PENGARUH EKSTRAKURIKULER PRAMUKA TERHADAP JIWA KEPEMIMPINAN SISWA SMAN 1 BANGUN PURBA
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v9i3.14717Keywords:
influence, scout extracurricular, leadership spiritAbstract
This research aims to find out whether there is an influence of scouting extracurriculars on students' leadership skills. The method in this research is descriptive quantitative, data analysis was carried out on the research sample using a statistical approach. The data collection instrument uses a questionnaire consisting of 32 questions. The population in this study were all students of SMAN 1 Bangun Purba, totaling 316 students with a sample of 79 respondents. Based on the research results, it was found that there was a positive influence between scout extracurriculars on the leadership spirit of students at SMAN 1 Bangun Purba. This can be proven by simple linear regression analysis using SPSS, namely Ŷ= 40,705 + 0.374 The influence of scout extracurricular activities (independent variable) on leadership skills (dependent variable) is 16.1%. Meanwhile, 83.9% (100-16.1%) was influenced by other variables not examined in this study.Downloads
References
Abubakar, R. (2021). Metodologi Penelitian (1st ed.). Suka Press. https://digilib.uin-suka.ac.id/id/eprint/42716/1/PENGANTAR%20METODOLOGI%20PENELITIAN.pdf
Azwar, A. (2009). Sikap manusia: Teori dan pengukurannya. Pustaka Pelajar.
Fatchurrohman, M. (2020). Pengaruh Kompetensi Pedagogik dan Kompetensi Profesional Guru Terhadap Kinerja Guru SD Se-Dabin Slerok Kecamatan Tegal Timur Kota Tegal [Skripsi, Universitas Negeri Semarang]. http://lib.unnes.ac.id/39309/
Hamdani, U. (2016). Kontribusi Ekstrakurikuler Pramuka Dalam Pembentukan Karakter Siswa Di Sd Ni Puding Besar. Studia: Jurnal Hasil Penelitian Mahasiswa, 1(1), 159–176.
Hatta, M. (2014). Kepramukaan Bahan Ajar Implementasi Kurikulum 2013 untuk Kepala Sekolah. Pusat Pengembangan Tenaga Pendidikan.
Mathematics, A. (2016). Kegiatan Ekstrakurikuler dalam Menumbuhkan Sikap Kepemimpinan Siswa di SMPN 255 Jakarta. 1–23.
Muhaemin, M. (2021). Pembinaan Ekstrakurikuler Pramuka Dalam Meningkatkan Kepribadian Siswa Di Smp Negeri 3 Karang Tengah Cianjur. Jurnal Pendidikan Politik, Hukum Dan Kewarganegaraan, 11(1).
Norhasanah, N. (2021). Kepemimpinan Dan Keterampilan Kepemimpinan Dalam Organisasi Pada Pendidikan. Proceeding: Islamic University of Kalimantan, 951–952.
Nurdin, N. , J. J. , & A. L. (2021). Membentuk Karakter melalui Kegiatan Ekstrakurikuler Pramuka pada Anak Usia 6-8 Tahun. Urnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(2), 952–959.
Peraturan Menteri Pendidikan Nasional Nomor 63 Tahun 2014 (2014).
Sucipto, H., Anas, M., & Forijati, R. (2020). Pengaruh Lingkungan Belajar Dan Disiplin Belajar Terhadap Hasil Belajar Pada Mata Pelajaran Produk Kreatif Dan Kewirausahaan (PKK) Siswa SMKN 3 Kota Blitar. Jurnal Ilmiah Manajemen, Ekonomi Bisnis, Kewirausahaan, 8(1), 153–162. https://jurnaluniv45sby.ac.id/index.php/ekonomika/article/download/137/132
Sugiyono. (2011). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R & D. Alfabeta.
Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Pendidikan (25th ed.). Alfabeta.
Sukatin, S. , O. C. , S. R. P. , A. A. , & Y. S. D. (2022). Pendidikan Jiwa Kepemimpinan Di Sekolah. Nautical: Jurnal Ilmiah Multidisiplin Indonesia, 1(7), 517–522.
Wasiman, W. (2018). Pengaruh Gaya Kepemimpinan, Motivasi Dan Komunikasi Terhadap Kinerja Karyawan Pada Rumah Sakit Swasta Di Kota Batam. Akrab Juara: Jurnal Ilmu-Ilmu Sosial, 3(1), 19–30.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.