PENERAPAN LANGKAH POLYA DALAM MENINGKATKAN HASIL BELAJAR PESERTA DIDIK KELAS IV PADA MATERI BANGUN RUANG

Authors

  • Nur Ainsah Saleh Universitas PGRI Madiun
  • Fida Rahmantika Hadi PPG FKIP Universitas PGRI Madiun
  • Titik Isdarwati SDN 01 Taman Kota Madiun

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v9i2.14096

Keywords:

mathematics, math problems, Polya, building space

Abstract

The research aims to examine whether the application of Polya's steps improves the learning outcomes of class IV students at SDN 01 Taman Kota Madiun on building materials. This research uses a type of action with the type of data used being quantitative and qualitative descriptive. Quantitative data is data regarding learning outcomes obtained through learning results tests, while qualitative data is data regarding student learning activities obtained through observation. The subjects in this research were 24 Class IV-A students at SDN 01 Taman Kota Madiun in the 2023/2024 academic year. The results of the research showed that in cycle I, only 10 students, or 41.67% completed individually and the average score was 61.25, while in cycle II 17 students, or 71% had completed the completion and average score. obtained was 73.79. Based on the results of this research, it was concluded that the application of a problem-solving approach in learning mathematics regarding building materials on cubes and blocks was proven to be able to improve student learning outcomes in class IV at SDN 01 Taman Kota Madiun

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aisyah, N. (2007). Pengembangan

Pembelajaran Matematika SD.

Direktorat Jenderal Pendidikan

Tinggi Departemen Pendidikan

Nasional.

Jurnal :

Amallia, N., & Unaenah, E. (2018).

Analisis Kesulitan Belajar

Matematika Pada Siswa. Attadib

Journal of Elemetary Education,

(2), 123–133. https://jurnalfaiuikabogor.org/index.php/attadib/

article/view/414

Aminah, A., & Ayu Kurniawati, K. R.

(2018). Analisis Kesulitan Siswa

Dalam Menyelesaikan Soal

Cerita Matematika Topik

Pecahan Ditinjau Dari Gender.

JTAM | Jurnal Teori Dan Aplikasi

Matematika, 2(2), 118.

https://doi.org/10.31764/jtam.v2i2

.713

Amir, A. (2014). Kemampuan

Penalaran dan Komunikasi dalam

Pembelajaran Matematika.

Logaritma, II(1), 18–33.

Andriani, N., Sutarto, S., & Ayu

Febrilia, B. R. (2019). Analisis

Kesulitan Siswa Dalam

Menyelesaikan Soal Cerita

Matematika Pada Materi Keliling

Dan Luas Lingkaran Smpn 3

Narmada Ditinjau Dari Peta

Kognitif. JPIn: Jurnal Pendidik

Indonesia, 2(1), 20–32.

https://doi.org/10.47165/jpin.v2i1.

Cahya, A. R. H., Syamsuri, S.,

Santosa, C. A., & Mutaqin, A.

(2022). Analisis Kemampuan

Pemecahan Masalah Matematika

Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar,

ISSN Cetak : 2477-2143 ISSN Online : 2548-6950

Volume XX Nomor XX, Bulan Tahun

Berdasarkan Polya Ditinjau dari

Kemampuan Representasi

Matematis. GAUSS: Jurnal

Pendidikan Matematika, 5(1), 1–

https://doi.org/10.30656/gauss.v5

i1.4016

Dyahsari, S. A. (2014). PENERAPAN

LANGKAH POLYA DITINJAU

DARI KEMAMPUAN

PEMECAHAN MASALAH PADA

MATERI SISTEM PERSAMAAN

LINIER DUA VARIABEL (SPLDV)

DI KELAS VIII SMP NEGERI 3

BAYANG.

http://www.springer.com/series/1

%0Apapers://ae99785b2213-416d-aa7e3a12880cc9b9/Paper/p18311

Hasibuan, S. (2018). UPAYA

MENINGKATKAN KREATIFITAS

DAN HASIL BELAJAR

MATEMATIKA SISWA DENGAN

MENGGUNAKAN MODEL

PEMBELAJARAN PEMECAHAN

MASALAH MELALUI MODEL

POLYA DI SEKOLAH DASAR.

Jurnal Education and

Development Institut Pendidikan

Tapanuli Selatan, 3(18 Maret

, 290–300.

Kirom, A. (2017). Peran Guru Dan

Peserta Didik Dalam Proses

Pembelajaran Berbasis

Multikultural. Al Murabbi, 3(1),

–80.

http://jurnal.yudharta.ac.id/v2/ind

ex.php/pai/article/view/893

Kurniawati, E., Hartanto, H., &

Zamzaili, Z. (2017). Pengaruh

Model Pembelajaran Assurance,

Relevance, Interest, Assesment,

Satisfaction (Arias) Integratif dan

Kemampuan Awal dalam

Meningkatkan Pemahaman

Konsep dan Pemecahan Masalah

Matematika Siswa Sekolah

Menengah Pertama di

Kepahiang. None, 2(2), 174–187.

Novianti, N. D., Nuriman, & Yudianto,

E. (2022). Penerapan Metode

Polya Dalam Pembelajaran

Matematika Untuk Meningkatkan

Kemampuan Siswa Dalam

Menyelesaikan Masalah

Matematika Pada Materi

Pecahan Kelas V di SDN Antirogo

Jember. Jurnal Ilmu

Pendidikan Sekolah Dasar, 9(3),

–192.

Prastowo, A. (2015). Menyusun

Rencana Pelaksanaan

Pembelajaran (RPP) Tematik

Terpadu Implementasi Kurikulum

untuk SD/MI. Kencana.

Rangkuti, A. R., Tanjung, A., & Berutu,

N. A. (2024). Implementasi Materi

Pecahan Desimal Berbasis Teori

Polya Untuk Meningkatkan

Kemampuan Pemecahan

Masalah Matematika Siswa. 8,

–696.

Roebyanto, G., & Harimini, S. (2017).

Pemecahan Masalah Matematika

untuk PGSD. PT remaja

rosdakarya.

Yulia Friska, S., & Sari, A. N. (2020).

Peningkatan Hasil Belajar

Pemecahan Masalah Soal Cerita

Pecahan Menggunakan Strategi

Polya. 1(1), 1–6

Downloads

Published

2024-06-04