PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN E-MAS (E-MODUL IPAS) BERBASIS FLIPBOOK UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR IPAS MATERI AKTIVITAS EKONOMI MASYARAKAT DI SDN WATES 02 NGALIYAN SEMARANG
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v9i3.14488Keywords:
Project Based Learning, Flipbook-based E-module, learning outcomesAbstract
Implementing innovative learning is a crucial component in achieving successful learning outcomes. Learning media and models in the current era strive to keep pace with the times and continuously follow technological advancements. The lack of innovative learning media that aligns with scientific and technological progress negatively impacts students, particularly in terms of material comprehension. Transforming print media into digital format through the use of flipbook-based E-modules presents a solution to this issue. This research aimed to develop E-MAS, an E-module for IPAS (Social Science), as a learning medium for grade V students at SDN Wates 02. The RnD (research and development) study employed the ADDIE model, comprising five stages. It involved all 28 students from grade V at SDN Wates 02 Ngaliyan Semarang. Data was collected through test and non-test methods and analyzed quantitatively. To assess the effectiveness of the E-MAS learning media, t-test and n-gain analyses were conducted. The material expert validation test achieved an average score of 91,66% with the "very feasible" criteria, while the media expert validation test also obtained an average score of 98,33% with the "very feasible" criteria. The t-test result was 0.000, and the n-gain result was 75.1382. These findings indicate that the E-MAS learning tool is highly suitable for educational activities and effectively enhances student learning outcomes, specifically in the IPAS subject of community economic activity material for grade V elementary school students.Downloads
References
Anam, K., Mulasi, S., & Rohana, S. (2021). Efektifitas Penggunaan Media Digital dalam Proses Belajar Mengajar. Genderang Asa: Journal of Primary Education, 2(2), 76–87.
Anggraini, D. L., Yulianti, M., Nurfaizah, S., & Pandiangan, A. P. B. (2022). Peran guru dalam mengembangan kurikulum merdeka. Jurnal Ilmu Pendidikan Dan Sosial, 1(3), 290–298.
Jannati, P., Ramadhan, F. A., & Rohimawan, M. A. (2023). Peran Guru penggerak dalam implementasi kurikulum merdeka di sekolah dasar. Al-Madrasah: Jurnal Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah, 7(1), 330–345.
Millati, I. (2021). Peran teknologi pendidikan dalam perspektif merdeka belajar di era 4.0. Journal of Education and Teaching (JET), 2(1), 1–9.
Nurwidiyanti, A., & Sari, P. M. (2022). Pengembangan media pembelajaran flipbook berbasis literasi sains pada pembelajaran IPA sekolah dasar. Jurnal Basicedu, 6(4), 6949–6959.
Putri, L. D., & Erita, Y. (2023). Pengembangan E-Modul Menggunakan Canva Pada Pembelajaran. INNOVATIVE: Journal Of Social Science Research, 3, 7175–7185.
Ramadhina, S. R., & Pranata, K. (2022). Pengembangan E-Modul Berbasis Aplikasi Flipbook di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(4), 7265–7274.
Sarnoto, A. Z., Hidayat, R., Hakim, L., Alhan, K., Sari, W. D., & Ika, I. (2023). Analisis Penerapan Teknologi dalam Pembelajaran dan Dampaknya terhadap Hasil Belajar. Journal on Education, 6(1), 82–92.
Susilawati, W. O., Friska, S. Y., & Yustika, S. I. (2023). Pengembangan E-Modul Pendidikan Pancasila Kelas IV dalam Kurikulum Merdeka di Sekolah Dasar. Innovative: Journal Of Social Science Research, 3(2), 7976–7987.
Parapat, K. M., Rahmadani, A., Ardiyani, F., Maswariyah, M., Ulkhaira, N., & Ramadhani, R. (2024). Pengembangan E-Modul Interaktif Dengan Menggunakan Model Pbl Dalam Pembelajaran IPA Materi Organ Pencernaan Pada Hewan dan Manusia di SD N 0601 Paringgonan. Madani: Jurnal Ilmiah Multidisiplin, 1(12).
Rosilia, P., Yuniawatika, Y., & Murdiyah, S. (2020). Analisis kebutuhan bahan ajar siswa di kelas III SDN Bendogerit 2 Kota Blitar. Premiere Educandum: Jurnal Pendidikan Dasar Dan Pembelajaran, 10(2), 125.
Ilhami, A. (2022). Implikasi Teori Perkembangan Kognitif Piaget Pada Anak Usia Sekolah Dasar Dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 7(2), 605–619.
Wibisana, I. M. A. P., Suardana, I. N., & Sastrawidana, D. K. (2022). Pengembangan E-Modul Pembelajaran IPA SMP Kelas VII Berbasis Komik Berpendekatan Jelajah Alam Sekitar untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Mipa, 12(3), 700–713.
Gufran, G., & Mataya, I. (2020). Pemanfaatan e-modul berbasis smartphone sebagai media literasi masyakarat. JISIP (Jurnal Ilmu Sosial Dan Pendidikan), 4(2).
Ciptaningtyas, W., Mukmin, B. A., & Putri, K. E. (2022). E-book Interaktif Berbasis Canva Sebagai Inovasi Sumber Belajar Materi Sistem Pencernaan Manusia Kelas V SD. Jurnal Pemikiran Dan Pengembangan Sekolah Dasar (JP2SD), 10(2), 160–174.
Wendo, E. S., Wau, M. P., & Noge, M. D. D. (2022). Pengembangan bahan ajar elektronik berbasis kearifan lokal ngada pada tema Selalu Berhemat Energi untuk siswa sekolah dasar kelas IV di Kabupaten Ngada. Jurnal Citra Pendidikan, 2(1), 190–203.
Okpatrioka, O. (2023). Research and development (R&D) penelitian yang inovatif dalam pendidikan. Dharma Acariya Nusantara: Jurnal Pendidikan, Bahasa dan Budaya, 1(1), 86-100.
Handiar, A. (2023). FlipHTML5 Assisted E-Book to Improving Elementary School Students' Motivation. International Journal of Elementary Education, 7(3).
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.