluster, Gunungpati sub-district, and Semarang city. The research data shows H01, H02, and H03 were rejected because the significance value was greater than the research critical limit, namely 0,05. And Ha1, Ha2, and Ha3 were accepted because the significance value was less than the research critical limit, namely 0,05. Si it can be concluded that there is a significant impact of breakfast on the concentration and learning outcome of class 5 students in the Srikandi group, Gunungpati sub-district, and Semarang city.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Amiri, M., Li, J., & Hasan, W. (2023). Personalized Flexible Meal Planning for Individuals With Diet-Related Health Concerns: System Design and Feasibility Validation Study. JMIR Formative Research, 7. https://doi.org/10.2196/46434

Assaidah, I., Nurkholis, & Rinto. (2023). PENERAPAN MODEL PROJECT BASED LEARNING PADA MATERI SIKLUS AIR UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA KELAS V SD. Jurnal Ilmiah PGSD FKIP Universitas Mandiri, 4784–4794.

Deeng, L. R., Katuuk, D. A., & Tumurang, H. J. (2021). Penerapan Model Pembelajaran Role Playing Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Bahasa Indonesia di Kelas V SD GMIM V Tomohon. Jurnal Pendidikan Dasar, 2(2), 1–13.

Endra, F. (2017). Pedoman Metodologi Penelitian (Statistika Praktis). Zifatama Jawara.

Hanifah, K. N., & Pujianto, T. (2022). Hubungan Asupan Energi Dan Protein Sarapan Pagi Kecamatan Bendo Kabupaten Magetan. 01(02), 305–310.

Ilahi, A., Maraguna, T., Nurbaiti, & Theresia, M. (2022). Upaya Meningkatkan Konsentrasi Belajar Example Nonexample Kelas V Sd Negeri 200302 Padangsidimpuan. JIPDAS (Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar) Institut Pendidikan Tapanuli Selatan, 2(3), 7–16.

Irfan, S. M., & Irfan, S. F. (2021). Influence of Having Breakfast on Happiness and Attention-Concentration among High School Students. European Journal of Medical and Health Sciences, 3(2), 111–116. https://doi.org/10.24018/ejmed.2021.3.2.775

Maria, S., Ginting, D., & Gizi, J. (2015). PERBEDAAN PRESTASI BELAJAR BERDASARKAN ENERGI SARAPAN, STATUS GIZI (IMT/U), TINGKAT PENDIDIKAN IBU dan TINGKAT PENDAPATAN KELUARGA di SD NEGERI 40 KECAMATAN PONTIANAK UTARA PROVINSI KALIMANTAN BARAT. 7(1), 33.

Masrikhiyah, R., & Octora, M. iqbal. (2020). Pengaruh Kebiasaan Sarapan Dan Status Gizi Remaja Terhadap Prestasi Belajar. Jurnal Ilmiah Gizi Dan Kesehatan (JIGK), 2(01), 23–27. https://doi.org/10.46772/jigk.v2i01.256

Muchson, M. (2017). Statistik Deskriptif. Guepedia.

Munif, A. (2021). Perbedaan Konsentrasi Siswa Yang Sarapan Dengan Siswa Yang Tidak Sarapan di Sekolah Dasar Negeri Bulay 2 Kecamatan Galis Pamekasan Tahun 2017. 4(3), 138–145.

Nuryadi, Astuti, T. D., Utami, E. S., & M. Budiantara. (2017). Dasar-Dasar Statistik Penelitian. SIBUKU MEDIA.

Ola, I. M. B., & Kumala, M. (2023). Pengaruh sarapan terhadap tingkat konsentrasi mahasiswa Fakultas Kedokteran Universitas Tarumanagara. Tarumanagara Medical Journal, 5(1), 75–81. https://doi.org/10.24912/tmj.v5i1.23431

Parwati, Y., Putri, N., & Nugraha, Y. (2023). Efektivitas Pembelajaran Pendidikan Pancasila Dalam Meningkatkan Civic disposition Siswa Pada Kurikulum Merdeka. De Cive : Jurnal Penelitian Pendidikan Pancasila Dan Kewarganegaraan, 3(9), 310–316.

PERGIZI PANGAN INDONESIA. (2023). TEMA PEKAN SARAPAN NASIONAL (PESAN) 2023. PERGIZI PANGAN INDONESIA.

PURNAWINADI, Gede, I., LOTULUNG, & Vike, C. (2020). KEBIASAAN SARAPAN DAN KONSENTRASI BELAJAR MAHASISWA. Nutrix Journal. https://ejournal.unklab.ac.id/index.php/nutrix/article/view/429

Ratu Hani. (2016). Sarapan Praktis Untuk Sebulan. Demedia.

Sam, N. F., & Adhani, A. (2024). Hubungan Kebiasaan Sarapan Anak dengan Hasil Belajar Psikomotorik Siswa Di Sekolah SMP Negeri 01 Sebatik. 4–11.

Sari, I. P., Afriyanti, E., & Oktarina, E. (2023). Kecanduan Gadget Dan Efeknya Pada Konsentrasi Belajar (E. Afriyanti (ed.)). Penerbit Adap.

Sati, L., & Sunarti, V. (2021). The Relationship between Learning Concentration and Learning Outcomes of Students at LKP Hazika Education Center. SPEKTRUM: Jurnal Pendidikan Luar Sekolah (PLS), 9(4), 531. https://doi.org/10.24036/spektrumpls.v9i4.113946

Sonno, J. W. (2020). Korelasi kebiasaan sarapan pagi dengan hasil belajar siswa sekolah dasar. Jurnal Penelitian Dan Evaluasi Pendidikan, 8(2), 181–186.

Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatig, dan R&D. Alfabeta.

Susanto, A. (2019). Teori Belajar & Pembelajaran di Sekolah Dasar. Kencana Prenadamedia Grup.

Syaadah, R., Ary, M. H. A. A., Silitonga, N., & Rangkuty, S. F. (2023). Pendidikan Formal, Pendidikan Non Formal Dan Pendidikan Informal. Pema (Jurnal Pendidikan Dan Pengabdian Kepada Masyarakat), 2(2), 125–131. https://doi.org/10.56832/pema.v2i2.298

UNICEFT. (2020). COVID-19: Laporan baru UNICEF mengungkap setidaknya sepertiga anak sekolah di seluruh dunia tidak dapat mengakses pembelajaran jarak jauh selama sekolah ditutup. UNICEF.

Wijayanti, E. (2023). Sarapan, Bolehkah Dilewatkan. Kementrian Kesehatan.

Zahra, C., Wikanti, A., Said, I., & Khairunnisa, A. (2024). Media Gizi Ilmiah Indonesia Hubungan Kebiasaan Sarapan, Kualitas Tidur, dan Body Image dengan Indeks Massa Tubuh/Umur Remaja di SMAN 32 Jakarta The Relationship between Breakfast Habits, Sleep Quality, and Body Image with Body Mass Index for Age in Adoles. 2(10), 1–10.

Downloads

Published

2024-09-03