HUBUNGAN LITERASI MEMBACA DENGAN KEMAMPUAN MENYELESAIKAN SOAL CERITA DALAM PEMBELAJARAN MATEMATIKA DI KELAS IV SDN MANGGA BESAR 01

Authors

  • Syifa Aulia Universitas Negeri Jakarta
  • Arifin Maksum Universitas Negeri Jakarta
  • Nina Nurhasanah Universitas Negeri Jakarta

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v9i2.14187

Keywords:

ability to solve math story problems, correlational research, reading literacy

Abstract

The purpose of this study was to determine the relationship between reading literacy and students' ability to solve story problems in class IV SDN Mangga Besar 01. The research method used is quantitative method with correlational research type. The sampling technique used in the study, namely saturated sampling technique. The instruments used are questionnaire sheets and test questions. The tests used in this study are normality test and linearity test. This research hypothesis test uses Pearson Product Moment correlation. The results of hypothesis testing show a significant positive relationship between reading literacy and the ability to solve math story problems in class IV SDN Mangga Besar 01 with a significance value of 0.047 and a person correlation of 0.409 included in the interpretation of the moderate category. Based on the results of the analysis, it is concluded that there is a positive and significant relationship between reading literacy and the ability to solve math problems in class IV SDN Mangga Besar 01. Keywords: ability to solve math story problems, correlational research,  reading literacy

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arianti, E. D., & Wulandari, R. (2023). Hubungan Kemampuan Literasi Membaca Dengan Kemampuan Menyelesaikan Soal Cerita Matematika Kelas IV SDN Buluh 1. Sinar Dunia: Jurnal Riset Sosial Humaniora dan Ilmu Pendidikan, 2(3), 214-229.

Diliana, A., Saputra, H. H., & Setiawan, H. (2021). Hubungan Antara Kemampuan Membaca Pemahaman Dengan Kemampuan Memahami Soal Cerita Matematika Siswa Kelas V Sekolah Dasar. Pendagogia: Jurnal Pendidikan Dasar, 1(2), 57-65.

Fitria, A., & Untari, M. F. A. (2022). Hubungan Kemampuan Memahami Bacaan Dengan Kemampuan Menyelesaikan Soal Cerita Matematika Siswa Kelas V SD Negeri 2 Penadaran. Didaktik: Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 8(1), 192-204.

Mutji, E., & Suoth, L. (2021). Literasi Baca Tulis Pada Kelas Tinggi Di Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Citra Bakti, 8(1), 103-113.

Muntaha, A., Wibowo, T., & Kurniasih, N. (2020). Analisis kesulitan siswa dalam mengonstruksi model matematika pada soal cerita. Maju, 7(2), 505271.

Rusti, E. R. (2023). Analisis Faktor Penyebab Rendahnya Kemampuan Literasi Siswa Kelas 5 DI SDN 1 Kalibunder. Jurnal Review Pendidikan Dan Pengajaran (JRPP), 6(1), 1-4.

Saja’ah, U. F. (2018). Analisis kesulitan siswa kelas IV Sekolah Dasar dalam menyelesaikan soal pemecahan masalah. EduHumaniora| Jurnal Pendidikan Dasar Kampus Cibiru, 10(2), 98-104.

Sugiyono, P. D. (2019). Metode penelitian pendidikan (kuantitatif, kualitatif, kombinasi, R&D dan penelitian pendidikan). Metode Penelitian Pendidikan, 67.

Wasiah, R., Witri, G., & Antosa, Z. (2021). Analisis Kemampuan Siswa Menyelesaikan Soal Cerita Pada Pembelajaran Matematika di Kelas IV SDN 9 Bukit Batu, Riau. Jurnal Inovasi Pendidikan dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 4, 33–43.

Downloads

Published

2024-06-01