MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA MELALUI PEMBELAJARAN AUDIO-VISUAL MATA PELAJARAN IPS PADA SISWA KELAS VII SMP NEGERI 1 RENGEL

Authors

  • Dimas Dwi Novian Universitas Negeri Surabaya
  • Izzul Muaffa Universitas Negeri Surabaya
  • Hariyanta Pujiwidada SMP Negeri 1 Rengel

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v9i3.14718

Keywords:

Audio-Visual Learning, Social Studies Subjects, Learning Outcomes

Abstract

This study aims to determine the use of audio-visual learning media can improve the learning outcomes of seventh grade students at SMP Negeri 1 Rengel, Tuban Regency in social studies subject matter “Past Community Life Activities”. This type of research is a Collaborative Classroom Action Research (PTKK) consisting of two cycles. The approach in this study used a descriptive quantitative approach. The subjects of this study were students of class VII-E which amounted to 32 students. Data collection was carried out by observation and tests which aimed to determine the improvement of student learning outcomes. Data analysis using percentage and descriptive analysis. The results showed that there was an increase in student learning outcomes from cycle I and cycle II, this was indicated by student learning completeness which increased from cycle I by 53% and learning completeness in cycle II by 81%. These results indicate that learning using audio-visual media can improve student learning outcomes in class VII-E.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aslam, Wahab, A. A., Purrohman, S. P., Zulherman, & Ampry, A. S. (2020). Internet user behavior and social media in learning. Proceedings of the 4th International Conference on Research of Educational Administrationand Management (ICREAM 2020), 526.

Ariastuti, Anik., Wahyuddin, HM., Maryadi. (2014). Peningkatan Minat Belajar Bahasa Inggris Siswa Melalui Media Audio Visual di Smp Negeri 1 Klaten. Jurnal Kajian Linguistik dan Sastra, 26(1), 32-41

Fatimah, W., Iskandar, A. M., Abustang, P. B., & Rosarti, M. S. (2022). Media Pembelajaran Audio Visual Pengaruhnya terhadap Hasil Belajar IPS Masa Pandemi. Jurnal Basicedu, 6(6), 9324–9332. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i6.3287

Fridayanti, Y., Irhasyuarna, Y., & Putri, R. F. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Audio-Visual Pada Materi Hidrosfer Untuk Mengukur Hasil Belajar Peserta Didik SMP/MTS. JUPEIS : Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 1(3), 49–63. https://doi.org/10.55784/jupeis.vol1.iss3.75

Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan (2017). Panduan Penilaian Oleh Pendidik dan Satuan Pendidikan SMP.

Mayasari, Dina. "Penggunaan Media Audio Visual Video Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Palajaran Sosiologi Kelas X-2 SMA Negeri Kebakkramat Tahun Ajaran 2015/2016." Sosialitas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Sosiologi-Antropologi, 2015.

Najmi, Hayati., M. Yusuf Ahmad, Febri Harianto. (2017). “Hubungan Penggunaan Media Pembelajaran Audio Visual dengan Minat Peserta Didik pada Pembelajaran Pendidikan Agama Islam di SMAN 1 Bangkinang Kota”. Jurnal Al-hikmah, 14(2)

Riyana, C. 2012. Media Pembelajaran. Jakarta: Direktorat Jenderal Pendidikan Islam Kementrian Agama Republik Indonesia.

Sadiman, A.S., Rahardjo, R., Haryono, A., dan Rahardjito. 2002. Media Pendidikan. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada

Sidi, J., Mukminan, (2016). Penggunaan Media Audiovisual untuk Meningkatkan Hasil belajar IPS di SMP. SOCIA: Jurnal Ilmu – Ilmu Sosial, 15(1), 53-72

Siregar, Merry. (2018). Penggunaan Media Pembelajaran Audio Visual Untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPS Pada Siswa Sekolah Menengah Pertama. Suara Guru: Jurnal Ilmu Pendidikan Sosial, Sains, dan Humaniora Vol. 4(2), 618-622

Suchyadi, Y., Nurjanah. (2020). Media Audio Visual Sebagai Media Peningkatan Keterampilan Menulis Teks Deskripsi di Smp Negeri 3 Kota Bogor. Pedagonal: Jurnal Ilmiah Pendidikan Volume, 04(01) 40–44 http://journal.unpak.ac.id/index.php/pedagonal

Downloads

Published

2024-08-21