HADIS TEMATIK TENTANG PENGARUH LINGKUNGAN PADA SISWA DALAM PERKEMBANGAN PENDIDIKAN DI SEKOLAH DASAR NEGERI BONDOWOSO
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v9i2.15049Keywords:
Education, Elementary School, EnvironmentAbstract
This research aims to describe thematic hadith regarding the influence of the environment on students in educational development at school. The method used in this research is descriptive qualitative using a literature study method collecting data from interviews, documentation, and relevant journals. The analysis was carried out by comparing the results of previous research and identifying general patterns and gaps in the literature. From the results it was found that the thematic hadith about the influence of the environment on students in the development of education in madrasas has a big influence on daily life and the future. with the thematic hadith teachers are greatly helped by the objectives and integration of Islamic values in the Thematic Hadith Curriculum regarding the Educational Environment.Downloads
References
Astuti, M., Febriani, R., & Oktarina, N. (2023). Pentingnya Pendidikan Islam Dalam Membentuk Karakter Generasi Muda. Jurnal Faidatuna, 4(3), 140–149. https://doi.org/10.53958/ft.v4i3.302
Aulia, M. G., & Nafiisah, J. (2023). Internalisasi Nilai Nilai Pembelajaran Al Qur’an Hadis dalam Kehidupan Siswa: Studi Kasus MTsN 1 Bantul. HEUTAGOGIA: Journal of Islamic Education, 3(1), 63–75. https://doi.org/10.14421/hjie.2023.31-05
Azizah, A. A. M. (2021). Integrasi Nilai-Nilai Keislaman Dalam Pembelajaran Ips Pada Kurikulum 2013. Elementeris : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar Islam, 3(1), 23. https://doi.org/10.33474/elementeris.v3i1.10496
Didik, K. P. (2013). Garuda771224. 02.
Ernani, & Syarifuddin, A. (2016). Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Kelas V di Madrasah Ibtidaiyah Wathoniyah. JIP: Jurnal Ilmiah PGMI, 2(1), 31–32.
Fita Mustafida. (2020). Integrasi Nilai-nilai Multikultural dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam (PAI). Jurnal Pendidikan Islam Indonesia, 4(2), 173–185. https://doi.org/10.35316/jpii.v4i2.191
Hidayat, T., & Asyafah, A. (2019). Konsep Dasar Evaluasi Dan Implikasinya Dalam Evaluasi Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Di Sekolah. Al-Tadzkiyyah: Jurnal Pendidikan Islam, 10(1), 159–181. https://doi.org/10.24042/atjpi.v10i1.3729
Ismail, I., Saniri, S., Samsuddin, A., & Taufiqurrahman, M. (2018). Pembentukan Lingkungan Religius Dalam Pengelolaan Pendidikan di SMP Negeri I Camplong. KABILAH : Journal of Social Community, 3(2), 174–188. https://doi.org/10.35127/kbl.v3i2.3404
Kurniawan, S. (2018). PENDIDIKAN KARAKTER DALAM ISLAM Pemikiran Al-Ghazali tentang Pendidikan Karakter Anak Berbasis Akhlaq al-Karimah. Tadrib: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 3(2), 197. https://doi.org/10.19109/tadrib.v3i2.1792
Muslimah, M., & Latifah, L. (2022). Lingkungan Pendidikan Pesantren dalam Pembentukan Karakter di Madrasah Tsanawiyah Al-Mahrusiyah Lirboyo Kota Kediri. Risalatuna: Journal of Pesantren Studies, 2(2), 169–180. https://doi.org/10.54471/rjps.v2i2.1817
Nur Khojin. (2020). Pengaruh Tingkat Pendidiikan terhadap Produktivitas Kerja. Jurnal Studi Guru Dan Pembelajaran, 2(2), 134–138.
Nuriawati, N., & Achadi, M. W. (2023). Implementasi Kurikulum Merdeka Belajar pada Pelajaran Al-Qur�an Hadis di MAN 3 Sleman Yogyakarta. Jurnal Pendidikan Sultan Agung, 3(2), 144. https://doi.org/10.30659/jp-sa.3.2.144-152
Practice, B., & Building, C. (2014). PRINSIP PE NDIDIKAN KARAKTE R DALAM ISLAM ( Studi Komparasi Pemikiran Al-Ghazali dan Burhanuddin Al-Zarnuji ) Agus Setiawan Abstract : Keywords : character building , the thought of Al-Ghazali ’ s and Al-Zarnuji A . PE NDAHULUAN Bangsa Indonesia saat ini . 1, 1–12.
Ramdhani, M. A., Besar, G., Sunan, U., & Djati, G. (2014). Lingkungan Pendidikan dalam Implementasi Pendidikan Karakter. 28–37. www.journal.uniga.ac.id
Riadi, D. (2019). Peran Lingkungan Pendidikan Islam. International Seminar on Islamic Studies , IAIN Bengkulu , 263–269. http://repository.iainbengkulu.ac.id/2961/
Rifki, M., Sauri, S., Abdussalam, A., Supriadi, U., & Parid, M. (2023). Internalisasi Nilai-Nilai Karakter melalui Metode Keteladanan Guru di Sekolah. Jurnal Basicedu, 7(1), 89–98. https://doi.org/10.31004/basicedu.v7i1.4274
Tambak, S., Ahmad, M., Sukenti, D., & Abd. Ghani, A. R. bin. (2020). Profesionalisme Guru Madrasah: Internalisasi Nilai Islam dalam Mengembangkan Akhlak Aktual Siswa. Jurnal Pendidikan Agama Islam Al-Thariqah, 5(2), 79–96. https://doi.org/10.25299/al-thariqah.2020.vol5(2).5885
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.