ANALISIS IMPLEMENTASI PENDEKATAN TARL PADA PEMBELAJARAN MATEMATIKA KELAS 5 DI SDN LAKARSANTRI II/473 SURABAYA
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v9i2.13786Abstract
This study was motivated by the researcher's interest in the implementation of the Teaching at the Right Level (TaRL) approach in grade 5 mathematics learning at SDN Lakarsantri II/473 Surabaya. Based on several previous studies, there is still a need to examine the implementation of TaRL in mathematics learning at the elementary level so that more educators can apply the TaRL approach. The purpose of this study was to describe the analysis of the implementation of the TaRL approach in grade 5 mathematics learning at SDN Lakarsantri II/473 Surabaya and its supporting and inhibiting factors. The research method used is a qualitative approach with descriptive research design. The results showed that the implementation of the TaRL approach in grade 5 mathematics learning at SDN Lakarsantri II/473 Surabaya has been implemented through the stages of initial assessment, student mapping, preparation of learning designs, and reflection and evaluation. The supporting factors are the support of school leaders, the readiness of trained teachers, and good classroom management skills that have helped the success of the implementation. However, the obstacles are the long preparation time and misconceptions from some parties. Keywords: Implementation, TaRL Approach, MathDownloads
References
Abdussamad, Zuchri. (2021). Metode Penelitian Kualitatif. Makassar: Syakir Media Press.
Afrizal. (2016). Metode Penelitian Kualitatif: Sebuah Upaya Mendukung Penggunaan Penelitian Dalam Berbagai Disiplin Ilmu. Depok: Rajawali Pers.
Ahdiat, Adi. (2024, January 25). PISA 2022: Kemampuan Matematika Pelajar Indonesia Turun. Databoks Katadata. Dikutip dari https://databoks.katadata.co.id/datapublish/2024/01/25/pisa-2022-kemampuan-matematika-pelajar-indonesia-turun.
Ahyar, Nurhidayah, & Saputra, Adi. (2022). Implementasi Model Pembelajaran TaRL dalam Meningkatkan Kemampuan Literasi Dasar Membaca Peserta Didik di Sekolah Dasar Kelas Awal. JIIIP: Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 5(11), 5241-5246.
Bayumi, Chaniago, Efriyani., Fauzie., Elias, Gustap., Hapizoh., & Ahmad, Zainudin. (2021). Penerapan Model Pembelajaran Berdiferensiasi. Yogyakarta: Deepublish.
Edizon & Zan, Aprina Maharani. (2023). Penerapan Model Discovery Learning Terintegrasi TaRL untuk Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar Matematika Peserta Didik. Jurnal Pendidikan Tambusai, 7(2), 18939-18949.
Febriani, Arum & Shaliha, Siti. (2023). Buku Ajar Mata Kuliah Inti Pemahaman Tentang Peserta Dididk dan Pembelajarannya. Jakarta: Direktorat Jenderal Guru dan Tenaga Kependidikan Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset dan Teknologi.
Lestari, Yuli Puji., Slameto., & Radia, Elvira Hosein. (2018). Penerapan PBL (Problem Based Learning) Berbantuan Media Papan Catur Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Kelas 4 SD. Jurnal Pendidikan Dasar PerKhasa, 4(1), 53-62.
Mangesthi, Veronika Priella., Setyawati, Rina Dwi., Miyono, Noor. (2023). Pengaruh Pendekatan TaRL terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas IVB di SDN Karanganyar Gunung 02. Jurnal Pendidikan Tambusai, 7(2), 19097-19104.
Monica, Shella & Hadiwinarto. (2020). Pengaruh Keterampilan Membuka dan Menutup Pembelajaran Terhadap Keaktifan Belajar Siswa di Sekolah Menengah Kejuruan (SMK) Negeri 1 Lubuklinggau. Jurnal Administrasi Pendidikan UM Palembang, 3(2), 12-23.
Nasution, Sri Wahyuni. (2022). Asesment Kurikulum Merdeka Belajar di Sekolah Dasar. Prosiding Pendidikan Dasar, 1(1), 135-142.
Patilima, Sarlin. (2021). Sekolah Penggerak Sebagai Upaya Peningkatan Kualitas Pendidikan. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Dasar Merdeka Belajar dalam Menyambut Era Masyarakat 5.0. Gorontalo: Pendidikan Dasar Pascasarjana Universitas Negeri Gorontalo.
Ritonga, Raja., Harahap, Rosni., & Lubis, Robiyatul Adawiyah. (2022). Pelatihan Metode Refleksi Bagi Guru Sekolah Penggerak dalam Proses Pembelajaran. Selaparang: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 6(2), 995-1002.
Sabariah. (2020). Pemanfaatan Hasil Evaluasi dan Refleksi Pelaksanaan Evaluasi Belajar. Jurnal Tazkiya, 9(2), 122-133.
Saputro, Eko Wahyu., Rakhmawati, Ani., & Sunarso, Reni. (2024). Implementasi Pendekatan Teaching at The Right Level (TaRL) Melalui Pembelajaran Berdiferensiasi pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia di SMP Negeri 1 Surakarta. Blaze: Jurnal Bahasa dan Sastra dalam Pendidikan Linguistik dan Pengembangan, 2(1), 180-192.
Suharyani, Suarti, Ni Ketut Alit., & Astuti, Farida Herna. (2023). Implementasi Pendekatan Teaching at The Right Level (TaRL) dalam Meningkatkan Kemampuan Literasi Numerasi Anak. Jurnal Teknologi Pendidikan: Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pembelajaran, 8(2), 470-479.
Syamsidah & Suryani, Hamidah. (2018). Buku Model Problem Based Learning (PBL) Mata Kuliah Pengetahuan Bahan Makanan. Yogyakarta: Deepublish.
Wulandari, Gusti Ayu Putu Trisna., Putrayasa, Ida Bagus., & Martha, I Nengah. (2023). Efektivitas Asesmen Diagnostik dalam Pembelajaran Berdiferensiasi pada Pelajaran Bahasa Indonesia. Nusantara Jurnal Pendidikan Indonesia, 3(3), 433-448.
Wuryanto, Hadi. (2022, December 5). Mengkaji Kembali Hasil PISA sebagai Pendekatan Inovasi Pembelajaran untuk Peningkatan Kompetensi Literasi dan Numerasi. Guru Dikdas Kemdikbud. Dikutip dari https://gurudikdas.kemdikbud.go.id/news/mengkaji-kembali-hasil-pisa-sebagai-pendekatan-inovasi-pembelajaran--untuk-peningkatan-kompetensi-li.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.