PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN TALKING STICK TERHADAP PEMAHAMAN DAN MOTIVASI SISWA SD KELAS 5B PADA MATA PELAJARAN MATEMATIKA DI SD MUHAMMADIYAH 1 BANGKALAN
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v9i2.15467Keywords:
Learning, Talking Stick, Comprehension, Motivation, StudentsAbstract
This research aimed to assess the influence of the talking stick learning model on students' comprehension and motivation at SD Muhammadiyah 1 Bangkalan. The quantitative method employed was a Pre-Experimental Designs experiment using a One Group Pretest-Posttest Design. The study utilized tests for validity, reliability, normality, and the Paired Sample T-Test Hypothesis in data analysis. Results indicated a significant improvement in student comprehension and motivation, as confirmed by SPSS analysis validating its high impact. The Paired Sample T-Test showed a noteworthy increase in motivation (from 14.35 to 36.00) and comprehension (from 5.54 to 13.46).Downloads
References
Deliany, N., Hidayat, A., & Nurhayati, Y. (2019). Penerapan Multimedia Interaktif untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep IPA Peserta Didik di Sekolah Dasar. Educare: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 17(2), 90–97.
Muhammad, M. (2017). Pengaruh Motivasi Dalam Pembelajaran. Lantanida Journal, 4(2), 87. https://doi.org/10.22373/lj.v4i2.1881
Sayekti, S. P., Dahlan, Z., & Al-Faruqi, M. F. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Talking Stick Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran PAI Siswa Kelas V SDN 02 Mampang Kota Depok. Jurnal Dirosah Islamiyah, I(1), 1–18. https://doi.org/10.17467/jdi.v2i2.365
Nasroni. (2020). Penerapan Model Pembelajaran Talking Stick sebagai Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Bahasa Indonesia Peserta Didik Kelas VI UPT SD Negeri 206 Rampoang Kecamatan Tanalili Kabupaten Luwu Utara. Didaktika, 09(01), 147 – 161.
Magdalena, I., Melanis, & Dewi, Y. (2020). Meningkatkan Pemahaman Belajar Peserta Didik Dalam Desain Intruksional Berbasis Daring Di Sekolah Dasar Negeri Pengakalan 1. As-Sabiqun: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 02(02), 49-65.
Novitasari, D. (2016). Pengaruh Penggunaan Multimedia Interaktif Terhadap Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Siswa. Fibonacci, 02(02), 8 – 18.
Nilayanti, P. M., Suastra, I. W., & Gunamantha, I. M. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Talking Stick Terhadap Kemampuan Berpikir Kreatif Dan Literasi Sains Siswa Kelas IV SD. PENDASI: Jurnal Pendidikan Dasar Indonesia, 03(01), 31 – 40.
Gazali, R. Y. (2016). Pembelajaran Matematika Yang Bermakna. Math Didactic: Jurnal Pendidikan Matematika, 02(03), 181 – 190.
Yonanda, D. A. (2017). Peningkatan Pemahaman Siswa Mata Pelajaran Pkn Tentang Sistem Pemerintahan Melalui Metode M2M (Mind Mapping) Kelas II Mi Mambaul Ulum Tegalgondo Karangploso Malang. Jurnal Cakrawala Pendas, 03(01), 53 – 63.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.