IDENTIFIKASI TANTANGAN PERAN GURU DALAM PEMBELAJARAN KURIKULUM MERDEKA DI SEKOLAH DASAR

Authors

  • Sulthan Saladin Usman Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah Jakarta
  • Fidrayani Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah Jakarta

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v9i3.15616

Keywords:

elementary school, independent curriculum, teacher challenges

Abstract

This research aims to identify the challenges faced by the role of teachers in implementing independent curriculum learning in elementary schools using a descriptive qualitative approach. The research method used was in-depth interviews and observations of teachers in elementary schools that implemented the independent curriculum. Research findings show that there are several challenges faced by teachers, such as lack of time to adapt the independent curriculum, limited resources, and minimal training provided to teachers. It is hoped that this research can provide in-depth insight into the challenges faced by teachers in implementing the independent curriculum in elementary schools, so that they can provide appropriate recommendations to improve the quality of learning.   Keywords: elementary school, independent curriculum, teacher challenges

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aida, A. N. (2023). Analisis Kesiapan Guru dalam Implementasi Kurikulum Merdeka Belajar pada Pendidikan Dasar. 2(4).

Amelia, N., Tusyana, E., & Andrean, S. (n.d.). Problematika Guru Dalam Menerapkan Kurikulum Merdeka Belajar.

Angga, A., Suryana, C., Nurwahidah, I., Hernawan, A. H., & Prihantini, P. (2022). Komparasi Implementasi Kurikulum 2013 dan Kurikulum Merdeka di Sekolah Dasar Kabupaten Garut. Jurnal Basicedu, 6(4), 5877–5889. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i4.3149

Ardianti, Y., & Amalia, N. (2022). Kurikulum Merdeka: Pemaknaan Merdeka dalam Perencanaan Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pendidikan, 6(3), 399–407. https://doi.org/10.23887/jppp.v6i3.55749

Athifah Muzharifah, Irfa Ma’alina, Puji Istianah, & Yusmandita Nafa Lutfiah. (2023). Persepsi Guru Terhadap Implementasi Kurikulum Merdeka di Madrasah Ibtidaiyah Walisongo Kranji 01 Kedungwuni. Concept: Journal of Social Humanities and Education, 2(2), 161–184. https://doi.org/10.55606/concept.v2i2.306

Elviya, D. D., & Sukartiningsih, W. (2023). PENERAPAN PEMBELAJARAN BERDIFERENSIASI DALAM KURIKULUM MERDEKA PADA PEMBELAJARAN BAHASA INDONESIA KELAS IV SEKOLAH DASAR DI SDN LAKARSANTRI I/472 SURABAYA. 11.

Fadhli, R. (2022). Implementasi Kebijakan Kurikulum Merdeka di Sekolah Dasar. Jurnal Elementaria Edukasia, 5(2). https://doi.org/10.31949/jee.v5i2.4230

Mawati, A. T., & Arifudin, O. (n.d.). DAMPAK PERGANTIAN KURIKULUM PENDIDIKAN TERHADAP PESERTA DIDIK SEKOLAH DASAR.

Novayanti, N., Warman, W., & Dwiyono, Y. (2023). Implementasi Program Sekolah Penggerak dalam Kebijakan Pendidikan Merdeka Belajar di Sekolah Dasar. Jurnal Ilmu Manajemen dan Pendidikan, 3, 151–160. https://doi.org/10.30872/jimpian.v3iSE.2965

Nurhayati, P., Emilzoli, M., & Fu’adiah, D. (2022). PENINGKATAN KETERAMPILAN PENYUSUNAN MODUL AJAR DAN MODUL PROYEK PENGUATAN PROFIL PELAJAR PANCASILA KURIKULUM MERDEKA PADA GURU MADRASAH IBTIDAIYAH. JMM (Jurnal Masyarakat Mandiri), 6(5). https://doi.org/10.31764/jmm.v6i5.10047

Prihatini, A. & Sugiarti. (2022). Citra Kurikulum Baru: Kesiapan Guru dalam Menerapkan Kurikulum Merdeka. GHANCARAN: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 58–70. https://doi.org/10.19105/ghancaran.vi.7447

Purnawanto, A. T., & Pd, M. (n.d.). PERENCANAKAN PEMBELAJARAN BERMAKNA DAN ASESMEN KURIKULUM MERDEKA.

Rante, S. V. N., Sulastri, N., & Karenda, Y. (2023). IDENTIFIKASI KESULITAN YANG DIHADAPI GURU DALAMPENERAPAN KURIKULUM MERDEKA BELAJAR DI SDN 4 MAKALE UTARA.

Riyadi, L., & Budiman, N. (2023). Capaian Pembelajaran Seni Musik Pada Kurikulum Merdeka Sebagai Wujud Merdeka Belajar. Musikolastika: Jurnal Pertunjukan dan Pendidikan Musik, 5(1), 40–50. https://doi.org/10.24036/musikolastika.v5i1.104

Suhandi, A. M., & Robi’ah, F. (2022). Guru dan Tantangan Kurikulum Baru: Analisis Peran Guru dalam Kebijakan Kurikulum Baru. Jurnal Basicedu, 6(4), 5936–5945. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i4.3172

Syahbana, A., Asbari, M., Anggitia, V., & Andre, H. (2024). Revolusi Pendidikan: Analisis Kurikulum Merdeka Sebagai Inovasi Pendidikan. 03(02).

Tanggur, F. S. (2023). TANTANGAN IMPLEMENTASI KURIKULUM MERDEKA BAGI GURU SEKOLAH DASAR DI WILAYAH PEDESAAN PULAU SUMBA. HINEF : Jurnal Rumpun Ilmu Pendidikan, 2(2), 23–29. https://doi.org/10.37792/hinef.v2i2.993

Thana, P. M., Musamus, U., Hanipah, S., & Musamus, U. (n.d.). Kurikulum Merdeka: Transformasi Pendidikan SD Untuk Menghadapi Tantangan Abad ke-2.

Vhalery, R., Setyastanto, A. M., & Leksono, A. W. (2022). KURIKULUM MERDEKA BELAJAR KAMPUS MERDEKA: SEBUAH KAJIAN LITERATUR. Research and Development Journal of Education, 8(1), 185. https://doi.org/10.30998/rdje.v8i1.11718

Wijayanti, I. D., & Ekantini, A. (2023). IMPLEMENTASI KURIKULUM MERDEKA PADA PEMBELAJARAN IPAS MI/SD. 08.

Downloads

Published

2024-09-01