PENGARUH KECERDASAN LINGUISTIK TERHADAP HASIL BELAJAR PESERTA DIDIK DALAM PEMBELAJARAN BAHASA INDONESIA KELAS VI SDN 1 LINGSAR
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v9i2.14905Keywords:
Linguistic intelligence1, learning outcomes2Abstract
The learning outcomes of students are influenced by their intelligence, one of which is linguistic intelligence. Linguistic intelligence will make it easier for students to understand learning and can improve their learning outcomes. This research discusses the influence of linguistic intelligence on student learning outcomes. The aim of this research is to determine the influence of linguistic intelligence on the Indonesian language learning outcomes of class VI students at SDN 1 Lingsar. This type of research is quantitative with a quasi-experimental model. The population in this study were all class VI A students and class VI B students at SDN 1 Lingsar, totaling 47 students. Meanwhile, the research sample was the entire population, namely students in classes VI A and VI B at SDN 1 Lingsar. The instruments used in this research were psychological scales and tests. The data analysis techniques used are inferential statistical analysis and simple regression analysis. Based on inferential statistical analysis, the data obtained were normally and linearly distributed. The results for simple regression analysis obtained an f value of 16.697 with a significance level obtained of 0.000, which means it is significant because (0.00<0.05). This proves that the independent variable (Linguistic Intelligence) has a significant influence on the dependent variable (Learning Outcomes). Keywords: Linguistic intelligence, learning outcomesDownloads
References
Alfajrin Dharma Pertiwi. 2017 ”Pengaruh Prestasi Belajar Pendidikan
Kewarganegaraan Terhadap Moralitas Siswa SMP Negeri 2 Patuk Gunung
Kidul”. Yogyakarta : Universitas Negeri Yogyakarta.
Alwasilah, A. Chaedar. 2011. Linguistik Suatu Penganter. Bandung: Angkasa
Bandung.
Arifin, Zainal. 2017. Evaluasi Pembelajaran. Bandung: PT Remaja
Rosdakarya.
Arikunto, S. 2002. Metodelogi Penelitian Suatu Pendekatan Proposal. Jakarta:
PT. Rineka Cipta.
Arikunto, Suharsimi. 2013. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan
Praktik. Jakarta: PT. Rineka Cipta
Arikunto, Suharsimi. 2016. Metodelogi Penelitian. Yogyakarta: Bina Aksara.
Azwar, Saifuddin. 2014. Penyusunan Skala Psikologi. Yogyakarta: Pustaka
Pelajar.
Depdikbud. 2001. Kamus Besar Bahasa Indonesia. Jakarta : Balai Pustaka. Fitria. Leny Marlina. 2020 “ Kecerdasan Majemuk (Multiple Intellegences) Anak
Usia Dini Menurut Howard Gardner Dalam Persfektif Pendidikan Islam”.
Bengkulu : IAIN Bengkulu.
Herhyanto, Nar. 2016. Statistika Pendidikan. Banten: Universitas Terbuka.
Husaini, Usman. 2008. Metodologi Penelitian Sosial. Jakarta: Bumi Aksara
Kamrida. 2017. “Pengaruh Kecerdasan Verbal-Linguistik terhadap Hasil
Belajar IPA Terpadu Peserta Didik Kelas VIII MTS Negeri 1 Kota
Makassar”. Makasar.
Komsiyah, Indah. 2012. Belajar dan Pembelajaran.Yogyakarta: Penerbit
Teras.
Komsiyah, Tutik & Daryanto. 2015. Teori Belajar dan Proses Pembelajaran
yang Mendidik. Yogyakarta: Penerbit Gava Media.
Lestari, Lia Ayu. 2018. “Pengaruh Penggunaan Media Photo Story Terhadap
Keterampilan Menulis Narasi Peserta Didik Kelas IV di SDN 1 Sesaot
Tahun 2018”. Universitas Mataram.
Madyawati, Lilis. Dra. M.Si. 2016. Starategi Pengembangan Bahasa pada
Anak. Jakarta: PT karisma putra utama.
Martono, Nanang. 2016. Metode Penelitian Kuantitatif: Analisis Isi dan Analisis Data Sekunder. Jakarta: PT RajaGrafindo Persada.
Misbahuddin dan Iqbal Hasan. Analisis Data Penelitian Dengan Statistik.
Jakarta: Bumi Aksar. 2013.
Musaddat, Syaiful. 2015. Peningkatan Keterampilan Berbahasa Indonesia.
Mataram: Universitas Mataram.
Pranowo, Adam. & Hamid, Qari’ah. 2015. Teknik Mendongkrak Kemampuan
Anak dengan Kecerdasan Dibawah Rata-Rata. Yogyakarta: Familia
Ratu, Basse. 2017. “Pengaruh Kecerdasan Verbal Linguistik Terhadap Hasil
Belajar Pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Peserta Didik Kelas V Min
Batu Pitumpanua Kabupaten Wajo”. Makasar. Tidak Dibukukan
Riduwa. 2010. Dasar-Dasar Statistika. Bandung: Alfabeta
Riyanto, Yatim. 2007. Metodologi Penelitian Pendidikan Kualitatif dan
Kuantitatif. Surabaya. Unesa Universitas Press
Syarifah. 2019 “Konsep Kecerdasan Majemuk Howard Gardner”. Bangka Belitung
: IAIN Syaikh Abdurrahman Siddik.
Sri Wahyuni Nengsi. 2021 “Pengaruh Kecerdasan Linguistik Terhadap
Keterampilan Menulis Narasi Siswa Kelas V SD Negeri Limbung Putera
Kabupaten Gowa”. Universitas Muhammadiyah Makassar. Pendidikan Guru
Sekolah Dasar. Makassar.
Sugiyono. 2011. Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Bandung:
CV Alfabeth
Sugiyono. 2010. Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif,
Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta
Suharsimi, Arikunto. 2010. Dasar-Dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: PT
Bumi Aksara.
Suharsimi, Arikunto. dkk. 2017. Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: PT Bumi
Aksara.
Trijono, Rachmat. 2015. Metodologi Penelitian Kuantitatif. Depok: Papas Sinar
Sinanti.
Yanto dan Ruhenda. 2015. “Hubungan Antara Kecerdasan Linguistik Dan
Motivasi Belajar Dengan Hasil Belajar Bahasa Indonesia Peserta didik
Kelas VI di SDN Cihideung Ilir 04 Kecamatan Ciampea”. Jurnal
Teknologi Pendidikan. Program Studi Teknologi Pendidikan. Fakultas
Pascasarjana. UIKA. Bogor. Vol. 4. No. 2 Tahun 2017
Winatapura, Udin S. dkk. 2016. Pembaharuan Dalam Pembelajaran di SD.
Tangerang Selatan: Universitas Terbuka.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.