FENOMENA PEMEROLEHAN DAN PERKEMBANGAN BAHASA PADA ANAK SEKOLAH DASAR

Authors

  • Intan Dwi Cahyani Agustin Universitas Jambi
  • Silvina Novitanti Universitas Jambi

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v9i2.14847

Keywords:

Acquisition, Language Development, Primary School Children

Abstract

This study aims to determine the phenomena in language acquisition and development in elementary school-age children. This study used a qualitative approach with a case study design to gain a deep understanding of the phenomenon of language acquisition and development in elementary school children. Data collection techniques used through observation and analysis of documents. From the results of this study, it can be concluded that the phenomenon of language acquisition and development in elementary school children aged 7 years to 12 years is a complex process, influenced by various factors. In addition, language acquisition of elementary school children can also have an impact on the learning process. There are several theories that support the stage of language development, namely cognitive theory, social interactionism theory, Piaget's theory of cognitive development, and language acquisition theory from a neurocognitive perspective. Thus, children's language acquisition can take place optimally, helping them in the academic and social progress of learners.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Anggraini, N. (2021). Peranan orang tua dalam perkembangan bahasa anak usia dini. Metafora: Jurnal Pembelajaran Bahasa Dan Sastra, 7(1), 43-54.

Asy'ary, M. L., Rini, S., & Kusumawati, E. R. (2023). Pengaruh Game Online terhadap Pemerolehan Bahasa Anak Sekolah Dasar. FONDATIA, 7(1), 27-40.

Benu, N. N., Prasetyo, L. P., Kusumaningrum, N. K. V., Pratama, P. A. S., & Abida, F. I. N. (2023). Pemerolehan Dan Perkembangan Bahasa Anak Usia Lima Tahun (Studi Kasus). Sosiologis: Kajian Sosiologi Klasik, Modern dan Kontemporer, 1(02), 46-55.

Dini, J. P. A. U. (2022). Efektifitas Son-Rise Program dalam Meningkatkan Keterampilan Bahasa, Sosial Komunikasi pada Anak Autis. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(4), 2753-2776.

Etnawati, S. (2021). I Implementasi Teori Vygotsky Terhadap Perkembangan Bahasa Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan, 22(2), 130-138.

Habsy, B. A., Lestari, P. D., Maulidynan, D. A., & Karim, N. A. (2024). Integrasi Teori Perkembangan Kognitif Jeanpiaget dan Perkembangan Bahasa Vygotsky dalam Pembelajaran: Pemahaman dan Penerapan di Sekolah. TSAQOFAH, 4(2), 735-750.

Hamzah, M. Z., & Khoiruman, M. A. (2021). Problematik Pendidikan Bahasa Indonesia Kajian Pembelajaran Bahasa Indonesia pada Sekolah Dasar. Jurnal Syntax Transformation, 2(06), 843-848.

Handayani, K. (2023). Mengasah Keterampilan Komunikasi Melalui Pembelajaran Bahasa Indonesia Pada Siswa Sekolah Dasar. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(2), 3049-3058.

Iswandayani, H., Oktaviani, F. D., Aqidah, M. F., & Azkiyah, S. R. (2024). Analisis Pemerolehan Dan Perkembangan Bahasa Anak. Jejak Pembelajaran: Jurnal Pengembangan Pendidikan, 8(1).

Juniati, S., & Safitri, T. E. (2023). Pemerolehan Bahasa Anak pada Usia Prasekolah di Taman Kanak-Kanak Desa Semayap Kabupaten Kotabaru. Cendekia: Jurnal Ilmiah Pendidikan, 11(1), 125-138.

Khasanah, D. Z. N., Puspitasari, R. E., Dewi, A. F. K., Aisyah, K. N., & Fauziah, M. (2024). Pengaruh Media Sosial Terhadap Pemerolehan Bahasa Anak Usia SD. Jurnal Penelitian Pendidikan Indonesia (JPPI), 1(3), 1-9.

Malik, M. S., & Maemunah, M. (2020). Kemampuan Literasi Baca Tulis Anak Usia Dasar (Studi Analisis Perkembangan Bahasa Anak Usia 7-12 Tahun di Madrasah Ibtidaiyah (MI) Salafiyah Tajungsari Kecamatan Tlogowungu Kabupaten Pati). JIP (Jurnal Ilmiah PGMI), 6(2), 195-214.

Nasution, F., Siregar, A., Arini, T., & Zhani, V. U. (2023). Permasalahan Perkembangan Bahasa Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Dan Keguruan, 1(5), 406-414.

Otto, Beverly. 2015. Perkembangan Bahasa pada Anak Usia Dini. Jakarta: Prenada.

Rasyid, R., Marjuni, M., Achruh, A., Rasyid, M. R., & Wahyuddin, W. (2020). Implikasi Lingkungan Pendidikan Terhadap Perkembangan Anak Perspektif Pendidikan Islam. AULADUNA: Jurnal Pendidikan Dasar Islam, 7(2), 111-123.

Safarudin, R., Zulfamanna, Z., Kustati, M., & Sepriyanti, N. (2023). Penelitian Kualitatif. Innovative: Journal Of Social Science Research, 3(2), 9680-9694.

Salis, W. A., & Siagian, I. (2023). Perkembangan Kognitif Antara Hubungan Bahasa Dan Proses Berpikir Dalam Berkomunikasi Di Media Sosial. Didaktik: Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 9(3), 789-795.

Sari, D. K., & Rasyimah, M. (2021). Neurolinguistik: Teori Linguistik Dan Pemerolehan Bahasa Pada Anak. Bahastra: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 5(2), 74-77.

Sentosa, A. R., & Apriliani, N. (2020, November). Pemerolehan bahasa pada anak usia dini (Kajian psikolinguistik). In Prosiding Seminar Nasional Pendidikan (Vol. 2, pp. 1-7).

Sururin, A., & Umkabu, T. (2023). Implementasi Metode Cerita dalam Meningkatkan Kemampuan Berbahasa Anak Usia Dini. Indonesian Journal of Teaching and Teacher Education, 48-56.

Swastyastu, L. T. J. (2020). Manfaat media pembelajaran dalam pemerolehan bahasa kedua anak usia dini. Pratama Widya: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(1), 52-59.

Downloads

Published

2024-06-23