IMPLEMENTASI MODEL PROJECT BASED LEARNING BERBASIS KEARIFAN LOKAL MELALUI PEMBELAJARAN MEMBATIK UNTUK MENINGKATKAN KETERAMPILAN PROSES SAINS SISWA KELAS IV SEKOLAH DASAR
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v9i2.15050Keywords:
Project Based Learning, Local Wisdom, Batik, Science Process SkillsAbstract
This research aims to examine science process skills through the application of the Project Based Learning model based on Local Wisdom through learning to make batik for fourth grade students. This research uses an experimental research method, namely a quantitative model in the form of Quasy Experimental Design (quasi-experiment). This research was carried out in the Kartini Cluster, Bae Kudus District, namely SD 2 Bae (Control Class) and SD 4 Bae (Experimental Class) for class IV students in the 2023/2024 academic year. The data collection technique in this research is an observation sheet used to measure the science process skills that students have during the learning process. The data analysis technique used in this research begins with testing the statistical requirements needed as a basis for hypothesis testing, including descriptive statistical tests, normality tests, homogeneity tests, t tests and finding the N-Gain value using the SPSS version 25 program.Downloads
References
Agustina, I. M., Duwi, N., Ikha L., & Arfanny, H. (2023).Penguatan Profil Pelajar Pancasila Aspek Berkhebinekaan Global Pada Pelajaran IPAS Materi Kekayaan Budaya Indonesia di Kelas IV SDN Peterongan. Didaktik : Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 9(2), 4795 - 4803.
Bariyah, I. L. N., & Sugandi, M. K. (2022). Project Based Learning untuk Meningkatkan Keterampilan Proses Sains Siswa Pada Konsep Ekosistem. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan , 4, 135-144.
Batubara, H. S., Riyanda, A. R., Rahmawati, R., Ambiyar, A., & Samala, A. D. (2022). Implementasi Model Pembelajaran Blended Learning di Masa Pandemi Covid-19: Meta-Analisis. Jurnal Basicedu, 6(3), 4629-4637.
Fatra, M., & Maryati, T. K. (2018). Implementasi K13 pada Pembelajaran Matematika dalam Meningkatkan Kemampuan Berfikir Kritis dan Kreatif. Jakarta: Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan UIN Syarif Hidayatullah.
Guo YR, Cao QD, Hong ZS, Tan YY, Chen SD, & Jin HJ. (2021). The Origin, Transmission And Clinical Therapies On Coronavirus Disease 2019 (COVID19) Outbreak – An Update On The Status. Mil Med Res. 7(1), Hal.11.
Hikmawati, F. (2023). Keefektifan Model Pembelajaran Project Based Learning Berbasis Kearifan Lokal Kudus. Journal of Elementary Education, 06(02), 270-276.
Khoimatun., Dewi, R.A.K., & Atri. (2023). Pengaruh Model Pembelajaran Berbasis Proyek Terhadap Aktivitas Belajar dan Keterampilan Proses Sains Siswa Kelas IV UPTD SD Negeri 1 Karangkerta. Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(1), Hal. 6477-6492.
Masus, S.B., & Fadhilaturrahmi. (2020). Peningkatan Keterampilan Proses Sains IPA dengan Menggunakan Metode Ekperimen di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan dan Konseling, 2(2), Hal. 161-167.
Noviati, W., Syafruddin, S., & Ramdhayani, E. (2023). Project Based Learning (PjBL) dalam Pembelajaran Bioteknologi Terhadap Keterampilan Proses Siswa. Jurnal Profesi Keguruan, 9(3), Hal. 275-280.
Pasaribu, A. (2017). Implementasi Manajemen Berbasis Sekolah dalam Pencapaian Tujuan Pendidikan Nasional di Madrasah. Jurnal EduTech, 3(1), 12-34.
Pratama, R. A., Ulfa, S., & Kuswandi, D. (2018). Mobile Learning Berbasis Game Based Learning Pelajaran Matematika Pokok Bahasan Bangun Ruang Sisi Datar. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, Dan Pengembangan, 3(6), 771–777. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.17977/jptpp.v3i6.11167
Rachmawati, T., & Daryanto.(2015). Teori Belajar dan Proses Pembelajaran yang Mendidik. Yogyakarta: Gava Media.
Ramdani, E. (2018). Model Pembelajaran Kontekstual Berbasis Kearifan Lokal sebagai Penguatan Pendidikan Karakter. Jupiis: Jurnal Pendidikan Ilmu-Ilmu Sosial, 10(1), 1–10. https://doi.org/10.24114/jupiis.v10i1.8264.
Sanjaya, W. (2007). Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta: Kencana, Prenada Media Group.
Sapitri, B. S., Saliya, I., & Rizkiah, N. N. (2022). Meningkatkan Keterampilan Proses dengan Menggunakan Model Pembelajaran Berbasis Masalah pada Mata Pelajaran IPAS di Sekolah Dasar. Jurnal Ilmu Pendidikan Dan Kearifan Lokal, 2(4), 178–187. Retrieved from http://jipkl.com/index.php/JIPKL/article/view/20.
Trianto. (2011). Model Pembelajaran Terpadu Konsep Strategi dan Implementasinya dalam Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan. Jakarta : Bumi Aksara.
Wibowo, A., & Gunawan. (2015). Pendidikan karakter berbasis kearifan lokal di sekolah : Konsep, strategi, dan implementasi. Jogyakarta: Pustaka Pelajar.
Zainuddin, H. M. (2015). Implementasi kurikulum 2013 dalam membentuk karakter anak bangsa. Universum: Jurnal KeIslaman Dan Kebudayaan, 9(1).
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.