PENGARUH MEDIA INTERAKTIF TERHADAP HASIL BELAJAR SISWA PADA PEMBELAJARAN IPA KELAS V SD INPRES BTN IKIP 1
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v9i2.14256Keywords:
interactive media, science learning outcomesAbstract
The main problem in this research is that in learning activities students still lack focus and feel bored quickly during the teaching and learning process. This research aims to determine the influence of interactive media on student learning outcomes in class V science learning at SD INPRES BTN IKIP 1. This type of research is Quasi Experimental Design research and is a quantitative type of research. The results of the t-test analysis of the influence of interactive media on student learning outcomes in science learning show that the significance value obtained (sig = 0.000) is greater than the alpha value (0.000 < 0.05). It can be concluded that in this research H0 is rejected and Ha is accepted . Furthermore, it is known that the t-test is 4.519 with the error provisions a = 0.05; df = N= 58 so that t table is 1.673. So the influence of interactive media on student learning outcomes in class V science learning at SD INPRES BTN IKIP 1 Makassar City is significant.Downloads
References
Anjarwati, A., Irianti, M., & Sutomo, E. (2023). Pengaruh Media Pembelajaran Powerpoint Interaktif Terhadap Hasil Belajar IPA Siswa SMP Negeri 5 Raja Ampat pada Materi Sistem Peredaran Darah pada Manusia. Basa (Barometer Sains) Jurnal Inovasi Pembelajaran IPA, 4(1), 1–9. https://unimuda.e-journal.id/basa/index
Ayuranis, F. (2018). Pengaruh Metode Pembelajaran Mind Mapping Terhadap Hasil Belajar Ips Terpadu Siswa Kelas Ix Smp Negeri 10 Kota Jambi. Repository Universitas Jambi, 1–11.
Azizah, W. N., Dinie, &, & Dewi, A. (2022). Perkembangan Ilmu Pengetahuan Dan Teknologi Dapat Mempengaruhi Gaya Anak Muda Dan Etika Pancasila Pada Masyarakat Indonesia. Jurnal Kewarganegaraan, 6(1), 1426–1431.
Barus, E. L., & Sani, R. A. (2018). Pengaruh Model Pembelajaran Latihan Inkuiri Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Materi Pokok Usaha Dan Energi Di Kelas X Semester Ii. INPAFI (Inovasi Pembelajaran Fisika),
(4). https://doi.org/10.24114/inpafi.v5i4.9216
Damayanti, E., Santosa, A. B., Zuhrie, M. S., & Rusimamto, P. W. (2020). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Berbasis Multimedia Interaktif Terhadap Hasil Belajar Siswa Berdasarkan Gaya Belajar. Jurnal Pendidikan Teknik Elektro, 9 No 03, 639–645. https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/jurnal-pendidikan-teknik- elektro/article/view/36321
Dewi, M. W. (2023). Pengaruh Penggunaan Media Interaktif Genially dan Vlab Terhadap Penguasaan Konsep dan Literasi Digital Siswa SMA pada Materi Sistem Ekskresi. 4(1), 88–100.
Eka Wulandari, Hafidz Faturrohman, S. T. W., & Nur Indah Wahyuni, F.
N. (2023). Pengaruh Penggunaan Media Interaktif Terhadap Motivasi Belajar Peserta Didik Mata Pelajaran Pendidikan Pancasila Kelas II SDIT INSAN MULIA SEMARANG. 09(Iv), 41–43.
Fakhrurrazi, F. (2018). Hakikat Pembelajaran Yang Efektif. At-Tafkir, 11(1), 85–99. https://doi.org/10.32505/at.v11i1.529
Husein, S., Herayanti, L., & Gunawan, G. (2017). Pengaruh Penggunaan Multimedia Interaktif Terhadap Penguasaan Konsep dan Keterampilan Berpikir Kritis Siswa pada Materi Suhu dan Kalor. Jurnal Pendidikan Fisika Dan Teknologi, 1(3), 221–225.
https://doi.org/10.29303/jpft.v1i3.262
Hakim, B. R., & Haryudo, S. I. (2014). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Animasi Flash Pada Standar Kompetensi Memasang Instalasi Penerangan Listrik Bangunan Sederhana Di Smk Walisongo 2 Gempol. Jurnal Pendidikan Teknik Elektro, 03(01), 15–https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/KP/article/view/658
Harjono, A., Gunawan, & Sutrio. (2015). Multimedia Interaktif dalam
Pembelajaran Konsep Listrik Bagi Calon Guru. Jurnal Pendidikan Fisika Dan Teknologi, 1(1), 9–14.
Ibrahim, F., Hendrawan, B., & Sunanih, S. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran PACAS Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. JLEB: Journal of Law, Education and Business, 1(2), 102–108. https://doi.org/10.57235/jleb.v1i2.1192
Indrastoeti, J., Poerwanti, S., & Mahfud, H. (2018). Optimalisasi Penggunaan Media Pembelajaran Interaktif Dengan Microsoft Power Point Pada Guru-Guru Sekolah Dasar (Optimization of Interactive Learning Media Using Microsoft Power Point on Primary Teacher ). Jurnal Pengabdian Dan Pemberdayaanmasyarakat, 2(2), 265–271.
Kamil, P. (2019). Perbedaan Hasil Belajar Siswa Pada Materi Sistem Pencernaan Pada Manusia Dengan Menggunakan Media Power Point Dan Media Torso. Bioedusiana, 4(2), 64–68. https://doi.org/10.34289/277901
Leni, M., & Sholehun. (2021). Analisis Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Hasil Belajar Bahasa Indonesia pada Siswa Kelas IV SD Muhammadiyah Majaran Kabupaten Sorong. Jurnal Keilmuan, Bahasa, Sastra, Dan Pengajarannya, 2(1), 66–74. https://unimuda.e- journal.id/jurnalbahasaindonesia/article/download/952/582
Muchtar, F. Y., Nasrah, N., & Ilham S, M. (2021). Pengembangan Multimedia Interaktif Berbasis I-Spring Presenter untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(6), 5520–5529. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i6.1711
Manurung, P. (2021). Multimedia Interaktif Sebagai Media Pembelajaran Pada Masa Pandemi Covid 19. Al-Fikru: Jurnal Ilmiah, 14(1), 1–12. https://doi.org/10.51672/alfikru.v14i1.33 Mardianto, M. F. F., & Prayitno, P. (2020). Peningkatan Hasil Evaluasi Pembelajaran Daring saat Pandemi Covid-19 Berdasarkan Media Powerpoint Interaktif. MUST: Journal of Mathematics Education, Scienceand Technology, 5(2), 171.
https://doi.org/10.30651/must.v5i2.6119
Mellenia, C. A., Trisniawati, T., Muanifah, M. T., & Rhosyida, N. (2022). Pengaruh penggunaan media powerpoint interaktif terhadap motivasi belajar Matematika pada siswa kelas III SD
Negeri Sumber Jaya. Trihayu: Jurnal Pendidikan Ke-SD-An, 9(1), 56–64. https://doi.org/10.30738/trihayu.v9i1.13559
Munirah, Bahri, A. F. (2019). Pengaruh Penggunaan Media Gambar Seri Terhadap Keterampilan Menulis Cerita Dongeng Siswa Kelas III SD. Jurnal MATHedunesa, 2(2), 1–8.
http://proceedings.upi.edu/index.php/semnaspgsdpwk
Nasrah, A. M. (2020). Analisis Motivasi Belajaar dan Hasil Belajar Daring Mahasiswa Pada Masa Pandemik Covid-19. Riset Pendidikan Dasar, 3(2), 207–213.
Nasution, D. (2023). Efektivitas Media Pembelajaran Interaktif Terhadap Hasil Belajar Pada Mata Pelajaran Fisika.
Nazalin, & Muhtadi, A. (2016). Pengembangan Multimedia Interaktif Pembelajaran Kimia Pada Materi Hidrokarbon Untuk Siswa Kelas Xi Sma. Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan, 3(2), 221–236.
Nisa’, E. K. (2019). Institut agama islam negeri kudus fakultas tarbiyah program studi pendidkan agama islam tahun 2019. III(2), 2016.
Octaviani, S. W. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Powerpoint Interaktif Berbasis Scientific Approach Pada Pembelajaran Ipa Di Kelas Iv Sekolah Dasar. Educational Technology Journal, 1(2), 66–77. https://doi.org/10.26740/etj.v1n2.p66-77
Oktavina, R. (2014). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran CD Interaktif Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Materi Hidrolisis Garam di Kelas XI IPA SMAN 11 Padang. 87.
Payadnya, P. A. A., & Jayantika, G. A. N. T. (2018). Panduan Eksperimen Beserta Analisis Statistik dengan SPSS.
Sappe, I., Ernawati, E., & Irmawanty, I. (2018). Hubungan Motivasi Belajar terhadap Hasil Belajar Ipa Siswa Kelas V sdn 231 Inpres Kapunrengan Kecamatan Mangarabombang Kabupaten takalar. JKPD (Jurnal Kajian Pendidikan Dasar), 3(2), 530. https://doi.org/10.26618/jkpd. 3i2.1419https://doi.org/10.31949/jcp.v8i4.2767
Sari, M. P., & Oktaviani, H. N. (2021). Pemanfaatan Fotografi Makro Sebagai Media Pembelajaran Dalam Ilmu Pengetahuan Alam. Spectā : Journal of Photography, Arts, and Media, 4(2), 93–100. https://doi.org/10.24821/specta.v4i2.4408
Sujana, A. (2014). Literasi Kimia Mahasiswa Pgsd Dan Guru Ipa Sekolah Dasar Pada Tema Udara. Mimbar Sekolah Dasar, 1(1), 99–107. https://doi.org/10.17509/mimbar-sd.v1i1.870
Sutopo, H. (2011). Pengembangan Evaluasi Pembelajaran Berbasis Multimedia Dengan Flash, PHP, DAN MySQL. Jurnal Informatika, 11(1), 79–85.
https://doi.org/10.9744/informatika.11.1.1-7
Sutrisno,T.,Suaib,H., & Ichwan, S. (2017). Fungsi Pengawasan Manajemen AdministrasiI Dalam Meningkatkan Efisiensi Kerja Karyawan Pada PT ADITYA MANDIRI SEJAHTERA KOTA SORONG. 778–783.
Tanjung, A. (2022). Peningkatan Motivasi BelajarIlmu Pengetahuan Alam Melalui Media Visual di Kelas V SD Negeri Padang Garugur Jae Kecamatan Aek Nabara Barumun Kabupaten Padang Lawas (p. Skripsi).
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.