EFEKTIVITAS PEMBELAJARAN BERDIFERENSIASI DALAM MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA KELAS IV SDN NGOMPRO 1 PANGKUR
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v9i2.14982Keywords:
Differentiated Learning, Merdeka Curriculum, Learning OutcomeAbstract
In the current merdeka curriculum, differentiated learning is an important strategy to meet learning needs and maximize each student's learning potential. Each student is unique in learning style, learning speed, interests, and talents. Through differentiated learning, it can accommodate students' uniqueness with the aim of improving student learning outcomes. Differentiated learning allows teachers to provide various learning approaches that suit students' individual learning needs, so that they can achieve optimal learning outcomes. This study aims to determine the effectiveness of differentiated learning in the Merdeka curriculum on the learning outcomes of fourth grade students of SDN Ngompro 1 Pangkur. This study uses a quantitative approach with a one group pretest-posttest design. The sample of this study consisted of 15 fourth grade students of SDN Ngompro 1 Pangkur. Learning outcome data were collected through pretest and posttest. The results showed that there was a significant increase in student learning outcomes after the implementation of differentiated learning as evidenced by the average student pretest score was 60,13 while the average posttest score was 81. In addition, it is also supported by a learning questionnaire which shows that differentiated learning is very effective to be applied in the classroom.Downloads
References
Abubakar, Rifai (2021). Pengantar Metodologi Penelitian. Yogyakarta: SUKA- Press.
Ananda dan Hayati (2020). Variabel Belajar(Kompilasi Konsep). Medan: CV Musdikra Mitra Jaya.
Anugraheni, I (2017). “Penggunaan Portofolio Dalam Perkuliahan Penilaian Pembelajaran”. Jurnal Pendidikan Dasar Perkhasa, Vol. 3 No. 1, April 2017.
Arifin, Zainal (2017). Evaluasi Pembelajaran Prinsip, Teknik, dan Prosedur. Bandung: PT Remaja Rosadakarya
Arikunto, Suharsimi (2018). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.
Elviya dan Sukartiningsih (2023). “Penerapan Pembelajaran Berdiferensiasi dalam Kurikulum Merdeka pada Pembelajaran Bahasa Indonesia Kelas IV Sekolah Dasar di SDN Lakarsantri I/472 Surabaya”. Jurnal Penelitian Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Universitas Negeri Surabaya. Vol. 11 No. 8, Juli 2023.
Hidayat dan Abdillah (2019). Ilmu Pendidikan “ Konsep. Teori. dan Aplikasinya”. Medan: Lembaga Peduli Pengembangan Pendidikan Indonesia.
Irdhina, Dina dkk (2021). Model Pengembangan Pembelajaran Berdiferensiasi (Differentiated Instruction) Pada Kurikulum Fleksibel Sebagai Wujud Merdeka Belajar di SD Cikal Cilandak. Jakarta: Pusat Kurikulum dan Pembelajaran, Badan Standar, Kurikulum, dan Asesmen Pendidikan, Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi, Republik Indonesia.
Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, dan Teknologi Republik Indonesia (2024). https://kurikulum.kemdikbud.go.id. Diakses 02 Januari 2024.
Kemendikbud (2021). “6 Ciri Pelajar Pancasila yang Cerdas dan Berkarakter”. ditsmp.kemdikbud.go.id. Diakses 03 Januari 2024.
Khaedar, M dkk (2021). “Peningkatan Hasil Belajar Ips Melalui Strategi Pembelajaran Bermain Jawaban Murid Di Kelas V Sd Inpres Bangkala III Kecamatan Manggala Kota Makassar”. Jurnal Kajian Pendidikan Dasar (JKPD), Universitas Muhammadiyah Makassar. Vol. 6 No. 1, Januari 2021
Khristiani, Heni dkk (2021). Model Pengembangan Pembelajaran Berdiferensiasi (Differentiated Instruction) Pada Kurikulum Fleksibel Sebagai Wujud Merdeka Belajar di SMPN 20 Tangerang Selatan. Jakarta: Pusat Kurikulum dan Pembelajaran, Badan Standar, Kurikulum, dan Asesmen Pendidikan, Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi, Republik Indonesia.
Led Sulbar (2021). Paket Modul 2 Pendidikan Guru Penggerak Sub Modul 2.1 Memenuhi Kebutuhan Belajar Murid Melalui Pembelajaran Berdiferensiasi.https://www.ledsulbar.id. Diakses pada 07 Januari 2024.
Marlina (2019). Panduan Pelaksanaan Model Pembelajaran Berdiferensiasi di Sekolah Inklusif. PLB FIP UNP, Padang. http://repository.unp.ac.id/id/eprint/23547. Diakses pada 03 Januari 2024.
Marlina (2020). Panduan Pelaksanaan Model Pembelajaran Berdiferensiasi di Sekolah Inklusif. Padang: Afifa Utama.
Marlina dan Sholehun (2021). “Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Hasil Belajar Bahasa Indonesia Pada Siswa Kelas IV SD Muhammadiyah Majaran Kabupaten Sorong”. Jurnal Keilmuan Bahasa, Sastra, dan Pengajarannya, Universitas Pendidikan Muhammadiyah Sorong. Vol. 2 No. 1, April 2021.
Maskiri (2018). Hubungan Antara Gaya Belajar dengan Hasil Belajar. SKRIPSI S1. Program Studi Pendidikan Guru Sekolah dasar Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Makassar.
Nabillah dan Abadi (2019). Faktor Penyebab Rendahnya Hasil Belajar Siswa. Prosiding Seminar Nasional Matematika dan Pendidikan Matematika Sesiomadika 2019, Universitas Singaperbangsa Karawang. Vol. 2 No. 1, Desember 2019.
Naibaho (2023). “Strategi Pembelajaran Berdiferensiasi Mampu Meningkatkan. Pemahaman Belajar Peserta Didik”. Journal of Creative Student Research (JCSR), Universitas PGRI Semarang. Vol.1 No.2, April 2023.
Nawati, Anik dkk (2023). “Pengaruh Pembelajaran Berdiferensiasi Model Problem Based Learning Terhadap Hasil Belajar IPA pada Siswa Sekolah Dasar”. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, Universitas Sarjanawiyata Tamansiswa. Vol. 8 No. 1, Juni 2023.
Nurrita, T (2018). “Pengembangan media pembelajaran untuk meningkatkan hasil belajar siswa”. Jurnal Misykat, Vol. 3 No. 1, Juni 2018.
Panginan dan Susianti (2022). “Pengaruh Penerapan Kurikulum Merdeka Belajar terhadap Hasil Belajar Matematika Ditinjau dari Perbandingan Penerapan Kurikulum 2013”. Jurnal PGSD Universitas Lamappapoleonro,Universitas Lamappapoleonro. Vol. 1 No. 1 Desember 2022.
Peraturan Pemerintah Republik Indonesia Nomor 57 tahun 2021 tentang Standar Nasional Pendidikan. Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi. https://jdih.kemdikbud.go.ig. Diakses 05 Januari 2024
Pitaloka dan Arsanti (2022). “Pembelajaran Berdiferensiasi dalam Kurikulum Merdeka”. Prosiding Seminar Nasional Sultan Agung ke-4, Universitas Sultan Agung. 17 November 2022.
Purwowidodo dan Zaini (2023). Teori dan Praktik Model Pembelajaran Berdiferensiasi Implementasi Kurikulum Merdeka Belajar. Yogyakarta: Penebar Media Pustaka.
Pusdiklat Perpustakaan Nasional Republik Indonesia. Taksonomi Bloom: Model dalam Merumuskan Tujuan Pembelajaran. https://pusdiklat.go.id/berita/read/160/taksonomi-bloom-model-dalam- merumuskan-tujuan-pembelajaran. Diakses pada 10 Februari 2024.
Silaban, B., Sitorus, P., & Zalukhu, A. D (2021). “Analysis of Physics Kognitif Learning Outcomes of 11th Natural Sciences Grade State Senior High School 1 Alasa in Base-Online Learning”. Kasuari: Physics Education Journal (KPEJ), Universitas Papua. Vol. 4 No. 2 2021.
Sudaryana dan Agusiady (2022). Metodologi Penelitian Kuantitatif. Yogyakarta: DEEPUBLISH.
Sugianto (2022). Pembelajaran Berdiferensiasi: Antara manfaat dan tantangannya. https://bgpsumsel.kemdikbud.go.id/pembelajaran - berdiferensiasi-antara-manfaat-dan-tantangannya/. Diakses pada 02 Januari 2024.
Sugianto, Akhmad (2021). Kuesioner Gaya Belajar Siswa. https://repo- dosen.ulm.ac.id/bitstream/handle/12345678/Angket%20Gaya%20Belajar%202021.pdf?sequence=1&isAllowed+y. Diakses pada 05 Februari 2024.
Sugiyono (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Sugiyono (2019). Metode Penelitian Kuantitatif. Bandung: Alfabeta.
Taksonomi Bloom. https://pusdiklat.perpusnas.go.id/berita/read/160/taksonomi-bloom-model-dalam-merumuskan-tujuan-pembelajaran . Diakses 05 Januari 2024
Undang-undang No. 2 tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional. https://pusdiklat.perpusnas.go.id. Diakses 05 Januari 2023.
Wahyuni, Ayu S (2022). “Literature Review: Pendekatan Berdiferensiasi Dalam Pembelajaran IPA”. Jurnal Pendidikan IPA, Universitas Pendidikan Ganesha. Vol. 12 No. 2, Juni 2022.
Wulandari, Ade S (2022) “Literature Review: Pendekatan Berdiferensiasi Solusi Pembelajaran dalam Keberagaman”. Jurnal Pendidikan IPA, Universitas Pendidikan Ganesha. Vol. 12 No. 3, September 2022.
Wulandari, Pratiwi (2021). “Peningkatan Hasil Belajar Peserta Didik pada Pembelajaran Tematik Terpadu Menggunakan Model Kooperatif Tipe Talking Stick di Kelas V SDN 27 Anak Air Padang”. Journal of Basic Education Studies, Universitas Negeri Padang. Vol. 4 No. 1, Januari-Juni 2021.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.