PENGARUH PERAN GURU TERHADAP MOTIVASI BELAJAR SISWA PADA MATA PELAJARAN BAHASA INDONESIA DI KELAS III MI NAHDLATUL MUBTADIIN
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v9i2.15218Keywords:
Teacher, Motivation, IndonesianAbstract
Learning motivation plays a crucial role in improving academic achievement by instilling moral, ethical, and cultural values. Indonesian language learning not only develops effective skills but also deepens cultural understanding and enhances literacy. This research aims to evaluate the influence of teacher roles on student learning motivation in grade III of MI Nahdlatul Mubtadiin using the One Group Pretest-Posttest Design experimental method. Teacher roles are considered vital in education, particularly in Indonesian language teaching; the absence of teacher intervention can reduce student motivation. The results of the Paired Sample T-Test hypothesis testing show statistical significance (p < 0.05), confirming the significant influence of teacher roles on student motivation. The increase in student learning outcomes from a pretest score of 16.00 to a posttest score of 37.00 confirms the significant impact of teacher roles at MI Nahdatul Mubtadiin.Downloads
References
Arianti. (2018). Peranan Guru Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. Didaktika, 12(02), 117 – 134.
Darmawan, S. (2018). Pengaruh Lingkungan Sekolah , Peran Guru Dan. Jurnal Muara Pendidikan, 3(2), 103–116.
Emda, A. (2017). Kedudukan Motivasi Belajar Siswa Dalam Pembelajaran.Lantanida Journal, 05(02), 93-196
Julkifli. (2020). Peran Guru Dalam Membangkitkan Motivasi Belajar Siswa Serta Membuatnya Menjadi Aktif Dan Kreatif Di Dalam Kelas. Jurnal Serunai Administrasi Pendidikan, 09(02), 63 – 73.
Muhammad, M. (2016). Pengaruh Motivasi Dalam Pembelajaran. Lantanida Journal, 04(02), 87 – 97.
Nurfaliza, Nur Eka Kusuma Hindrasti. (2021). Pengaruh Motivasi Belajar Terhadap Hasil Belajar Siswa Dalam Pembelajaran Daring. Tunjuk Ajar: Jurnal Penelitian Ilmu Pendidikan, 04(02), 96 – 107.
Nurfauzan, A. Z., Almubarak, M., Abdillah, K., & Anggraini, A. (2022). Pengaruh Motivasi dalam Pembelajaran Siswa. Edu Society: Jurnal Pendidikan, Ilmu Sosial, dan Pengabdian Kepada Masyarakat, 02(02), 613 – 621.
Rahman, S. (2021). Pentingnya Motivasi Belajar Dalam Meningkatkan Hasil Belajar. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Dasar “Merdeka Belajar Dalam Menyambut Era Masyarakat 5.0”, 289 – 302.
Rumhadi, T. (2017). Urgensi Motivasi Dalam Proses Pembelajaran. Jurnal Diklat Keagamaan, 11(01), 33 – 41.
Sulistiowati, A. (2016). Pengaruh Keterampilan Mengajar Guru Terhadap Motivasi Belajar Siswa Kelas VIII Mata Pelajaran Akidah Akhlak MTs MA’ARIF NU 21 Batanghari Lampung Timur. 1–23.
Utami, M. N. (2018). Peran Guru Dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia Pada Siswa Yang Memiliki Keterampilan Berbicara Rendah. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 22(07), 2.131 – 2.141.
Yulia, A., & Sjafei, I. (2022). Peran Guru Dalam Memotivasi Siswa Belajar Bahasa Indonesia (Suatu Tinjauan Konseptual). Pena Utama, Jurnal Ilmiah FKIP Utama, 10(02), 85 – 94.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.