PENGGUNAAN MEDIA GAMBAR DALAM MENINGKATKAN HASIL BELAJAR MATEMATIKA SISWA SEKOLAH DASAR (STUDI LITERATUR)

Authors

  • Risma Syifa Fauziah PGSD FIP Universitas Negeri Jakarta
  • Shinta Nurhalimah PGSD FIP Universitas Negeri Jakarta
  • Juhana Sakmal PGSD FIP Universitas Negeri Jakarta
  • Engga Dallion PGSD FIP Universitas Negeri Jakarta

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v9i2.13995

Keywords:

Picture Media, Learning Learning Outcomes, Mathematics

Abstract

This research aims to describe the use of image media in improving student learning outcomes, especially in mathematics subjects. This research uses a literature review type of research with the review model chosen being a narrative review. The research design used is a qualitative research method with the data source used in the form of secondary data obtained from several accredited national journals, articles and previous research. Based on data from 10 journal articles that have been analyzed, it can be concluded that image media has a positive impact on mathematics learning in elementary schools, which is shows by an increase in students' mathematics learning outcomes in several elementary schools in Indonesia, both in low and high grades.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Amrin. (2018). IMPLEMENTASI MEDIA GAMBAR UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR MATEMATIKA SISWA KELAS I SD NEGERI 005 SIKAKAK. Jurnal PAJAR (Pendidikan Dan Pengajaran), 2(5), 731–736.

Ari Agustina, Arifin Muslim, S. I. (2020). Penggunaan Model Pembelajaran Stad Berbantu Media Gambar Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas Vb Sdn 4 Teluk, Bayumas Kabupaten Jawa Tengah. Didaktika, 21(1), 79–99.

Hartono, Y. (2020). Upaya Peningkatan Hasil Belajar Matematika Penjumlahan Bilangan Bulat Dengan Menggunakan Media Gambar Garis Bilangan Pada Siswa Kelas IV SD Negeri 57 Palembang. Social, Humanities, and Educational Studies (SHES): Conference Series, 3(3), 2381–2384.

Ikklima, B., Wasitohadi, W., & Sri Rahayu, T. (2018). Peningkatan Hasil Belajar Matematika Melalui Model Pembelajaran Discovery Learning Berbantuan Media Gambar Pada Siswa Kelas 4 Sdn Cukil 01 Kabupaten Semarang Semester Ii. Pendekar : Jurnal Pendidikan Berkarakter, 1(1), 347–353.

Likka, Y. E., Lede, Y. K., & Making, S. R. (2023). MENGGUNAKAN MEDIA GAMBAR DI SDM PUU UPPO ( PPL ) di SDM Puu Uppo pada siswa kelas II, Indo-MathEdu Intellectuals Journal, 4(3), 1870–1877.

Ropii, M., & Fahrurrozi, M. (2017). Evaluasi Hasil Belajar. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Sari, W. (2022). Penggunaan Media Gambar Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Peserta Didik Kelas 1 SD Muhammadiyah 4 Kandangsapi Kota Surakarta. Social, Humanities, and Education Studies (SHEs): Conference Series, 5(5), 1213–1216.

Siregar, P. S., & Hasibuan, A. P. G. (2017). PENINGKATANHASIL BELAJAR MATEMATIKA DENGAN MEDIA GAMBAR PADA SISWA KELAS V SD NEGERI 010 RAMBAH. Jurnal Pendidikan Rokania, II(2), 235–246.

Sugiarni. (2020). Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas Vi Sd Melalui Penggunaan Media Gambar. Jurnal Education and Development, 8(4), 108–114.

Supanut. (2022). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Dengan Menggunakan Media Gambar Pada Siswa Kelas IV SD Negeri Napal Sisik. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 4(2), 598–610.

Suparman, T., Prawiyogi, A. G., & Susanti, R. E. (2020, April). Pengaruh Media Gambar Terhadap Hasil Belajar IPA Pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 4(2), 250-256.

Yanalista. (2021). Upaya Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar Siswa SDN 2 Babat Banyuasin Mata Pelajaran Matematika Menggunakan Media Gambar. Wahana Didaktika: Jurnal Ilmu Kependidikan, 19(3), 423–432.

Downloads

Published

2024-05-19