ANALISIS PELAKSANAAN PROJEK PENGUATAN PROFIL PELAJAR PANCASILA DI KELAS 5 SDN PANGKUR 1
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v9i2.14438Keywords:
implementation analysis, Project to strengthen the profile of Pancasila students (P5)Abstract
This research aims to determine the implementation, obstacle factors, and solutions of the project to strengthen the profile of Pancasila students in class 5 of SD Negeri Pangkur 1, using descriptive qualitative research methods. The research results show that project implementation has stages of planning, time allocation, topic selection, school readiness, theme determination, module design, implementation and evaluation, which require commitment, cooperation and seriousness from all parties. The obstacle factors faced are the lack of independence and persistence of students, teachers' difficulties in creating and modifying modules, and teachers' limited mastery of technology. The solution taken is discussion and coordination in learning communities, teacher training in creating interesting modules, as well as developing learning programs that encourage student independence and self-confidence. Keywords: implementation analysis, Project to strengthen the profile of Pancasila students (P5)Downloads
References
Alhamuddin. (2016). SEJARAH KURIKULUM DI INDONESIA (Studi Analisis Kebijakan Pengembangan Kurikulum). Golden Age: Jurnal Ilmiah Tumbuh Kembang Anak Usia Dini, 1, 43.
Alimuddin, J. (2023). Implementasi Kurikulum Merdeka di Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah KONTEKSTUAL, 4(02), 67–75. https://doi.org/10.46772/kontekstual.v4i02.995
Andriana, E., Rokmanah, S., & Nurhazizah. (2023). Pengaruh reward terhadap motivasi belajar peserta didik di kelas 1 sdn cinanggung. Didaktik : Jurnal Ilmiah PGSD FKIP Universitas Mandiri, 9(5), 2456–2472.
Astuti, N. R. W., Fitriani, R., Ashifa, R., Suryani, Z., & Prihantini. (2023). Analisis Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila (P5) dalam Implementasi Kurikulum Merdeka Di SD. Jurnal Pendidikan Tambusai, 7(3), 26906–26912. http://repository.unpas.ac.id/64678/
Hidayah, N., Guru, P., Dasar, S., Islam, U., Ulama, N., & Tengah, J. (2024). Pemanfaatan sampah plastik dalam tema gaya hidup berkelanjutan pada projek penguatan profil pelajar pancasila di sekolah dasar. 4(1), 356–366.
Holil, H., Lyesmaya, D., & Uswatun, D. A. (2023). Meningkatkan Peduli Lingkungan Melalui Projek Profil Pelajar Pancasila Menanam Pohon Di SDN Ciawet. Jurnal Pendidikan, 32(3), 369–378.
Islam, U., Saifuddin, N. K. H., Purwokerto, Z., Sebagian, M., Memperoleh, P., & Magister, G. (2023). Manajemen Kurikulum Merdeka Belajar Dalam Penguatan Profil Pelajar Pancasila Di Madrasah Ibtidaiyah Negeri 1 Banyumas.
Jumrawarsi, J., Wati, S. O., & Fitria, F. (2023). Implementasi Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila (P5) Pada Tema Gaya Hidup Berkelanjutan Di Sekolah Penggerak Sdn 01 Sarilamak. Jurnal Review Pendidikan Dan Pengajaran (JRPP), 6(3), 1031–1042.
Liya Lisnawati, Wahyudin Wahyudin, & Jennyta Caturiasari. (2023). Analisis Implementasi Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila dalam mengembangkan pendidikan karakter siswa sekolah dasar. Jurnal Sadewa : Publikasi Ilmu Pendidikan, Pembelajaran Dan Ilmu Sosial, 1(3), 48–78. https://doi.org/10.61132/sadewa.v1i3.36
Luluk Kusminah, I. (2018). penyuluhan 4R (Reduce, Reise, recyle, replace) dan kegunaakn bank sampah sebagai langkah menciptakan lingkungan yang bersih dan ekonomis didesa mojowuku kabupaten gresik. 03(01), 22–28.
Maulida, U. (2023). Sustainable Lifestyle Throught Project Of. Jurnal Pemikiran Dan Pendidikan Dasar, 14–21.
Mery, M., Martono, M., Halidjah, S., & Hartoyo, A. (2022). Sinergi Peserta Didik dalam Proyek Penguatan Profil Pelajar Pancasila. Jurnal Basicedu, 6(5), 7840–7849. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i5.3617
Muntahanah, M., Darnita, Y., Toyib, R., Wibowo, S. H., & ... (2022). Pengembangan Sumberdaya Manusia Dan Jaringan Internet Pada Guru Sd Negeri 69 Bengkulu. Abdi …, 3, 1–8. https://ejournal.unib.ac.id/index.php/abdireksa/article/view/14666
Ni Made Irma Wulandari, & I Made Sutajaya. (2022). Implementasi Nilai Palemahan Dalam Ajaran Tri Hita Karana Terhadap Hasil Project Gaya Hidup Berkelanjutan Dalam Kurikulum Merdeka Di Smpn 1 Ubud. Education : Jurnal Sosial Humaniora Dan Pendidikan, 2(3), 01–10. https://doi.org/10.51903/education.v2i3.217
Rahmadhani, P., Widya, D., & Setiawati, M. (2022). Dampak Transisi Kurikulum 2013 Ke Kurikulum Merdeka Belajar Terhadap Minat Belajar Siswa. JUPEIS : Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 1(4), 41–49. https://doi.org/10.57218/jupeis.vol1.iss4.321
Rizal, M., Iqbal, M., & Rahima, R. (2022). Pelatihan Merancang Modul Projek Profil Pelajar Pancasila Bagi Guru Sdn 6 Peusangan Selatan Melalui in House Training Sekolah Penggerak. Community Development Journal : Jurnal Pengabdian Masyarakat, 3(3), 1574–1580. https://doi.org/10.31004/cdj.v3i3.6878
Rustini, P. &. (2020). Dasar teori dan penerapannya pada satuan pendidikan jenjang Dikdasmen. Pustaka Amma Alamia.
Safitri, K. (2020). Pentingnya Pendidikan Karakter Untuk Siswa Sekolah. Jurnal Pendidikan Tambusai, 4, 264–271.
Sam, A., Tarsan, V., Leonangung Edu, A., Pgsd, P., Santu, U., Ruteng, P., Yani, J. A., Projek, K. K., Profil, P., Pancasila, P., Penggerak, S., & Dasar, S. (2023). IMPLEMENTASI PROJEK PENGUATAN PROFIL PELAJAR PANCASILA DI SEKOLAH DASAR. Jurnal Literasi Pendidikan Dasar, 4(1), 65–72. https://doi.org/10.36928/jlpd.v4i1.2103
Santosa, T. A., & S., E. M. (2020). Analisis Masalah Pendidikan Biologi Pada Sekolah Menengah Pertama Di Era Pandemi Covid -19. Jurnal Review Pendidikan Dan Pengajaran, 3(2), 273–278. https://doi.org/10.31004/jrpp.v3i2.1278
Setiaputri, A. N., & Nadlir. (2023). Penguatan Profil Pelajar Pancasila Melalui Tema Projek Gaya Hidup Berkelanjutan di Sekolah Dasar. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(3), 6365–6379. https://journal.unpas.ac.id/index.php/pendas/article/view/11267/5116
Setiawan, K. M. W. H. D. (2018). Pengaruh Gaya Hidup, Brand Image, Dan Word of MouthTerhadap Keputusan Pembelian Oppo Smartphone. Jurnal Ilmu Administrasi Bisnis, 7 No. 4, 78–84.
Silvester, S., Purnasari, P. D., Aurelly, B. T., & Gunawan, R. (2022). Analisis Kemampuan Guru Penggerak Pada Jenjang Sekolah Dasar Di Wilayah Perbatasan Dalam Perspektif Literasi Teknologi Digital. Sebatik, 26(2), 412–419. https://doi.org/10.46984/sebatik.v26i2.1978
Supriyati, A., Nyoman, N. A., & Miyono, N. (2023). Perencanaan Implementasi Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila pada SMK Pusat Keunggulan. JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 6(2), 1037–1043. https://doi.org/10.54371/jiip.v6i2.1334
Ulandari, S., & Dwi, D. (2023). Implementasi Proyek Penguatan Profil Pelajar Pancasila sebagai Upaya Menguatkan Karakter Peserta Didik. Jurnal Moral Kemasyarakatan, 8(2), 12–28.
Ulinniam. (2021). Penerapan Kurikulum Revisi 2013 di Masa Pandemi pada SMK IBS Tathmainul Qullub Indramayu Jurnal Pendidikan Indonesia. Jurnal Pendidikan Indonesia, Vol. 2 No.
Wahyuni, W. R., Rohmanurmeta, F. M., & Rahmantika, F. (2023). Penggunaan Modul P5 Tema Gaya Hidup Berkelanjutan untuk Siswa Kelas IV SDN Ngariboyo 3 Magetan. Prosiding Konferensi Ilmiah Dasar, 4, 964–967.
Yunita Anggraeny, V., Alfiah Sulalatin, S., & Rahmantika Hadi, F. (2023). Pendidikan Pancasila Melalui Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila (P5) Dengan Metode Project Based Learning (Pjbl) Dalam Aktivitas Siswa Di Sdn 1 Bedingin. Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(1), 5701–5716. https://doi.org/10.23969/jp.v8i1.8942
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.