PENERAPAN PERMAINAN SIKUIT “RILO NGALE” TERHADAP PENINGKATAN EFEKTIFITAS KETERAMPILAN MOTORIK PESERTA DIDIK KELAS V SDN BUBUTAN IV SURABAYA
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v9i2.15264Keywords:
Learning Model, Motor, Rilo Ngale GameAbstract
This research aims to apply the "rilo ngale" circuit game model to determine the effectiveness of students' gross motor skills, especially elementary school students. This research method uses a quantitative method with the Classroom Action Research research type using 2 cycles, where each cycle consists of stages; (1) planning; (2) implementation; (3) Observation; and (4) reflection. The research carried out covers 3 domains, namely cognitive, affective and psychomotor domains. The results of the research show that learning the circuit game "Rilo Ngale" through the three-post game on class IVD students at SD Negeri Bubutan IV, Surabaya City has had a positive impact. This can be seen in cycle I that student learning completion only reached 32.5% while in cycle II completeness Student learning reached 93.33%, so it can be concluded that learning the "Rilo Ngale" circuit game through the four-post game can improve student learning outcomes by a difference of 60.83%, so that motor skills will be related to student learning outcomes.Downloads
References
Afidah, N., Pradipta, G., & Hudah, M. (2022). Penerapan Modifikasi Wooden Discs Untuk Meningkatkan Ketrampilan Lempar Cakram Di SMP Negeri 1 Singorojo. Jendela Olahraga, 19-26.
Alfroki Martha, Arisman Arisman. (2019). Modifikasi Pembelajaran Penjaskes di Sekolah Dasar Islam Terpadu Auladi Palembang. Jurnal Speed (Sport, Physical, Empowerment),2(2), 1-8.
AR, M., Wibowo, S., & Muhammad, H. (2023). Pengembangan Model Pembelajaran Motorik Melalui Permainan Sirkuit “Rilo Ngale” pada Siswa Sekolah Dasar. Jendela Olahraga, 149-161.
Atiq, D., & Hetami, M. (2019). Pengembangan Model Latihan Teknik Dasar Trapping Sepak Bola Berbasis Bermain Untuk Atlet Pemula Usia 8-12 Tahun. Jurnal Pedagogik Olahraga, 4(1), 26-37.
Fatirani H. (2021). Pembelajaran Kooperatif Tipe Jingsaw Pada Sistem Ekskresi Manusia.Lombok Tengah: Pusat Pengembangan Pendidikan dan Penelitian Indonesia.
Hidayat, R., & Abdillah. (2019). Ilmu Pendidikan “Konsep, Teori, dan Aplikasinya". Medan: Lembaga Peduli Pengembangan Pendidikan Indonesia.
Muzakir & Helmi. (2021). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Back Hand Short Service Pada Permainan Bulu Tangkis Melalui Media Audio Visual Pada Siswa Kelas V SDN 066658 Medan Marelan PadaTahun Ajaran 2020/2021. Jumper-Jurnal Mahasiswa Olahraga, 2(1), 15-20.
Paulus, N. (2022). Upaya Peningkatan Hasil Belajar Senam Lantai Guling Depan Pada SMP.Ciencias: Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pendidikan, 5(1), 32-.38
Suhariani, Winata & Tarigan. (2020). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Menggiring Bola Pada Permainan Sepak Bola Melalui Variasi Pembelajaran Dengan Media Audiovisual. Jumper-Jurnal Mahasiswa Olahraga, 1(1), 27-36.
Tarigan&Raharjo. (2021). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Passing Bawah Bola Voli Melalui Gaya Mengajar Inklusi Pada Siswa Kelas XI SMK SwastaYapim Biru-Biru Tahun Ajaran 2020/2021. Jumper-Jurnal Mahasiswa Olahraga, 2(1), 8-14.
Yeyen, A. (2021). Manajemen Pembelajaran Penjas Di SMP Negeri 17 Dan SMP Negeri 22 Kota Bengkulu Kecamatan Muara Bangkahulu. Educative Sportive –EduSport, 2(2), 17-24
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.