PENERAPAN STRATEGI PEMBELAJARAN AKTIF TIPE QUIZ TEAM UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR MATA PELAJARAN ILMU PENGETAHUAN SOSIAL MATERI KONFLIK SOSIAL SISWA KELAS VIII SMP NEGERI 1 PASURUAN TAHUN PELAJARAN 2023/2024

Authors

  • Muhamad Said Padli Univesitas Negeri Surabaya
  • Muh Danil Wathoni Universitas Negeri Surabaya
  • Aida Kurniawati Univesitas Negeri Surabaya
  • Neneng Fauziah UPT SMP Negeri 1 Pasuruan

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v9i2.14067

Keywords:

active learning, quiz team type, learning outcomes

Abstract

This research aims to determine the improvement in learning outcomes in social studies subjects on social conflict material for class VIIIC students at SMP Negeri 1 Pasuruan for the 2023/2024 academic year by implementing the Quiz Team type active learning strategy. This research was conducted using the Classroom Action Research method which involved 32 people, 14 male and 18 female class VIII students as research subjects. The research results show that the application of a quiz team type active learning strategy can improve student learning outcomes. The average value of student learning outcomes increased from 64.41% in the sufficient category, increasing in the first cycle to 34.3% of students who achieved the KKM with an average percentage of students' social studies learning outcomes of 68.75% in the sufficient category. After implementing corrective actions in cycle II, the number of students who achieved the KKM increased to 75% with the average percentage of students' social studies learning outcomes increasing to 83.13% and being in the good category. The conclusion obtained from this research is that the quiz team type active learning strategy can be an effective alternative in improving student learning outcomes in social studies social conflict subjects.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Afrida. 2020. Meningkatkan Minat Belajar Mata Pelajaran IPS Melalui Metode Pembelajaran Aktif Teknik Quiz Team Siswa Kelas VII3 SMP. Jurnal Muara Pendidikan, Vol. 5 No. 2

Agung Sri Paryathi, Gusti. 2021. Penggunaan Metode Pembelajaran Team Quiz sebagai Upaya Meningkatkan Prestasi Belajar IPA. Universitas Pendidikan Ganesha, Vol. 4 No. 4

Asril. 2021. Peningkatan Aktivitas dan Prestasi Belajar Tematik Tema Cita-citaku melalui Metode Pembelajaran Team Quiz Siswa Kelas IV SD Negeri 20 Jembatan Mas. Jurnal Ilmu Sosial dan Pendidikan, Vol. 2 No. 4

Ilsa, Aulya dkk. 2021. Pengembangan Video Pembelajaran dengan Menggunakan Aplikasi Poerdirector 18 di Sekolah Dasar. Universitas Negeri Padang, Vol. 5 No. 1

Halimah, Nur dan Adiyono. 2022. Unsur-unsur Penting Penilaian Objek dalam Evaluasi Hasil Belajar. Jurnal Pendidikan, Vol. 2 No. 1

Khotimah, Husnul. 2021. Penerapan Strategi Pembelajaran Aktif Tipe Quiz Team Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas VI Semester 1 SD Negeri 1 Sugian Kabupaten Lombok Timur Tahun Pelajaran 2021/2022. Sambelia: Kabupaten Lombok Timur.

Lusiana dan Fatanah, Siti. 2022. Pendidikan Karakter pada Siswa melalui Pembelajaran IPS di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan: Universitas Pahlawan Tuanku Tambusai, Vol. 4 No. 5

Naadhiroh, Faaizatun dan Amaliyah, Nurrohmatull. Peningkatan Hasil Belajar IPS dengan Menggunakan Strategi Pembelajaran Team Quiz pada Kelas V Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar FKIP Uhamka, Jakarta Timur, Indonesia.

Nurul Auliya, Risma dan Luh Putu Widya Adnyani. 2021. Sosialisasi Penyusunan Penelitian Tindakan Kelas (PTK) untuk Pengembangan Keterampilan Profesional Guru SD. Jurnal PkM, Vol. 4 No. 1

Pujasari Sitompul, Kristina dkk. 2023. Analisis Hambatan yang Dialami Siswa dalam Memahami Konsep Sosial dalam Mata Pelajaran IPS di Tingkat SMP. Jurnal: Universitas Negeri Medan, Vol. 4 No. 1

Putra, Maha dan Edora. 2021. Penerapan Metode Pembelajaran Team Quiz untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa SMP Negeri 19 Bengkulu Selatan. Jurnal Pendidikan, Vol. 9 No. 1

Putu Putri, Desak. 2020. Penggunaan Metode Pembelajaran Team Quiz sebagai Upaya Meningkatkan Prestasi Belajar PKn. Universitas Pendidikan Ganesha, Vol. 4 No. 4

Tri Prasetyo, Reky dan Indiah Kustini. 2021. Penerapan Model Pembelajaran Active Learning Tipe Quiz Team dapat Menuntaskan Hasil Belajar Mata Diklat di SMK. Jurnal Kajian Pendidikan Teknik Bangunan, Vol. 7 No. 2

Wayan Resmi, Ni. 2023. Peningkatan Hasil Belajar Matematika melalui Penerapan Pembelajaran Aktif Tipe Quiz Team pada Siswa Kelas IV SD. Jurnal Pendidikan Tindakan Kelas: Universitas Pendidikan Ganesha, Vol. 7 No. 1.

Downloads

Published

2024-06-01