PENERAPAN MEDIA PEMBELAJARAN INTERAKTIF WORDWALL UNTUK MENINGKATKAN PEMAHAMAN KONSEPTUAL PESERTA DIDIK MATERI PERDAGANGAN INTERNASIONAL PADA MATA PELAJARAN ILMU PENGETAHUAN SOSIAL SMPN 6 SIDOARJO (Studi Kasus Kelas VIII di SMP Negeri 6 Sidoarjo)
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v9i2.14185Keywords:
Concept Understanding, Interactive Learning, WordwallAbstract
This research aims to determine the effect of using Wordwall learning media on conceptual knowledge in social studies subjects with international trade material. The research uses a Classroom Action Research (PTK) approach. This research design uses a true experiment consisting of a pre test and post test control group, with 2 classes, namely the experimental class and the control class. This research was carried out at SMP Negeri 6 Sidoarjo. The data collection method used in this research was through interviews with class VIII social studies teachers. The research results showed that there was an increase in students' understanding of concepts after learning using wordwall with an average posttest score for the experimental class of 86.47 and the control class of 65.88. The Wilcoxson test results obtained a Z value of -4.960 with a p value (Asymp. Sig 2 tailed) of 0.00 which is less than the research critical limit of 0.05 so that the hypothesis decision is to accept H1 or which means there is a significant difference between the groups. pretest and posttest. It can be concluded that there is an influence of wordwall interactive learning media on students' understanding of concepts in international trade material.Downloads
References
Anam, M. M., Sri, W., Kusnul, U., Marzuqi, M. I., Studi, P., Pendidikan, S., Ilmu, F., & Negeri, U. (2023). Persepsi Guru Mata Pelajaran IPS dalam Implementasi Kurikulum Merdeka Belajar di SMP Sidoarjo. Dialektika Pendidikan IPS, 3(3), 20–35.
Anastasya, D., Dewi, S. R., & Murnaka, N. P. (2015). Pengaruh Games Memorize Card terhadap Hasil Belajar Siswa pada Operasi Hitung Bilangan. Jurnal Matematika Kreatif Inovatif (KREANO), 6(2), 164–169.
Astuti, W., & , Muhammad Taufiq, T. M. (2021). Implementasi Wilcoxon Signed Bank Test Untuk Mengukur Efektifitas Pemberian Video Tutorial dan PPT Untuk Mengukur Nilai Teori. 5(1), 405–410.
Elis Rina Nuraeni, Tin Rustini, A. M. (2023). Analisis Penggunaan Game Edukasi Wordwall Pada Pelajaran IPS Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa Kelas IV SD. Jurnal Bintang Pendidikan Indonesia (JUBPI), 1(4).
Haliza, V. N., Dewi, D. A., & Mulyana, A. (2024). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Interaktif Wordwall terhadap Pemahaman Konsep Siswa dalam Mata Pelajaran Pendidikan Pancasila di Kelas IV. Jurnal Pendidikan Tambusai, 8, 16195–16221.
Imelda Butar-butar1, Hernando Silitonga, P. A. S., & Natria Friska Manik, G. I. B. S. (2024). Penggunaan Media Pembelajaran Wordwall (PMPW) Untuk Mendukung serta Meningkatkan Keterampilan Berbahasa Inggris dan Pengetahuan Matematika di Desa Barusjahe. COMIUSER: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 01(01), 8–13.
Khofifah Maulida Sari, Eko Budiyanto, Muzayanah, A. K. (2021). Ketersediaan Ruang Terbuka Hijau Menggunakan Metode Normalized Difference Vegetation Index di Kabupaten Gresik. Jurnal Geografi, 19(1), 49–62.
Maliasih, Hartono, ;, & P, N. (2017). Upaya Meningkatkan Motivasi Belajar dan Hasil Belajar Kognitif Melalui Metode Teams Games Tournaments dengan Strategi Peta Konsep Pada Siswa SMA. Jurnal Profesi Keguruan, 3(2), 222–226.
Murtiyasa, B., & Sari, N. K. P. M. (2022). Analisis Kemampuan Pemahaman Konsep pada Materi Bilangan Berdasarkan Taksonomi Bloom. Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 11(3), 2059–2070. https://doi.org/: https://doi.org/10.24127/ajpm.v11i3.5737
Nia, L., & Loisa, R. (2019). Pengaruh Penggunaan New Media Terhadap Pemenuhan Kebutuhan ( Studi Tentang Media Sosial Facebook Dalam Pemenuhan Informasi di Kalangan Ibu Rumah Tangga ). Jurnal Prologia, 3(2), 489–497.
Nofiaturrahmah, F. (2015). Pelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial Untuk MI yang Menyenangkan. Jurnal Elementary, 3(2).
Noor, T., Azizah, A., Arifin, S., Puspitasari, I., Surabaya, U. M., Universitas, D., & Surabaya, M. (2023). Penerapan Media Pembelajaran Wordwall dalam Menunjang Pemahaman Konsep Siswa. JIIP (Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan), 6(Nurkholis 2013), 3168–3175.
Rika Gustia, Aminuyati, K. (2020). Analisis Kesulitan Belajar Peserta Didik pada Mata Pelajaran IPS Kelas VIII.
Saputri, I. R. E., Putri, S. E. R., Wulandari, R., Fajriani4, S. F., & Hajron, K. H. (2023). Implementasi Game Pembelajaran Interaktif Wordwall. Jurnal Pendidikan Sultan Agung, 3(005), 101–112.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.