PENGGUNAAN MEDIA PERMAINAN ULAR TANGGA UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR PESERTA DIDIK PADA MATERI SISTEM PEREDARAN DARAH MANUSIA KELAS V UPTD SD NEGERI 64 PAREPARE
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v9i2.13928Keywords:
media snakes and ladders game; human circulatory system; learning resultsAbstract
A qualitative approach is the type of approach used. Classroom Action Research (PTK) is a research method that is applied. This research was conducted in 2 cycles. The subjects of this research were 16 students and 1 class V teacher at UPTD SD Negeri 64 Parepare. Data or information is collected through observation, tests and documentation. The data analysis techniques used include condensation, data presentation and drawing conclusions. This research focuses on the learning process and outcomes of students. The results of the research show that the process of improving learning by using the snakes and ladders game media has increased in cycles I and II. The learning outcomes in cycle I were in the adequate classification (C) and in cycle II were in the good classification (B). This research shows that the use of the snakes and ladders game media can improve the learning process and outcomes of students in the human circulatory system material in class V UPTD SD Negeri 64 Parepare.Downloads
References
Riva, Iva. (2014). Koleksi Games Edukatif Di Dalam Dan Luar Sekolah. Kuningan: Flash book.
Saleh, Muhammad, Sahib, Syahruddin, Saleh, Muhammad Syahrul, Azis Ilham dan Sahabuddin. (2023). Media Pembelajaran. Jawa Tengah : Eureka Media Aksara.
Subekti, Ari. (2017). Sehat Itu Penting. Pusat kurikulum dan perbukuan,Balitbang,Kemendikbud.
Suprihatiningsih. (2016). Perspektif manajemen pembelajaran program keterampilan. Yogyakarta: Deepublish.
Audina, Rati, Setyaningsih, Kris , Fitri dan Izza. (2022). Pengaruh Media Permainan Ular Tangga Terhadap Perkembangan Kognitf Anak Usia 5 – 6 Tahun Di TK Dharma Wanita Pampangan Oki. Jurnal Ilmiah Multidisiplin, 1(3), 295 – 298.
Djabba, Rasmi., dan Ilmi, Nur. (2022). Penerapan Model Learning Cycle Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran IPA Kelas V SD. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 2(2), 286-290.
Halik, Abdul., Israwaty, Ila., dan Monalisa. (2019). Penerapan metode directed reading thingking activity (drta) untuk meningkatkan hasil belajar bahasa indonesia siswa kelas v sdn 65 parepare. Jurnal Nalar Pendidikan, 7(2), 125-131.
Israwaty, Ila., Maryam, St., dan Andi, Putri. Patajangi. Nawirah. (2023).hPenerapan ModeldPembelajarantProjectvBased Learning (PJBL) untuk Meningkatkan Hasil Belajar Tentang Sifat-Sifat Benda Pada Siswa Kelas V UPT SD Negeri 79 Pinrang. Jurnal Pendidikan dan PembelajaranvSekolahxDasar, 2(1), 166-174.
Muslimin, Tuken, Ritha., dan Imanuela, Yulinda. (2023). Penggunaan Media Pembelajaran Pop-Up Book dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Tentang Pentingnya Makanan Sehat Kelas V UPTD SD Negeri 12 Parepare. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 2(1), 74-87.
Shasliani. (2020). Upaya Penanganan Kesulitan Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran IPS di SMP Negeri 24 Makassar Tahun 2019. Jurnal of Social Studies, 1(1), 1-20.
Sultan, Muhammad. Asrul., Shasliani, dan Sudirman, Nurhikma. (2023). Penerapan Media Pembelajaran Pop-Up Book untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada MaterijKegiatanzEkonomi di Kelas V UPT SDN 14 Model Parepare. Jurnal Pendidikan dan PembelajaranhSekolah Dasar, 2 (1), 19-31.
Wati, Anjelina. (2021). Pengembangan Media Permainan Ular Tangga untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar. Mahaguru: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar , 2(1), 68–73.
Zainal, Zaid., Syam, Natriani., dan Made, Karina. (2022). Pengaruh Penggunaan Media Tabel Milenium Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa UPT SDN 1 Tonronge Kabupaten Sidenreng Rappang. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 1(3), 302–313.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.