PENINGKATAN HASIL BELAJAR PESERTA DIDIK MELALUI PENDEKATAN PERMAINAN PADA PEMBELAJARAN PJOK DI KELAS X SMAN 2 PACITAN TAHUN 2023/2024
Keywords:
Learning Outcomes, Game, Corner LearningAbstract
This research aims to determine the improvement in student learning outcomes through a project based learning approach in class X PJOK learning at SMAN 2 Pacitan 2023/2024. This research is Classroom Action Research (PTK). This research was carried out in two cycles, each cycle consisting of planning, implementation, observation and reflection. The subjects in this research were class X students at SMAN 2 Pacitan. Data sources come from teachers, students and researchers. Data collection techniques use observation and documentation. Data validity uses data triangulation techniques. Data analysis uses qualitative descriptive techniques using percentage techniques to see trends that occur in learning activities. Based on the research results, it can be concluded that there has been an increase through efforts to improve student learning outcomes through a project based learning approach in class X PJOK learning at SMAN 2 Pacitan in 2023/2024.Downloads
References
Nurlatifah, W., Subarjah, H., & Supriyadi, T. (2018). Pengaruh Metode Bermain Terhadap Motivasi Belajar Siswa Dalam Pendidikan Jasmani. SpoRTIVE, 3(1). https://ejournal.upi.edu/index.php/SpoRTIVE/article/view/13353
Sarippudin, S., & Al Ghani, M. (2021). Meningkatkan motivasi belajar pendidikan jasmani dengan model permainan. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Jasmani Dan Kesehatan, 1(1), 206–214. http://ejournal.fkip.unsri.ac.id/index.php/semnaspenjas/article/view/203
Afandi, M., Chamalah, E., & Wardani, O. P. (2013). Model dan Metode Pembelajaran Di Sekolah. In Computer Physics Communications (2013th ed., Vol. 180, Issue4). UNISSULA Press. https://doi.org/10.1016/j.cpc.2008.12.005
Akhiruddin, Sujarwo, Atmowardoyo, H., & H, N. (2019). Belajar dan Pembelajaran (Jalal (ed.); Agustus 20). CV Cahaya Bintang Cemerlang.
Asrul, Ananda, R., & Rosnita. (2014). Evaluasi Pembelajaran (A. Grafika (ed.); Oktober 20). Citapustaka Media. www.citapustaka.com
Desak Putu Eka Nilakusmawati, Sari, K., & Puspawati, N. M. (2015). Panduan Penelitian Tindakan Kelas (2015th ed.). Direktorat Penelitian dan Pengabdian kepada Masyarakat, Direktorat Jenderal Pendidikan Tinggi, Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.
Djamaluddin, A., & Wardana. (2019). Belajar dan Pembelajaran (A. Syaddad (ed.); November 2). CV Kaaffah Learning Center.
Juliyandi, Saifuddin, & Abdurrahman. (2015). Hubungan Motivasi Belajar Dengan Hasil Belajar Pada Siswa SMP Negeri 1 Lhoksukon Aceh Utara Tahun Pelajaran 2012/2013. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Jasmani, Kesehatan Dan Rekreasi Fakultas Keguruan Dan Ilmu Pendidikan Unsyiah, 1(20), 102–113.
Kristiyanto, A. (2010). Penelitian Tindakan Kelas Dalam Pendidikan Jasmani dan Kepelatihan Olahraga. UNS PRESS.
Mu’alimin, & Cahyadi, R. A. H. (2014). Penelitian Tindakan Kelas Teori dan Praktik (9 Juni 201). Ganding Pustaka. http://eprints.umsida.ac.id/4119/1/BUKU PTK PENUH.pdf
Nasution, N., Jalinus, N., & Syahril. (2019). Buku Model Blended Learning (B. Simamora (ed.); 2019th ed.). Unilak Press.
Pane, A., & Darwis Dasopang, M. (2017). Belajar Dan Pembelajaran. Jurnal Kajian Ilmu-Ilmu Keislaman, 3(2), 333. https://doi.org/10.24952/fitrah.v3i2.945
Pitoyo, C. A. (2022). Peningkatan Hasil Belajar Permainan Bola Voli Melalui Model Kooperatif Tipe Temas Games Tournament (TGT) Dalam Pembelajaran Penjasorkes Dengan Blended Learning Bagi Siswa Kelas XI TMI C SMK Negeri 2 Sukoharjo Pada Semester 1 Tahun Pelajaran 2021/2022. Peningkatan Hasil Belajar Melalui Model TGT Dengan Blended Learning, 43–48.
Ramli. (2012). Media dan Teknologi Pembelajaran. In Media dan Teknologi Pembelajaran (2012th ed., Vol. 1). Antasari Press.
Rukmana, A. W., Abduloh, A., & Hidayat, A. S. (2021). Minat Belajar Siswa untuk Meningkatkan Kemampuan Pembelajaran Bola Voli di SMPN 2 Majalaya. Jurnal Literasi Olahraga, 2(1), 10–18. https://doi.org/10.35706/jlo.v2i1.4359
Syamsu, H. (2021). Analisis Deskriptif Hasil Belajar Pendidikan Jasmani , Olahraga , dan Kesehatan Berdasarkan Gaya Belajar SMP. Jurnal Edukasi Nonformal, 2(2), 17–21.
Widayanti, Kasiyem, & Ratnawati. (2020). Melatih Gerak dengan Bola Voli dan `1Bola Kasti (Samto, S. Sudarto, M. Listiyanti, S. Paresti, & A. Wulandari (eds.)). Direktorat Pendidikan Masyarakat dan Pendidikan Khusus-Direktorat Pendidikan Anak Usia Dini, Pendidikan Dasar, dan Pendidikan Menengah-Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.