IMPLEMENTASI MODEL PEMBELAJARAN BERBASIS MASALAH DALAM MENINGKATKAN KEMAMPUAN BERPIKIR KRITIS SISWA KELAS IV DI SDN 14/1 SUNGAI BAUNG

Authors

  • Sri Mulyanti Universitas Jambi
  • Nuraini Universitas Jambi
  • Thera Dies Yunizha Universitas Jambi
  • Destrinelli Universitas Jambi

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v9i3.14943

Keywords:

critical thinking ability, elementary education, problem based learning model

Abstract

  The results of this research include initial data that researchers obtained from the daily tests of class IV students at SDN 14/1 Sungai Baung for the 2024/2025 academic year, then improvements were made with the aim of improving critical thinking skills in the classroom. IV Indonesian language learning uses the Problem Based Learning (PBL) model. Classroom Action Research (PTK) is carried out in two cycles consisting of four stages, namely planning, implementation, observation and reflection. In Cycle 1 the material taught is Main and Supporting Ideas. Of the 21 students, only 3 students (14.29%) obtained a score above the KKM (70), with a class average score of 56.43. In Cycle 2 the material taught is Reading and Seeing. All 21 students scored above the KKM (70), with an average class score of 80.48, which indicates 100% classical completion. This increase occurs because students are more active in learning, pay attention to teacher explanations, and dare to ask and answer questions. The research results show that the PBL model is effective in improving student learning outcomes.   Keywords: critical thinking ability, elementary education, problem based learning model

Downloads

Download data is not yet available.

References

Gusrita, T. (2021). Penerapan Model Pembeelajaran Berbasis Masalah Untuk Meningkatkan Keterampilan Menulis Teks Eksposisi Siswa MAN 1 Sarolangun. Jurnal Pendidikan Guru, 2(1).

Juhaeriah, D., Hidayat, S., & Sudrajat, A. (2021). Pengaruh Model Pembelajaran Berbasis Masalah Berbantuan Lkpd Dan Kemampuan Berpikir Kritis Terhadap Kemampuan Memecahkan Masalah Matematika Siswa Kelas Vi Sd. Jurnal Muara Pendidikan, 6(2), 157-165.

Kusumawati, I. T., Soebagyo, J., & Nuriadin, I. (2022). Studi Kepustakaan Kemampuan Berpikir Kritis Dengan Penerapan Model PBL Pada Pendekatan Teori Konstruktivisme. JURNAL Mathedu (Mathematic Education Journal), 5(1), 13-18.

Misidawati, D. N., & Sundari, P. (2021). Penerapan Model PBL Dalam Matakuliah Teori Pengambilan Keputusan Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Mahasiswa. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 7(3), 922-928.

Ningsih, E. M., Efendi, N., & Sartika, S. B. (2022). Pengaruh Model Pembelajaran Berbasis Masalah Terhadap Keterampilan Berpikir Kritis Siswa Dalam Mata Pelajaran IPA. DIKSAINS: Jurnal Ilmiah Pendidikan Sains, 3(1), 1-6.

Paat, M., Kawuwung, F. R., & Mokalu, Y. B. (2021). Penerapan LKS Model Pembelajaran Berbasis Masalah Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Tingkat Tinggi SMPN 5 Tondano. JISIP (Jurnal Ilmu Sosial Dan Pendidikan), 5(2).

Ratnaningsih, D., Suprapto, I., & Prayogi, R. (2022). Peningkatan Kemampuan Berpikir Kritis Mahasiswa Dalam Kerangka Lesson Study Melalui Model Pembelajaran Berbasis Masalah. Edukasi Lingua Sastra, 20(1).

Saputri, M. A. (2020). Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning Untuk Meningkatkan Kemampuan Berfikir Kritis Siswa Kelas V Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 2(1), 92-98.

Simatupang, T., & Appulembang, O. (2022). Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Kelas Viii Pada Pembelajaran Matematika Melalui Model Pembelajaran Berbasis Masalah [The Critical Thinking Abilities Of Grade 8 Mathematics Students Using The Problem-Based Learning Model]. Johme: Journal Of Holistic Mathematics Education, 6(2), 138-156.

Subaini, S., Irvan, I., & Nasution, M. D. (2022). Pengaruh Model Pembelajaran Berbasis Masalah Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Matematis Siswa. Jurnal Matheducation Nusantara, 5(2), 16-20.

Suparya, I. K. (2020). Peningkatan Motivasi Dan Kemampuan Berpikir Kritis Mahasiswa Melalui Model Pembelajaran Berbasis Masalah Berbantuan Media Edmodo. Jurnal Ilmiah Pendidikan Citra Bakti, 7(1), 1-12.

Tanjung, A. W. S., Bektiarso, S., & Lesmono, A. D. (2023). Pengaruh Model Pembelajaran Berbasis Masalah Disertai Sumber Belajar Lingkungan Terhadap Hasil Belajar Fisika Dan Kemampuan Berpikir Kritis Peserta Didik. JPF (Jurnal Pendidikan Fisika) Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar, 11(1), 67-75.

Windari, C. O., & Yanti, F. A. (2021). Penerapan Model Problem Based Learning Untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis Peserta Didik. Edu Sains: Jurnal Pendidikan Sains Dan Matematika, 9(1), 61-70.

Downloads

Published

2024-09-01

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 > >>