MERAJUT BAHASA, SENI, DAN NUMERASI MELALUI PENGEMBANGAN CERITA BERGAMBAR
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v9i2.13795Keywords:
language, art, numeracyAbstract
Each discipline cannot stand alone but is interrelated. The integration of language, art and numeracy is an effective approach to create a holistic learning experience. This article aims to outline a deeper understanding of the importance of linking language, art and numeracy in the process of developing picture stories to support elementary math-numeracy learning. The combination of literary and visual arts in numeracy picture stories has great potential to enhance math/numeracy learning. By using interesting narratives and creative visualizations, picture stories can bring abstract mathematical concepts into concrete funds that can be applied and reasoned in students' daily lives.Downloads
References
Ahyar, J. (2019). APA ITU SASTRA JENIS-JENIS KARYA SASTRA DAN BAGAIMANAKAH CARA MENULIS DAN MENGAPRESIASI SASTRA. Deepublish.
Amaliyah, A., Rini, C. P., Hartantri, S. D., & Yuliani, S. (2020). ANALISIS KESULITAN BELAJAR MATEMATIKA SISWA KELAS V SD NEGERI TAMAN CIBODAS KECAMATAN PERIUK KOTA TANGERANG. In Indonesian Journal of Elementary Education (Vol. 2, Issue 1). http://jurnal.umt.ac.id/index.php/IJOEE
Cahyo Prawoto, E., Pramujiono, A., Artikel Abstrak Kata Kunci, I., cerita, penulisan, & bahasa, gaya. (2023). PENGGUNAAN BAHASA DALAM PENULISAN CERITA BAGI GURU-GURU DI DESA WONOMLATI, KECAMATAN KREMBUNG, KABUPATEN SIDOARJO. Pengapdian Dalam Cakupan Ilmu Sosial Dan Humaniora, 2(1), 173–180.
Dewi, T. H. S., Gunarhadi, & Riyadi. (2020). The Effects of Learning Media Based on Illustrated Story Books on Understanding Mathematical Concepts of Primary Schools. Proceedings of the 4th International Conference on Learning Innovation and Quality Education, 1–4. https://doi.org/10.1145/3452144.3453777
Gusliati, P. (2019). Bentuk Kegiatan Pembelajaran Seni Rupa di Taman Kanak-kanak Mutiara Ananda Padang. Jurnal Pelita PAUD, 4(1), 81–88. https://doi.org/10.33222/pelitapaud.v4i1.830
Hima, L. R., Nusantara, T., Hidayanto, E., & Rahardjo, S. (2019). Changing in mathematical identity of elementary school students through group learning activities. International Electronic Journal of Elementary Education, 11(5), 461–469. https://doi.org/10.26822/iejee.2019553342
Kartikasari, L., & Suyitno, I. (2020). KESALAHAN PENGGUNAAN DIKSI DALAM TUTURAN MAHASISWA ASING UM SAAT PEMBELAJARAN BIPA TAHUN 2018. BASINDO : Jurnal Kajian Bahasa, Sastra Indonesia, Dan Pembelajarannya , 4(2), 189–203.
Kementrian Pendidikan, I. (2022). 033_H_KR_2022-Salinan-SK-Kabadan-tentang-Perubahan-SK-008-tentang-Capaian-Pembelajaran. In Kementrian Pendidikan , Riset, dan Teknologi Badan Standar Kurikulum dan Asesmen Pendidikan.
Kurniawati, D., & Ekayanti, A. (2020). PENTINGNYA BERPIKIR KRITIS DALAM PEMBELAJARAN MATEMATIKA. Jurnal Penelitian Tindakan Kelas Dan Pengembangan Pembelajaran, 3(2), 107–114.
Liliana, A. G. P., & Setyaningtyas, E. W. (2023). Bahan Ajar Buku Cerita Interaktif Berbasis STEAM Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa SD. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 9(3), 1525–1533. https://doi.org/10.31949/educatio.v9i3.5869
Mayar, F. (2022). Seni Rupa untuk Anak Usia Dini. Deepublish.
Queensland College of Teacher. (2015). Numeracy Teaching Across the Curriculum in Queensland: Resources for Teachers. Queensland College of Teachers.
Ramadania, F., Indah Wulandari, N., & Nahlini. (2017). PERANAN KOMUNIKASI BAHASA DALAM PEMBELAJARAN MATEMATIKA PADA SISWA KELAS V SDN KERATON 3 MARTAPURA. Math Didactic: Jurnal Pendidikan Matematika, 3(1), 23–32.
Ratminingsih, N. M., Budasi, I. G., & Kurnia, W. D. A. (2020). Local culture-based storybook and its effect on reading competence. International Journal of Instruction, 13(2), 253–268. https://doi.org/10.29333/iji.2020.13218a
Salam, S., B, S., Hasnawati, & Muhaemin, M. (2020). Pengetahuan Dasar Seni Rupa. UNM.
Sinaga, Y. D., Habibih Hasibuan, S., & Habibah Sembiring, E. (2022). IMPLEMENTASI METODE CERITA ISLAMI DALAM PENANAMAN MORAL KEAGAMAAN. Journal on Islamic Education, 5(2), 1–16. http://studentjournal.umpo.ac.id/index.php/tarbawi
Soelistyarini, T. D., & Setyaningsih, R. W. (2012). BERCERITA TANPA MENGGURUI: GAYA BAHASA DALAM BUKU CERITA ANAK UNTUK MEMBANGUN KARAKTER. Atavisme, 15(2), 187–196.
Tim Substansi Asesmen Akademik, Badan Litbang dan Perbukuan, Aryadi Wijaya, & Sofie Dewayani. (2021). FRAMEWORK ASESMEN KOMPETENSI MINIMUM (AKM). Pusat Asesmen dan Pembelajaran, Badan Penelitian, Pengembangan dan Perbukuan, Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.
Trimansyah, B. (2020). Panduan Menulis Buku Cerita Anak. Pusat Pembinaan Bahasa dan Sastra.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.