PENGEMBANGAN MEDIA BOOKLET BERBASIS KEARIFAN LOKAL BLITAR PADA PEMBELAJARAN IPS MATERI PENINGGALAN SEJARAH DI SDN NGADIREJO 01 KOTA BLITAR

Authors

  • Muhammad Nurkholis Universitas Nahdlatul Ulama

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v9i3.14886

Keywords:

learning media, booklets, historical relics

Abstract

This research is motivated by the limited use of interesting and easy-to-understand digital media that can motivate students to learn. The aim of this research is to produce valid and practical learning media using historical heritage material for class IV elementary school using booklets for social studies learning and to determine the validity and practicality of the media developed. The type of research used is development research (RandD). The Addie development model has 5 development processes, namely: analysis, design, development, implementation and evaluation. The subjects of this research were 3 professionals, namely media experts, 1 teacher, and 21 class IV students at SDN Ngadirejo 01 Blitar City. The results of research conducted through the application of booklets in educational media obtained a validity level of 93.80% in terms of language, 94.10%, and in terms of material, 90.00%. Based on the results of the answers from teachers and students at school, it can be seen that learning using learning media, the teacher response rate at SDN Ngadirejo 01 Blitar City was 88.75%, while the students' answers were 90.00%. Thus, it can be concluded that the learning material using booklets in integrated thematic subjects in class IV elementary school is declared valid and practical to use in the learning process.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Apriani, A. N., & Sari, I. P. (2020). Penguatan Karakter Nasionalisme Generasi Alphamelalui Living Values Education Program (LVEP). Literasi (Jurnal Ilmu Pendidikan), 11(2), 67-79.

Ayatrohaedi. (1986). Kepribadian Budaya Bangsa (local Genius). Pustaka Jaya: Jakarta.

Desy, Raftiana, Safilia. (2019). Desain dan Uji Coba Booklet Terintegrasi NilaiNilai Islam Berbasis SETS (Science, Environment, Technology, SoCiety) pada Materi Hidrokarbon. Fakultas Tarbiyah dan Keguruan. Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau. Pekanbaru.

Fajarini, U. (2014). Peranan kearifan lokal dalam pendidikan karakter. SOSIO-Didaktika: Social Science Education Journal, 1(2), 123-130.

Imtihana Mutia, dkk. (2014). Pengembangan Buklet Berbasis Penelitian Sebagai Sumber Belajar Materi Pencemaran Lingkungan di SMA. Journal of Biology Education.3 (2):63-191.

Intika, Tiurida. (2018). Pengembangan Media Booklet Science For Kids sebagai Sumber Belajar di Sekolah Dasar. Jurnal Riset Pendidikan Dasar 1 (1): 10-17

Isjoni, H. (2009). Pembelajaran Kooperatif Meningkatkan Kecerdasan Komunikasi Antar Peserta Didik. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Miftah, M. 20`3. Fungsi, dan Peran Media Pembelajaran Sebagai Upaya Peningkatan Kemampuan Belajar Siswa. Sidoarjo: Jurnal Kwangsan Vo l. 1-Nomor 2

Nahria, N. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Booklet Pada Materi Hidrolisis Garam di MA Babun Najah Banda Aceh (Doctoral dissertation, UIN Ar-Raniry Banda Aceh).

Nasrul, S. (2018). Pengembangan Bahan Ajar Tematik Terpadu Berbasis Model Problem Based Learning Di Kelas Iv Sekolah Dasar. Jurnal inovasi pendidikan dan pembelajaran sekolah dasar, 2(1).

Nisa, K. (2021). Pengembangan Media Booklet Kimia Berbasis SETS Pada Kelas X MAN 2 Tanah Datar.

Pralisaputri, K. R., Soegiyanto, H., & Muryani, C. (2016). Pengembangan Media Booklet Berbasis SETS Pada Materi Pokok Mitigasi dan Adaptasi Bencana Alam Untuk Kelas X SMA. Jurnal GeoEco, 2 (2):147—154.

Pratama, A. A., Madyono, S., dan Sutansi, S. (2021). Pengembangan Media Booklet Materi Aksara Jawa dengan Penguatan Gemar Membaca Kelas IV SDN Srengat 1 Kabupaten Blitar. Jurnal Pembelajaran, Bimbingan, dan Pengelolaan Pendidikan, 1(3), 225-233.

Puspita, A., Kurniawan, A. D., & Rahayu, H. M. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Booklet Pada Materi Sistem Imun Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas XI SMAN 8 Pontianak. Jurnal Bioeducation, 4(1).

Rasyid, M., Azis, A. A., & Saleh, A. R. (2016). Pengembangan media pembelajaran berbasis multimedia dalam konsep sistem indera pada siswa kelas XI SMA. Jurnal Pendidikan Biologi, 7(2), 69-80.

Rohmawati, E. D., & Sukanti, S. (2012). Pengaruh cara belajar dan penggunaan media pembelajaran terhadap prestasi belajar akuntansi siswa kelas XI IPS SMA Negeri 2 Bantul Tahun Ajaran 2011/2012. Jurnal Pendidikan Akuntansi Indonesia, 10(2).

Sanjaya, Wina. 2013. Media Komunikasi Pembelajaran Edisi Pertama. Jakarta: Kencana.

Sari, Novita, Elya., dkk. 2018. Pengembangan Media Pembelajaran Minibook Berbasis SETS pada Materi Pokok Hidrokarbon Kelas XI SMA IT AL Uswah Surabaya. Journal of Chemical Education 7 (1):58-64.

Simatupang, Halim, dan Purnama, Dirga. (2019). Handvook Best Practice Strategi Belajar Mengajar. Surabaya: Pustaka Media guru

Setyaningsih, E. (2019). Pengembangan Media Booklet Berbasis Potensi Lokal Kalimantan Barat Pada Materi Keanekaragaman Hayati Pada Siswa Kelas X di SMA Muhammadiyah 1 Pontianak.

Yuristia, A. (2018). Pendidikan sebagai transformasi kebudayaan. Ijtimaiyah Jurnal Ilmu Sosial Dan Budaya, 2(1).

Downloads

Published

2024-08-22