ANALISIS DAMPAK MODEL PEMBELAJARAN SENTRA TERHADAP ASPEK PERKEMBANGAN ANAK DALAM KURIKULUM 2013 DI TK-KB AL-HIJRAH

Authors

  • Agnes Purba Pendidikan Anak Usia Dini, Universitas Jambi, Indonesia
  • Nurkhalisah Pendidikan Anak Usia Dini, Universitas Jambi, Indonesia
  • Wahyu Windari Pendidikan Anak Usia Dini, Universitas Jambi, Indonesia
  • Lupia Subaidah Pendidikan Anak Usia Dini, Universitas Jambi, Indonesia
  • Sri Indriani Harianja Pendidikan Anak Usia Dini, Universitas Jambi, Indonesia
  • Winda Sherly Utami Pendidikan Anak Usia Dini, Universitas Jambi, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v9i2.15180

Keywords:

Learning center model, 2013 Curiculum, Al-Hijrah Kindergarten, Early Childhood Education

Abstract

The center-based learning model is an educational approach that integrates play elements into the teaching and learning process to foster effective and engaging learning for children. This study employs a qualitative approach with a case study design to analyze the impact of the center-based learning model on children's development within the 2013 curriculum at TK-KB Al-Hijrah. Data collection methods include observation, interviews, and document analysis. The results show that the implementation of the center-based learning model in the 2013 early childhood education curriculum has a positive impact on various aspects of children's development. Children demonstrated significant improvement in cognitive, socio-emotional, physical-motor, moral, language, and artistic skills. This study suggests that educators and policymakers should adopt and develop the center-based learning model in kindergartens.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Apriani, D. (2016). Sentra Persiapan Sebagai Implementasi Pembelajaran Pada Anak Kelompok Bermain Di Paud Terpadu Zaki’s Club Gemolong Tahun Ajaran 2015/2016.

Christianti, M. (2012). Profesionalisme pendidik anak usia dini. Jurnal Pendidikan Anak, 1(1).

Ega, F. A. S. (2022). PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN SENTRA TERHADAP KECERDASAN LOGIKA MATEMATIKA DI TK AL-HIDAYAH BANDAR LAMPUNG (Doctroral dissertation, UIN RADEN INTAN LAMPUNG).

Febriana, E. (2018). Implementasi Model Pembelajaran Sentra Bermain Peran untuk Menanamkan Nilai Moral Anak. Golden Age: Jurnal Ilmiah Tumbuh Kembang Anak Usia Dini, 3(2), 115-130.

Khadijah, K., Arlina, A., Hardianti, R. W., & Maisarah, M. (2021). Model Pembelajaran Bank Street dan Sentra, serta Pengaruhnya terhadap Sosial Emosional Anak. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(2), 1960-1972.

Miftahillah, M., & Ngaisah, S. (2020). Pengaruh Pembelajaran Sentra Sains terhadap Perkembangan Fisik Motorik Kasar Anak Usia Dini Usia 5–6 Tahun di RA Al Hikmah Ngampungan Bareng Jombang. SELING: Jurnal Program Studi PGRA, 6(1), 65-77.

Lailan, A. (2017). Model pembelajaran sentra pendidikan anak usia dini. An-Nahdhah| Jurnal Ilmiah Keagamaan dan Kemasyarakatan, 10(2), 191-202.

Munar, A., Hibana, H., & Surahman, S. (2021). Implementasi model pembelajaran sentra bahan alam untuk meningkatkan kreativitas anak usia 4-5 tahun. Jurnal pg-paud trunojoyo: jurnal pendidikan dan pembelajaran anak usia dini, 8(2), 1-9. doi: 10.21107/pgpaudtrunojoyo.v8i2.10691.

Azizah, A., & Mayar, F. (2019). Peran Pendidik Dan Orang Tua Dalam Mengembangkan Kemampuan Seni Anak Usia Dini: Azizah Azizah, Farida Mayar. Jurnal Pendidikan Tambusai, 3(3), 1440-

Nurlinayati, Dkk. 2015. “Model Pembelajaran Sentra Bahan Alam Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Anak Usia 5-6 Tahun Di TK.” Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Khatulistiwa, Jurnal Untan 1–11

Rahelly, Y. (2018). Implementasi Kurikulum 2013 Pendidikan Anak Usia Dini (Paud) Di Sumatera Selatan. JPUD-Jurnal Pendidikan Usia Dini, 12 (2), 381–390.

Rahmawati, Y. (2017). IMPLEMENTASI KURIKULUM 2013 PENDIDIKAN ANAK USIA DINI (Studi Kasus di TK Islam Istana Dhuafa Beting Indah) (Doctoral dissertation, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA).

Qori'ah, T. U. W., Hafidah, R., & Dewi, N. K. (2019). Model pembelajaran sentra pada anak usia 4-5 tahun. Kumara Cendekia, 7(1), 89-103.

Werdiningsih, W. (2022). Implementasi Model Pembelajaran PAUD Berbasis Sentra dan Waktu Lingkaran dalam Meningkatkan Berbagai Aspek Perkembangan Anak. Southeast Asian Journal of Islamic Education Management, 3(2), 203-218.

Downloads

Published

2024-06-11

Most read articles by the same author(s)