PENGARUH MEDIA KONKRET TERHADAP PEMAHAMAN SISWA PADA MATERI WUJUD BENDA KELAS IV UPTD SDN BURNEH 1 BANGKALAN

Authors

  • Nur Fitriyanti Rahayu Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar, STKIP PGRI Bangkalan
  • Siska Pratiwi Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar, STKIP PGRI Bangkalan

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v9i2.14938

Keywords:

Concrete Media, Understanding, The Nature of Natural Science, Material Forms of Objects

Abstract

Class IV teachers in teaching science learning on material material only use lecture methods and learning resources, making learning very observant and boring and the average value of science learning is still below the Minimum Completeness Criteria, namely 52.8. This research aims to determine the effect of concrete media on students' understanding of material in class IV UPTD SDN Burneh 1 Bangkalan. This research uses quantitative research using experimental methods and research design using one group pretest-posttest. The data collection method used in this research was a test. The data analysis methods used in this research are Validity Test, Reliability Test, Normality Test and Paired Sample T-Test Hypothesis Test. Based on the research results, the sig. The paired sample t-test of 0.000 < 0.05 shows that there is an influence of concrete media on students' understanding of material in class IV UPTD SDN Burneh 1 Bangkalan.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arsih, R. J. M., Santosa, A. B., & William, N. (2020). Pengaruh Metode Demonstrasi Dengan Media Konkrit Terhadap Pemahaman Konsep Gerak Benda. Autentik : Jurnal Pengembangan Pendidikan Dasar, 4(2), 91–100. https://doi.org/10.36379/autentik.v4i2.72

Khalida, B. R., & Astawan, I. G. (2021). Penerapan Metode Eksperimen untuk Meningkatkan Hasil. Jurnal Ilmiah Pendidikan Profesi Guru, 4(2), 182–189.

Najamuddin, & Hidayaturrahman. (2017). Pengaruh Media Audio Visual Terhadap Penguasaankosakata (Kata Kerja Dan Kata Benda) Anak Kelompok B2 Ra Alhasaniyah Nw Jenggik. Jurnal Golden Age Hamzanwadi University, 1(1), 56–63.

Nurrita, T. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. MISYKAT: Jurnal Ilmu-Ilmu Al-Quran, Hadist, Syari’ah Dan Tarbiyah, 3(1), 171. https://doi.org/10.33511/misykat.v3n1.171

Sahronih, S., & Noor Apifah, D. (2021). Meningkatkan Pemahaman Siswa Tentang Wujud Benda Melalui Penggunaan Metode Demonstrasi. PERISKOP : Jurnal Sains Dan Ilmu Pendidikan, 2(2), 47–55. https://doi.org/10.58660/periskop.v2i2.19

Shania, S. (2016). Pemikiran Pendidikan dan Pengajaran Oleh Ki Hajar Dewantara Sebagai Landasan Kebijakan Pendidikan Nasional yang Sesuai Dengan Jati Diri Bangsa. Universitas Negeri Yogyakarta, 11.

Sugiyono, D. (2013). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan Tindakan.

Yonanda, D. A. (2017). PENINGKATAN PEMAHAMAN SISWA MATA PELAJARAN PKn TENTANG SISTEM PEMERINTAHAN MELALUI METODE M2M (MIND MAPPING) KELAS IV MI MAMBAUL ULUM TEGALGONDO KARANGPLOSO MALANG. Jurnal Cakrawala Pendas, 3(1). https://doi.org/10.31949/jcp.v3i1.410

Downloads

Published

2024-08-20

Most read articles by the same author(s)