PENGARUH PENGGUNAAN MEDIA WORDWALL TERHADAP KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH MATEMATIKA PADA MATERI BILANGAN DESIMAL KELAS IV SDN NO 18 DUNGINGI KOTA GORONTALO

Authors

  • Andi Marshanawiah Universitas Negeri Gorontalo
  • Aini Khoifah Universitas Negeri Gorontalo
  • Muhammad Sarlin Universitas Negeri Gorontalo

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v9i2.15064

Keywords:

Media Wordwall, Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika, Bilangan Desimal

Abstract

This study aims to determine the effect of the use of wordwall media  on the ability to solve mathematical problems in grade IV decimal number material at SDN No.18 Dungingi, Gorontalo City.  A quantitative test such as a pretest-posttest with the X variable in this exploration in the form of wordwall media and the Y variable in the form of mathematical problem-solving ability with saturated sampling, in 23 students in grade IV. The data collection methods are observation, interviews, tests, and documentation. Based on data before and after the test. The average value of the pretest parameters before being given  the wordwall media treatment  was 24.78, and the average value of the posttest parameters after being given  the wordwall media treatment  was 76.26 which means that H0 was rejected and H1 was accepted. This is supported by the results of the t-test which shows sig = 0.00 < 0.05, H0 rejected, H1 accepted, and the average N-Gain result of 0.67 including the medium criteria. This means that the use of wordwall media  has an effect on the problem-solving ability in grade IV decimal number material at SDN No.18 Dungingi, Gorontalo City.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alam, N., Adnan, & Wahhab, S. (2016). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik menggunakan Model Problem Based Learning berbantu Media Wordwall pada Materi Keanekaragaman Hayati Kelas X SMA Negeri 3 Enrekang. 01(3), 1–23.

Ardiansyah, Risnita, & Jailani, M. S. (2023). Teknik Pengumpulan Data Dan Instrumen Penelitian Ilmiah Pendidikan Pada Pendekatan Kualitatif dan Kuantitatif. Jurnal IHSAN : Jurnal Pendidikan Islam, 1(2), 1–9. https://doi.org/10.61104/ihsan.v1i2.57

Ariyanto, M. P., Nurcahyandi, Z. R., Diva, S. A., & Kudus, U. M. (2023). Penggunaan Gamifikasi Wordwall untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa. Mathema: Jurnal Pendidikan Matematika, 5(1), 1–10. https://ejurnal.teknokrat.ac.id/index.php/jurnalmathema/article/view/2080/1089

Arsyam, M., & M. Yusuf Tahir. (2021). Ragam Jenis Penelitian dan Perspektif. Al-Ubudiyah: Jurnal Pendidikan Dan Studi Islam, 2(1), 37–47. https://doi.org/10.55623/au.v2i1.17

Aspreliha, I., Damariswara, R., & Rohmah, D. S. (2022). Peningkatan Hasil Belajar Siswa pada Pembagian Desimal Melalui Media Sipintar Kelas IV SDN Burengan 2 Kota Kediri. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 6(1), 1092–1104. https://doi.org/10.31004/cendekia.v6i1.1334

Belajar, H., & Learning, D. (2023). ©JP-3 Jurnal Pemikiran dan Pengembangan Pembelajaran Implementasi Model. 5(20), 473–478.

Davita, P. W. C., & Pujiastuti, H. (2020). Anallisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Ditinjau Dari Gender. Kreano, Jurnal Matematika Kreatif-Inovatif, 11(1), 110–117. https://doi.org/10.15294/kreano.v11i1.23601

Firmadani, F. (2020). Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Sebagai Inovasi Pembelajaran Era Revolusi Industri 4.0. Prosiding Konferensi Pendidikan Nasional, 2(1), 93–97. http://ejurnal.mercubuana-yogya.ac.id/index.php/Prosiding_KoPeN/article/view/1084/660

Islahiyah, I., Pujiastuti, H., & Mutaqin, A. (2021). Pengembangan E-Modul Dengan Model Pembelajaran Berbasis Masalah Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 10(4), 2107. https://doi.org/10.24127/ajpm.v10i4.3908

Jauhar, S., Nur, N., & Sudirman. (2022). Teaching Professional Analisis Penggunaan Media Pembelajaran Wordwall Berbasis TPACK pada. Global Journal Basic Education, 1(3), 371–378.

Kiptiyah. (2022). Peningkatan Hasil Belajar Matematika Membandingkan dan Mengurutkan Bilangan Pecahan Desimal, melalui Metode Bermain dengan menggunakan Media Kartu Pecahan, pada Siswa Kelas VI SDN Klantingsari 2 Tarik Sidoarjo. Jurnal Pembelajaran Dan Riset Pendidikan, 2(2), 3136. http://ojs.unublitar.ac.id/index.php/jprp/article/view/337

La’ia, H. T., & Harefa, D. (2021). Hubungan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis dengan Kemampuan Komunikasi Matematik Siswa. Aksara: Jurnal Ilmu Pendidikan Nonformal, 7(2), 463. https://doi.org/10.37905/aksara.7.2.463-474.2021

Marshanawiah, A. (2017). Efektivitas Pembelajaran Missouri Mathematics Project (MMP) dengan Pendekatan Saintifik Ditinjau Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika pada Pembelajaran Matematika Siswa Kelas VIII SMP Negeri 1 Watansoppeng (Doctoral dissertation, Pascasarjana).

Misliyanti, W., Adnan, & Hajar, A. (2023). Peningkatan Keaktifan dan Hasil Belajar Biologi Siswa Melalui. 5(2), 292–297.

Musrikah. (2020). Matematika Untuk Guru Mi/Sd Konsep Dasar dan Penerapannya dalam Pembelajaran. Tulungagung: Akademia Pustaka.

Nissa, Siti Faizatun dan Renoningtyas, N. (2021). Penggunaan Media Pembelajaran Wordwall Untuk Meningkatkan Minat Dan Motivasi Belajar Siswa Pada Pembelajaran Tematik Sekolah Dasar. Educenter : Jurnal Ilmiah Pendidikan, 3(5), 2854–2860. https://jurnal.arkainstitute.co.id/index.php/educenter/index

Praja, K. D., & Prastiwi, M. S. (2021). Analisis Faktor Pengaruh Hasil Belajar Siswa Materi Ekologi Sekolah Menengah Atas pada Masa Pandemi Covid-19. Berkala Ilmiah Pendidikan Biologi (BioEdu), 11(1), 39–48. https://doi.org/10.26740/bioedu.v11n1.p39-48

Rahmayanti, D. (2020). Pengembangan media pembelajaran pengolahan dan penyajian makanan Indonesia menggunakan aplikasi Lectora Inspire. Journal Evaluation in Education (JEE), 1(2), 60–67. https://doi.org/10.37251/jee.v1i2.44

Ratna, R. (2021). Penerapan Penerapan Model Problem Based Learning untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Materi Pokok Penjumlahan dan Pengurangan Bilangan Desimal. Cokroaminoto Journal of Primary Education, 4(2), 102–110. https://doi.org/10.30605/cjpe.422021.1431

Safithri, R., Syaiful, S., & Huda, N. (2021). Pengaruh Penerapan Problem Based Learning (PBL) dan Project Based Learning (PjBL) Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Berdasarkan Self Efficacy Siswa. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 5(1), 335–346. https://doi.org/10.31004/cendekia.v5i1.539

Sarlin, M. (2018). Analisis Minat Belajar Siswa Terhadap Perubahan Hasil Belajar Ilmu Pengetahuan Sosial di SDN 104 Kota Utara Kota Gorontalo. Cokroaminoto Journal of Primary Education, 1(1), 58-66.

Sugiyono. (2021). Statistik Untuk Penelitian. Bandung:ALFABETA,CV.

Suryaningtyas, S., & Setyaningrum, W. (2020). Analisis kemampuan metakognitif siswa SMA kelas XI program IPA dalam pemecahan masalah matematika. Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 7(1), 74–87. https://doi.org/10.21831/jrpm.v7i1.16049

Walidah, G. N., Mudrikah, A., & Saputra, S. (2022). Pengaruh Penggunaan Game Edukasi Wordwall Terhadap Motivasi Dan Hasil Belajar Matematika Peserta Didik. UJMES (Uninus Journal of Mathematics Education and Science), 7(2), 105–115. https://doi.org/10.30999/ujmes.v7i2.2140

Wiryanto, W. (2020). Proses Pembelajaran Matematika Di Sekolah Dasar Di Tengah Pandemi Covid-19. Jurnal Review Pendidikan Dasar : Jurnal Kajian Pendidikan Dan Hasil Penelitian, 6(2), 125–132. https://doi.org/10.26740/jrpd.v6n2.p125-132

Zulfah, N. (2023). Pemanfaatan Media Game Edukasi Wordwall untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa. Pubmedia Penelitian Tindakan Kelas Indonesia, 1(1), 11. https://doi.org/10.47134/ptk.v1i1.5

Downloads

Published

2024-06-24