PEMANFAATAN MEDIA GAME EDUKASI WORDWALL UNTUK MENINGKATKAN MINAT BELAJAR SISWA KELAS 7C PADA MATA PELAJARAN ILMU PENGETAHUAN SOSIAL

Authors

  • Fitria Fitria Universitas Negeri Surabaya
  • Marselina Herin Ola Universitas Negeri Surabaya
  • Muhamad Joni Universitas Negeri Surabaya
  • Nugroho Hari Purnomo Universitas Negeri Surabaya
  • Indah Lestari Pudjiastuti Universitas Negeri Surabaya

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v9i2.14637

Keywords:

learning media, wordwall, interest in learning

Abstract

This research aims to determine the effectiveness of implementing the use of wordwall educational media in increasing the learning interest of class 7C students at SMPN 36 Surabaya. The researcher conducted this research because: (1) students were less active in following lessons, (2) students were less enthusiastic in answering questions, (3) students did not pay attention to the teacher's explanation, (4) as an effort to create active, creative and innovative that can increase class 7C students' interest in learning. This research was carried out at SMP Negeri 36 Surabaya in class 7C with a total of 32 respondents. This PTK is carried out in 2 cycles, each cycle consisting of 2 meetings. This data collection technique is an observation technique and questionnaires for students regarding wordwall educational media. The results of the research show that the use of wordwall educational game media can increase students' interest in learning in class 7C at SMP Negeri 36 Surabaya. This can be seen from the increase in the percentage of fulfillment of indicators of student interest in learning based on the results of analysis of student interest observation sheets in cycle I which obtained a presentation of 1.6% and cycle II 3.4%. Likewise, the questionnaire results showed an increase from 2.31% to 3.4% in cycle II.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Anggraeni, S. W., Alpian, Y., Prihamdani, D., & Winarsih, E. (2021). Pengembangan Multimedia Pembelajaran Interaktif Berbasis Video untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(6), 5313–5327. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i6.1636

Arini, N. A. (2023). Pelaksanaan Konseling Individu Dengan Teknik Self Management Untuk Mengurangi Perilaku Membolos Peserta Didik Kelas Xi Di Man 1 Lampung Timur (Doctoral dissertation, UIN RADEN INTAN LAMPUNG).

Jailani, M. S. (2023). Teknik Pengumpulan Data Dan Instrumen Penelitian Ilmiah Pendidikan Pada Pendekatan Kualitatif dan Kuantitatif. IHSAN: Jurnal Pendidikan Islam, 1(2), 1-9.

Malewa, E. S., & Muh, A. A. (2023). Penggunaan Aplikasi Wordwall dalam Meningkatkan Minat Belajar Peserta Didik Pada Materi Zakat di UPTD SD Negeri 65 Barru. EDUCANDUM, 9(1), 22–30.

Mu’minah, I. H., & Arif Gaffar, A. (2020). Pemanfaatan E-Learning Berbasis Google Classroom sebagai Media Pembelajaran Biologi. Seminar Nasional Pendidikan, 4(2), 800– 816.

Nissa, S. F., & Renoningtyas, N. (2021). Penggunaan Media Pembelajran Wordwall untuk Meningkatkan Minat dan Motivasi Belajar Siswa pada Pembelajaran Tematik di Sekolah Dasar. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(5), 2854–2860.

Nurlia, Hala, Y., Muchtar, R., Jumadi, O., & Taiyeb, A. M. (2017). Hubungan Antara Gaya Belajar, Kemandirian Belajar, dan Minat Belajar dengan Hasil Belajar Biologi Siswa. Jurnal Pendidikan Biologi, 6(2), 321–328. https://doi.org/10.24114/jpb.v6i2.6552

PERANGIN-ANGIN, F. B. (2023). Penerapan Model Jigsaw Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran IPA Tema 3 Subtema 2 Pokok Bahasan Penggolongan Hewan Berdasarkan Jenis Makanannya Di Kelas IV SD Negeri 040454 Peceren Berastagi Tahun Pelajaran 2022/2023 (Doctoral dissertation, UNIVERSITAS QUALITY BERASTAGI).

Rukiyah. (2018). Meningkatkan Minat Belajar Anak dengan Menggunakan Media Audio Visual di RA An-Najah Kecamatan Sei Bamban. Universitas Muhammadiyah Sumatera Utara

Sherianto, Wordwall. 2020. Aplikasi Bermain Sambil Belajar. Diakses pada 10 November 2023 dari http://www.cocokpedia.net/2020/07/wordwall-aplikasi-bermain-sambil-belajar.html.

Shofiya Launin, Wahyu Nugroho, & Angga Setiawan. (2022). Pengaruh Media Game Online Wordwall Untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa Kelas IV. JUPEIS : Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 1(3), 216–223. https://doi.org/10.55784/jupeis.vol1.iss3.176

Thalib, M. A. (2022). Pelatihan teknik pengumpulan data dalam metode kualitatif untuk riset akuntansi budaya. Seandanan: Jurnal Pengabdian Pada Masyarakat, 2(1), 44-50.

Yudha, C. B., & Rahmad, I. N. (2020). Pelatihan penulisaan penelitian tindakan kelas (ptk) pada guru SDN Cibitung Kulon 01 Bogor. Mitra Mahajana: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 1(1), 20-23. https://doi.org/10.37478/mahajana.v1i1.714

Zulfah, N. (2023). Pemanfaatan Media Game Edukasi Wordwall Untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa. Pubmedia Jurnal Penelitian Tindakan Kelas Indonesia, 1(1), 11-11.

Downloads

Published

2024-06-01