PENERAPAN LANGKAH POLYA DALAM MENINGKATKAN HASIL BELAJAR PESERTA DIDIK KELAS IV PADA MATERI BANGUN RUANG
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v9i2.14096Keywords:
mathematics, math problems, Polya, building spaceAbstract
The research aims to examine whether the application of Polya's steps improves the learning outcomes of class IV students at SDN 01 Taman Kota Madiun on building materials. This research uses a type of action with the type of data used being quantitative and qualitative descriptive. Quantitative data is data regarding learning outcomes obtained through learning results tests, while qualitative data is data regarding student learning activities obtained through observation. The subjects in this research were 24 Class IV-A students at SDN 01 Taman Kota Madiun in the 2023/2024 academic year. The results of the research showed that in cycle I, only 10 students, or 41.67% completed individually and the average score was 61.25, while in cycle II 17 students, or 71% had completed the completion and average score. obtained was 73.79. Based on the results of this research, it was concluded that the application of a problem-solving approach in learning mathematics regarding building materials on cubes and blocks was proven to be able to improve student learning outcomes in class IV at SDN 01 Taman Kota MadiunDownloads
References
Aisyah, N. (2007). Pengembangan
Pembelajaran Matematika SD.
Direktorat Jenderal Pendidikan
Tinggi Departemen Pendidikan
Nasional.
Jurnal :
Amallia, N., & Unaenah, E. (2018).
Analisis Kesulitan Belajar
Matematika Pada Siswa. Attadib
Journal of Elemetary Education,
(2), 123–133. https://jurnalfaiuikabogor.org/index.php/attadib/
article/view/414
Aminah, A., & Ayu Kurniawati, K. R.
(2018). Analisis Kesulitan Siswa
Dalam Menyelesaikan Soal
Cerita Matematika Topik
Pecahan Ditinjau Dari Gender.
JTAM | Jurnal Teori Dan Aplikasi
Matematika, 2(2), 118.
https://doi.org/10.31764/jtam.v2i2
.713
Amir, A. (2014). Kemampuan
Penalaran dan Komunikasi dalam
Pembelajaran Matematika.
Logaritma, II(1), 18–33.
Andriani, N., Sutarto, S., & Ayu
Febrilia, B. R. (2019). Analisis
Kesulitan Siswa Dalam
Menyelesaikan Soal Cerita
Matematika Pada Materi Keliling
Dan Luas Lingkaran Smpn 3
Narmada Ditinjau Dari Peta
Kognitif. JPIn: Jurnal Pendidik
Indonesia, 2(1), 20–32.
https://doi.org/10.47165/jpin.v2i1.
Cahya, A. R. H., Syamsuri, S.,
Santosa, C. A., & Mutaqin, A.
(2022). Analisis Kemampuan
Pemecahan Masalah Matematika
Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar,
ISSN Cetak : 2477-2143 ISSN Online : 2548-6950
Volume XX Nomor XX, Bulan Tahun
Berdasarkan Polya Ditinjau dari
Kemampuan Representasi
Matematis. GAUSS: Jurnal
Pendidikan Matematika, 5(1), 1–
https://doi.org/10.30656/gauss.v5
i1.4016
Dyahsari, S. A. (2014). PENERAPAN
LANGKAH POLYA DITINJAU
DARI KEMAMPUAN
PEMECAHAN MASALAH PADA
MATERI SISTEM PERSAMAAN
LINIER DUA VARIABEL (SPLDV)
DI KELAS VIII SMP NEGERI 3
BAYANG.
http://www.springer.com/series/1
%0Apapers://ae99785b2213-416d-aa7e3a12880cc9b9/Paper/p18311
Hasibuan, S. (2018). UPAYA
MENINGKATKAN KREATIFITAS
DAN HASIL BELAJAR
MATEMATIKA SISWA DENGAN
MENGGUNAKAN MODEL
PEMBELAJARAN PEMECAHAN
MASALAH MELALUI MODEL
POLYA DI SEKOLAH DASAR.
Jurnal Education and
Development Institut Pendidikan
Tapanuli Selatan, 3(18 Maret
, 290–300.
Kirom, A. (2017). Peran Guru Dan
Peserta Didik Dalam Proses
Pembelajaran Berbasis
Multikultural. Al Murabbi, 3(1),
–80.
http://jurnal.yudharta.ac.id/v2/ind
ex.php/pai/article/view/893
Kurniawati, E., Hartanto, H., &
Zamzaili, Z. (2017). Pengaruh
Model Pembelajaran Assurance,
Relevance, Interest, Assesment,
Satisfaction (Arias) Integratif dan
Kemampuan Awal dalam
Meningkatkan Pemahaman
Konsep dan Pemecahan Masalah
Matematika Siswa Sekolah
Menengah Pertama di
Kepahiang. None, 2(2), 174–187.
Novianti, N. D., Nuriman, & Yudianto,
E. (2022). Penerapan Metode
Polya Dalam Pembelajaran
Matematika Untuk Meningkatkan
Kemampuan Siswa Dalam
Menyelesaikan Masalah
Matematika Pada Materi
Pecahan Kelas V di SDN Antirogo
Jember. Jurnal Ilmu
Pendidikan Sekolah Dasar, 9(3),
–192.
Prastowo, A. (2015). Menyusun
Rencana Pelaksanaan
Pembelajaran (RPP) Tematik
Terpadu Implementasi Kurikulum
untuk SD/MI. Kencana.
Rangkuti, A. R., Tanjung, A., & Berutu,
N. A. (2024). Implementasi Materi
Pecahan Desimal Berbasis Teori
Polya Untuk Meningkatkan
Kemampuan Pemecahan
Masalah Matematika Siswa. 8,
–696.
Roebyanto, G., & Harimini, S. (2017).
Pemecahan Masalah Matematika
untuk PGSD. PT remaja
rosdakarya.
Yulia Friska, S., & Sari, A. N. (2020).
Peningkatan Hasil Belajar
Pemecahan Masalah Soal Cerita
Pecahan Menggunakan Strategi
Polya. 1(1), 1–6
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.