PENGARUH MEDIA KONKRET TERHADAP PEMAHAMAN SISWA PADA MATERI WUJUD BENDA KELAS IV UPTD SDN BURNEH 1 BANGKALAN
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v9i2.14938Keywords:
Concrete Media, Understanding, The Nature of Natural Science, Material Forms of ObjectsAbstract
Class IV teachers in teaching science learning on material material only use lecture methods and learning resources, making learning very observant and boring and the average value of science learning is still below the Minimum Completeness Criteria, namely 52.8. This research aims to determine the effect of concrete media on students' understanding of material in class IV UPTD SDN Burneh 1 Bangkalan. This research uses quantitative research using experimental methods and research design using one group pretest-posttest. The data collection method used in this research was a test. The data analysis methods used in this research are Validity Test, Reliability Test, Normality Test and Paired Sample T-Test Hypothesis Test. Based on the research results, the sig. The paired sample t-test of 0.000 < 0.05 shows that there is an influence of concrete media on students' understanding of material in class IV UPTD SDN Burneh 1 Bangkalan.Downloads
References
Arsih, R. J. M., Santosa, A. B., & William, N. (2020). Pengaruh Metode Demonstrasi Dengan Media Konkrit Terhadap Pemahaman Konsep Gerak Benda. Autentik : Jurnal Pengembangan Pendidikan Dasar, 4(2), 91–100. https://doi.org/10.36379/autentik.v4i2.72
Khalida, B. R., & Astawan, I. G. (2021). Penerapan Metode Eksperimen untuk Meningkatkan Hasil. Jurnal Ilmiah Pendidikan Profesi Guru, 4(2), 182–189.
Najamuddin, & Hidayaturrahman. (2017). Pengaruh Media Audio Visual Terhadap Penguasaankosakata (Kata Kerja Dan Kata Benda) Anak Kelompok B2 Ra Alhasaniyah Nw Jenggik. Jurnal Golden Age Hamzanwadi University, 1(1), 56–63.
Nurrita, T. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. MISYKAT: Jurnal Ilmu-Ilmu Al-Quran, Hadist, Syari’ah Dan Tarbiyah, 3(1), 171. https://doi.org/10.33511/misykat.v3n1.171
Sahronih, S., & Noor Apifah, D. (2021). Meningkatkan Pemahaman Siswa Tentang Wujud Benda Melalui Penggunaan Metode Demonstrasi. PERISKOP : Jurnal Sains Dan Ilmu Pendidikan, 2(2), 47–55. https://doi.org/10.58660/periskop.v2i2.19
Shania, S. (2016). Pemikiran Pendidikan dan Pengajaran Oleh Ki Hajar Dewantara Sebagai Landasan Kebijakan Pendidikan Nasional yang Sesuai Dengan Jati Diri Bangsa. Universitas Negeri Yogyakarta, 11.
Sugiyono, D. (2013). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan Tindakan.
Yonanda, D. A. (2017). PENINGKATAN PEMAHAMAN SISWA MATA PELAJARAN PKn TENTANG SISTEM PEMERINTAHAN MELALUI METODE M2M (MIND MAPPING) KELAS IV MI MAMBAUL ULUM TEGALGONDO KARANGPLOSO MALANG. Jurnal Cakrawala Pendas, 3(1). https://doi.org/10.31949/jcp.v3i1.410
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.